• 1
  • 2
2024-05-20, 10:23
Medlem
Dishys avatar
Är inte det ett jävla otyg det här med att ens snorungar tigger extrapengar genom mer eller mindre fantasifulla ursäkter för att man som förälder ska gå med på att swisha pengar till dem?

Vem kan erkänna att man går på detta och i vilka situationer? Att ungen blir utanför för att den inte har råd att följa med polarna och käka för att pengarna är slut? Fylla på sl-kort? Köpa något de absolut MÅSTE ha men inte haft vett att spara till?

Mina ungar är snart i den åldern så jag behöver höra om olika situationer och hur andra resonerar så jag kan vara förberedd och inte blir lurad av glinen.

Är du en tiggande swish-unge behöver du inte svara tack, frågan är ställd till föräldrarna.
Citera
2024-05-20, 10:39
Medlem
Eponumoss avatar
Ungarna har en budget, den har deras mamma tagit fram tillsammans med dem.

Ingår pengarna i någon given post så får de pengar ur den. I budgeten finns det en post för ”oförutsedda utgifter”, finns det pengar i den posten så kan det också swishas.

Annars får de vanligen missa vad de nu ville göra och lära sig att budgetarbete inte är så enkelt och att man inte kan göra allting här i världen.

(Det har hänt att det görs det undantag och de får pengar fast de inte har budgeterat för dem. Om vi bedömer att händelsen eller det som kostar pengar är viktigare än läxan i att inte kunna delta, etc.)
Citera
2024-05-20, 11:08
Medlem
Har du inte ekonomin att swisha din egen avkomma 150kr för att hen ska äta donken med polarna utan att böla ut på flashback så ska du aldrig ha skaffat en unge överhuvudtaget.
Citera
2024-05-20, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Är inte det ett jävla otyg det här med att ens snorungar tigger extrapengar genom mer eller mindre fantasifulla ursäkter för att man som förälder ska gå med på att swisha pengar till dem?

Vem kan erkänna att man går på detta och i vilka situationer? Att ungen blir utanför för att den inte har råd att följa med polarna och käka för att pengarna är slut? Fylla på sl-kort? Köpa något de absolut MÅSTE ha men inte haft vett att spara till?

Mina ungar är snart i den åldern så jag behöver höra om olika situationer och hur andra resonerar så jag kan vara förberedd och inte blir lurad av glinen.

Är du en tiggande swish-unge behöver du inte svara tack, frågan är ställd till föräldrarna.

Du verkar inte gilla din barn. Jag föreslår att du adopterar bort dem till någon som bryr sig.
Citera
2024-05-20, 11:17
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy

Är det inte sånt här ni föräldrar får bidrag för? Ni lyfter ju feta barnbidraget varje månad, låter inte så jobbigt att swisha sin unge ett par hundralappar faktiskt.
Citera
2024-05-20, 11:17
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Har du inte ekonomin att swisha din egen avkomma 150kr för att hen ska äta donken med polarna utan att böla ut på flashback så ska du aldrig ha skaffat en unge överhuvudtaget.

Du har inte barn va?

Ont: TS du verkar inte speciellt förtjust i dina egna barn, eller skriver du ”snorungar” osv bara för att du är hatiskt som person rent allmänt?

Vissa barn kommer alltid tigga om mer pengar. Spelar inte nån roll om de får 2000kr i veckan. Allas situation ser olika ut.
Senast redigerad av Mailmans 2024-05-20 kl. 11:21.
Citera
2024-05-20, 11:26
Det behöver väl inte vara så komplicerat? Om de nu inte har haft vett att spara till det så får de helt enkelt ta konsekvenserna av att inte ha sparat till det?

När det gäller väldigt nödvändiga saker som SL-kort så kan man ju självfallet kliva in och fixa det, men det går ju alltid att se det hela som ett lån.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-05-20 kl. 11:29.
Citera
2024-05-20, 11:32
Medlem
pMTqs avatar
Jag har inga ungar men min mamma swishar mig ganska ofta lite pengar trots att hon inte behöver. Har lärt mig under åren att bara tacka och ta emot. Det glädjer väl henne att hjälpa sina barn tänker jag. Jag och mina syskon är alla vuxna.

Ursäkta att jag svarar trots att jag ej är förälder.
Citera
2024-05-20, 11:35
Medlem
Nej, inte om de gjort slut på sina pengar och behöver till fika, däremot om de tex är inne stan med kompisar och missar middan hemma (vi bor på landet), då kan vi swisha lite för att köpa något att äta, eller om de ska iväg på någon dyrare aktivitet som Liseberg eller liknande
Citera
2024-05-20, 11:36
Medlem
SmegmaFris avatar
Nu har jag inga ungar själv, men när jag var barn så fick jag lära mig mycket om pengars värde.
Så ska ungen ha betalt av dig så kan den också jobba för dig.
Klippa gräsmattan, städa, det finns mängder med exempel på hur du kan få en liten löneslav som äntligen gör nytta för sig.
Citera
2024-05-20, 11:54
Medlem
kyrkstockens avatar
Swisha ungar låter farligt. Tänk om man får in en fluga i appen?
Citera
2024-05-20, 11:57
Medlem
500 kronor i veckan har dom att budgetera, är det slut får dom inget mer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem