Tycker inte fenomenet är speciellt förvånade, var samma sak med Elvis, Beatles och diverse pojkband på 90 talet.
Men kan tycka att hela hennes popularitet är fullkomligt artificiell och avsiktligt framkallad av media, mer än att hon är en framstående artist. Det gör mig rätt besviken att folk fortfarande är så lätt manipulerade av media.
Jag förstår känslan lite grann. Har varit på en del konserter och det är en speciell stämning som man inte hittar någon annanstans. Sen skulle jag ändå säga att fenomenet Swift är lite egenartat ändå, just med tanke på att hon rent tekniskt är en ganska medelmåttig sångare och allmänt rätt menlös som person. Jämför med de stora idolerna på 80-talet, Prince, Madonna och Michael Jackson. Vad man än tycker om dem som personer så hade de en otrolig talang och jobbade extremt hårt för sin framgång. De var mycket populära men samtidigt ofta provocerande. Nu är det som sagt menlösheten som regerar. Man söker sig till något tryggt och säkert i en kaotisk tid.
Sett dessa fans ute på stan i Stockholm igår, det jag främst la märke till var att det inte direkt var några skönheter. Kanske är dom som blivit mobbade som dras till dessa typer av gemenskaper?
Taylor swift är oavsett vad man själv tycker om hennes musik objektivt sett en bra låtskrivare med väldigt personliga texter och en suverän förmåga att connecta med sina fans på olika sätt som ingen annan stor artist har klarat av. Swifties känner att de kan relatera till hennes texter, men också att de är sedda och förstådda och att hon är mycket mer tillgänglig än många andra även om det i praktiken inte är så.
Så länge "grejen" är att ha kul tillsammans och vara snälla mot varandra så ser jag ingen anledning till att ifrågasätta deras mentala tillstånd. Inte utan att samtidigt spärra in samtliga fotbollsfans på anstalt för resten av deras liv om det är där ribban skall läggas.
Sämre förebilder än en tjej som skriver sina låtar själv och som gör en dygd av att vara så vanlig som det bara går, och inte står för droger, kriminalitet eller våld, finns väl?
Förstår inte vad som är så "mentalsjukt" med att avguda en artist som tonåring.
I så fall var jag mentalsjuk många gånger i min ungdom på konserter med Thåström, Depeche Mode, Cure....
Har absolut inget emot Taylor Swift. Hon har hängt med länge här hemma tack vare ena dottern. Bra låtar och gullig tjej.
För trots att det pushats, media har gjort allt, för att den coolaste musiken ska vara gangster-rap med tillhörande kvinnoförnedring så diskvalificerar Swiftisarna den.
Satt och väntade på att de inkvoterade proffstyckarna på svt, tv4, skulle nämna det; "en motreaktion på gangster-rapen".
Men det gjorde dom inte,
såå konstigt.