2024-05-17, 17:49
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Ja, världens mest överskattade artist Taylor Swift har kommit till Sverige för allra första gången. Men fokuset i denna tråd kommer vara Taylor Swifts fanbase så kallade "swifties", frågeställningen är egentligen vad fan är det för fel på dessa personer?

Dessa "swifties" beter sig som de personligen känt Taylor sedan barnsben, i en videoartikel på expressen får man se 3 olika "fans", en som gjort naglar med 10 olika swift-album, en som tvingat på sin farsa en cringe tröja. Det mest patetiska av allt är ett "manligt" fan som har en tröja på en av Taylors ex överkryssat. Dessa individer måste ju lida av minst en mentalsjukdom om inte flera? Hur kan man vara så sjukligt investerad i en annan individ som man varken känner och den andra individen vet inte ens om att du existerar?

Om ni inte känner till hennes fanbase sedan tidigare får ni gärna kolla in på följande artikel för djupare kontext:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/piken-mot-swifts-ex-tryckt-den-sjalv/

Ni kan även googla och kolla på videos under termen "swifties" för ännu mer mentalinstabilitet.
Citera
2024-05-17, 17:55
Medlem
zombie-nations avatar
De har roligt och är kreativa. Swifties är även varandras vänner, vilket är bra.

De kommer växa ur att vara en swiftie med många nya bra egenskaper.
Citera
2024-05-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123
Ja, världens mest överskattade artist Taylor Swift har kommit till Sverige för allra första gången. Men fokuset i denna tråd kommer vara Taylor Swifts fanbase så kallade "swifties", frågeställningen är egentligen vad fan är det för fel på dessa personer?

Dessa "swifties" beter sig som de personligen känt Taylor sedan barnsben, i en videoartikel på expressen får man se 3 olika "fans", en som gjort naglar med 10 olika swift-album, en som tvingat på sin farsa en cringe tröja. Det mest patetiska av allt är ett "manligt" fan som har en tröja på en av Taylors ex överkryssat. Dessa individer måste ju lida av minst en mentalsjukdom om inte flera? Hur kan man vara så sjukligt investerad i en annan individ som man varken känner och den andra individen vet inte ens om att du existerar?

Om ni inte känner till hennes fanbase sedan tidigare får ni gärna kolla in på följande artikel för djupare kontext:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/piken-mot-swifts-ex-tryckt-den-sjalv/

Ni kan även googla och kolla på videos under termen "swifties" för ännu mer mentalinstabilitet.

Men va fan, låt dem ha kul. Klart det är märkligt med olika personfixeringar. Men förekommer i så många olika sammanhang. Uppenbarligen sådana vi människor är. Så spänn av, låt fansen ha en kul Swift- helg och skapa sina minnen för livet.
Citera
2024-05-17, 17:56
Medlem
Du verkar vara ett rätt stort fan själv, så insatt som du är
Citera
2024-05-17, 18:00
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du verkar vara ett rätt stort fan själv, så insatt som du är

Självklart behöver man vara någorlunda insatt i ett ämne som ska diskuteras oavsett vad man personligen tycker om ämnet i fråga? Tror inte hissen riktigt gick hela vägen upp denna gången vännen.
Citera
2024-05-17, 18:01
Medlem
Alla fanatiker tenderar att gå till överdrift, men swifties är softare än religiösa tokar.
Citera
2024-05-17, 18:10
Medlem
Det är "regression to the mean". Hon förverkligar det många tjejer drömmer om.
Citera
2024-05-17, 18:14
Moderator
Nospheratus avatar
Fast jag fattar inte påståendet att Swift-fans skulle vara knäppare än andra fans. På varenda fotbollsmatch står ju hundra om inte tusentals snubbar i ölmage sin aldrig spelat fotboll, men har lagtröjor på sig och sminkat ansiktet i lagfärgerna. Deras favoritlag känner väl inte dem heller eller vet om att de existerar heller.

Ännu knasigare är väl tokarna som går på Comic Con och har lagt tusentals kronor på att klä ut sig till fantasyfigurer som inte ens finns på riktigt.

Etc etc. Så jag ser inte att just "swifties" skulle vara mer mentalsjuka än andra fans riktigt?
Citera
2024-05-17, 18:20
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Fast jag fattar inte påståendet att Swift-fans skulle vara knäppare än andra fans. På varenda fotbollsmatch står ju hundra om inte tusentals snubbar i ölmage sin aldrig spelat fotboll, men har lagtröjor på sig och sminkat ansiktet i lagfärgerna. Deras favoritlag känner väl inte dem heller eller vet om att de existerar heller.

Ännu knasigare är väl tokarna som går på Comic Con och har lagt tusentals kronor på att klä ut sig till fantasyfigurer som inte ens finns på riktigt.

Etc etc. Så jag ser inte att just "swifties" skulle vara mer mentalsjuka än andra fans riktigt?

Tack för seriöst inlägg, mycket troll och svammel i den här tråden. Fair point, jag håller med dig till 100%, men den största skillnaden jag ser mellan swift-fans och andra fans. Är just att Swift-fansen är så galet investerade i varenda lilla sak som Taylor Swift gör utanför scen/uppträdande, som sagt många av hennes fans går så långt att de har på sig tröjor på hennes ex med ett X överstruket.

Jag ser inte riktigt någon annan fanbase som beter sig på samma sätt i sådan utsträckning om du förstår vad jag menar.
Citera
2024-05-17, 18:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är något nytt?
https://youtu.be/uKPDTiuVbEY?si=Mt5dpjW4Gchr7N55
https://youtu.be/qm9YDtHruQQ?si=Sm7j0J94nMQ6cyCO
Senast redigerad av Reverend.Camden 2024-05-17 kl. 18:27.
Citera
2024-05-17, 18:25
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Tycker alla som går på konsert och klär ut sig som sin idol är störda
Citera
2024-05-17, 18:28
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Tycker alla som går på konsert och klär ut sig som sin idol är störda
Det handlar väl om identitet och samhörighet. Tänk att så många samlas utan att det är något större gruff! Jämfört med en fotbollsmatch...

Det är ju en härlig känsla att stå och digga med tusentals människor där alla drar åt samma håll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in