Citat:
Ursprungligen postat av
RegalskeppetVASA
Ingen aning om vad de kostar till Kirunaslipen d det inte str ngonting om priser p deras hemsida men det jag finner en smula irriterande r att precis alla jiggar till en Tormek r hutlst dyra. Borde finnas en mjlighet att 3D-printa mnga av deras jiggar.
Det skulle i s fall krva en prinder som skriver ut i metall! Helt orealistiskt i dag.
Det finns vl en klon frn Scheppach som har liknade grejer.
Kolla detta frn chatgpt:
Scheppach och Tormek r bda vlknda mrken inom slipmaskiner och slipverktyg. Tormek r srskilt knt fr sina hgkvalitativa vtslipmaskiner och sitt breda utbud av tillbehr. Nr det gller kompatibilitet mellan tillbehr frn Scheppach och Tormek, finns det ngra viktiga punkter att vervga:
Kompatibilitet
Skena och fstanordningar:
Tormek har ett unikt system fr skenor och fstanordningar som deras jiggar och tillbehr r designade att passa till. Mnga anvndare har rapporterat att Tormeks tillbehr kan fungera p vissa andra mrken av slipmaskiner, inklusive Scheppach, men det kan krva justeringar eller modifieringar.
Jiggar och hllare:
Vissa av Tormeks jiggar och hllare kan passa p Scheppach-maskiner om skenan (Universal Support) har samma diameter och avstnd mellan monteringspunkterna. Det r dock inte garanterat att alla Tormek-tillbehr fungerar smidigt utan anpassningar.
Slipstenar och hjul:
Slipstenar och andra hjul r ofta specifikt utformade fr att passa en viss modell eller mrke av slipmaskin. Hr kan dimensioner som axeldiameter och bredd spela en stor roll i om en slipsten frn Tormek kan anvndas p en Scheppach-maskin eller vice versa.
Hr sljer man den maskinen:
https://www.verkter.se/vatslipmaskin...iger-2500.html
Ngra av mina jaktknivar har jag kpt av knivmakare som krt med den maskinen. Fantastiska knivar och konstverk!