2024-05-20, 11:58
Medlem
Twitterturkens avatar
Barn måste förstå att det finns en gräns, att ett nej är ett nej och att pengarna faktiskt kan ta slut.
Tyvärr är det många curlingföräldrar som lär sina barn att det alltid finns mer pengar om man frågar igen.
Det är just dessa barn som i vuxen ålder kommer ta smslån för att kunna hålla karusellen igång.
Citera
2024-05-20, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Har du inte ekonomin att swisha din egen avkomma 150kr för att hen ska äta donken med polarna utan att böla ut på flashback så ska du aldrig ha skaffat en unge överhuvudtaget.
Handlar väl inte om ekonomi utan om gränser och lära sig om verkligheten. Sen skulle jag aldrig ha mina barn sittandes på något McDonalds som några lowlifedrägg.

Man bör tidigt lära sig respekt för pengar och lära sig hantera dem och inte tro att de bara ramlar in. Därför vi nu sitter med enorma mängder överbelånade och all time high hos KF och indrivningsbolag.
Citera
2024-05-20, 14:01
Medlem
Beror väl fullständigt på ålder. 150kr är tex på tok för mycket för en 10åring. Fick själv 15kr i veckopeng när jag var barn, detta räckte till en läsk och en näve jenka tuggummi, resten av aktiviteterna var förvisso gratis utomhus på den tiden... Numera riktas väl spelreklam och liknande till ungar, de har hellre fräcka kläder för flera tusen i sina spel än verkligheten.
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-05-20 kl. 14:08.
Citera
2024-05-20, 14:50
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Beror väl fullständigt på ålder. 150kr är tex på tok för mycket för en 10åring. Fick själv 15kr i veckopeng när jag var barn, detta räckte till en läsk och en näve jenka tuggummi, resten av aktiviteterna var förvisso gratis utomhus på den tiden... Numera riktas väl spelreklam och liknande till ungar, de har hellre fräcka kläder för flera tusen i sina spel än verkligheten.

Men 150 kr idag är ingenting. Att åka buss tur och retur kostar nästan 100 kronor, när priserna går upp generellt så är det ju rimligt att även veckopengen jackas upp. På min farfars tid så kostade säkert en bussresa 2 kronor eller något men har nog hänt en del sedan dess.
Citera
2024-05-20, 14:53
Medlem
Farbaute666s avatar
Ja, vi swishar - när det verkar rimligt eller att de får göra något lite extra.

Att gå omkring med kort är inte alltid så lämpligt för de yngre tonåringarna, de tappar bort eller kan lätt bli bestulna. Man swishar givetvis inte hur som helst, utan när det är till något särskilt. Annars har de månadspeng.
Citera
2024-05-20, 16:40
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Barn måste förstå att det finns en gräns, att ett nej är ett nej och att pengarna faktiskt kan ta slut.
Tyvärr är det många curlingföräldrar som lär sina barn att det alltid finns mer pengar om man frågar igen.
Det är just dessa barn som i vuxen ålder kommer ta smslån för att kunna hålla karusellen igång.

Exakt detta. Lätta vägen är givetvis att swisha och därmed hora ut sin föräldramoral mot ett fejkat "taaack du är bäst älskar dig 😘". Ungarna ska bli vettiga medborgare som ska fatta att pengar inte kommer gratis med ett plingljud, inte sms-lånande ekonomiska analfabeter.
Citera
2024-05-20, 16:41
Medlem
Dishys avatar
Har förstått att swishandet är vanligt och antar att det utifrån vissa av svaren här finns föräldrar som inte har nåt emot att köpa sina barns kärlek och offra deras ekonomiska tänk.

Sen antar jag att det finns mer eller mindre legitima situationer som motiverar en swish. Men vad säger ungarna då som gör att ni swishar i såna lägen?
Citera
2024-05-20, 16:43
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pMTq
Jag har inga ungar men min mamma swishar mig ganska ofta lite pengar trots att hon inte behöver. Har lärt mig under åren att bara tacka och ta emot. Det glädjer väl henne att hjälpa sina barn tänker jag. Jag och mina syskon är alla vuxna.

Ursäkta att jag svarar trots att jag ej är förälder.

Det är okej om föräldern swishar självmant av rimliga anledningar, jag är mer ute efter lägen där ungen ber om swish och hur föräldrar resonerar.
Citera
2024-05-20, 16:45
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Du har inte barn va?

Ont: TS du verkar inte speciellt förtjust i dina egna barn, eller skriver du ”snorungar” osv bara för att du är hatiskt som person rent allmänt?

Vissa barn kommer alltid tigga om mer pengar. Spelar inte nån roll om de får 2000kr i veckan. Allas situation ser olika ut.

Det är sagt med kärlek ❤️ Förutom om de ber om swish, då kan de dra åt helvete.
Citera
2024-05-20, 16:48
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Swisha ungar låter farligt. Tänk om man får in en fluga i appen?

Den var långsökt men hellre ett missfoster till avkomma än en swish-tiggare.
Citera
2024-05-20, 16:50
Bannlyst
De får väl förhålla sig till en budget. Det är bra träning och bäddar för ekonomiskt sinne.

Att vara en lealös bankomat är knappast en framgångsrik väg rent pedagogiskt.
Citera
2024-05-20, 16:53
Medlem
kyrkstockens avatar
De flesta kids har kort nu för tiden. Eftersom mamma och pappa själva inte har cash kan man swisha veckopengen.
Men extra skall vara något extra, typ gå på bio. Inte donken.

Men jag tror folk har svårare att hålla på gränser nu än förr. Det tror jag av hur folk beter sig, även vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in