2024-05-17, 17:45
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Jag blev nyfiken p vad en ny slip frn Kiruna kostar men deras hemsida r under all kritik. Den ser att vara ihopsnickrad r 2000. Str ingenting alls om vad deras produkter kostar och vad frakten gr p.

Man kan lsa att de har hela 2000 m2 fabrik uppe i Kiruna och att de har levererat vldigt mnga slipar + telefonnummer.

http://www.geoprodukter.se/Kiruna-Slipen.htm

Det dyker ju upp slipar p auktioner d och d men slipstenen ser oftast bedrvlig ut med hack i eller s r den oval pga att den sttt i vatten ver tid.

Jag hade tnkt att jmfr pris och diameter p slipstenen med en Tormek. Jag ska slipa olika eggverktyg s som stmjrn, knivar och hyvelstl.
Citera
2024-05-17, 17:51
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegalskeppetVASA
Jag blev nyfiken p vad en ny slip frn Kiruna kostar men deras hemsida r under all kritik. Den ser att vara ihopsnickrad r 2000. Str ingenting alls om vad deras produkter kostar och vad frakten gr p.

Man kan lsa att de har hela 2000 m2 fabrik uppe i Kiruna och att de har levererat vldigt mnga slipar + telefonnummer.

Det dyker ju upp slipar p auktioner d och d men slipstenen ser oftast bedrvlig ut med hack i eller s r den oval pga att den sttt i vatten ver tid.

Jag hade tnkt att jmfr pris och diameter p slipstenen med en Tormek. Jag ska slipa olika eggverktyg s som stmjrn, knivar och hyvelstl.
Har sjlv en Tormek T-8 som jag r helnjd med! Den hr ser ju jvligt intressant ut! Tillbehren och jiggarna ser mer lttanvnda ut. Tormeks krver lite trning d jiggar r mer flytande om jag fattat bilderna p Kirunaslipen?
Vad kostar dessa jmfrt?
Citera
2024-05-17, 18:03
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Har sjlv en Tormek T-8 som jag r helnjd med! Den hr ser ju jvligt intressant ut! Tillbehren och jiggarna ser mer lttanvnda ut. Tormeks krver lite trning d jiggar r mer flytande om jag fattat bilderna p Kirunaslipen?
Vad kostar dessa jmfrt?

Ingen aning om vad de kostar till Kirunaslipen d det inte str ngonting om priser p deras hemsida men det jag finner en smula irriterande r att precis alla jiggar till en Tormek r hutlst dyra. Borde finnas en mjlighet att 3D-printa mnga av deras jiggar.
Citera
2024-05-17, 18:23
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ingen aning om vad de kostar till Kirunaslipen d det inte str ngonting om priser p deras hemsida men det jag finner en smula irriterande r att precis alla jiggar till en Tormek r hutlst dyra. Borde finnas en mjlighet att 3D-printa mnga av deras jiggar.
Det skulle i s fall krva en prinder som skriver ut i metall! Helt orealistiskt i dag.
Det finns vl en klon frn Scheppach som har liknade grejer.

Kolla detta frn chatgpt:

Scheppach och Tormek r bda vlknda mrken inom slipmaskiner och slipverktyg. Tormek r srskilt knt fr sina hgkvalitativa vtslipmaskiner och sitt breda utbud av tillbehr. Nr det gller kompatibilitet mellan tillbehr frn Scheppach och Tormek, finns det ngra viktiga punkter att vervga:

Kompatibilitet
Skena och fstanordningar:

Tormek har ett unikt system fr skenor och fstanordningar som deras jiggar och tillbehr r designade att passa till. Mnga anvndare har rapporterat att Tormeks tillbehr kan fungera p vissa andra mrken av slipmaskiner, inklusive Scheppach, men det kan krva justeringar eller modifieringar.
Jiggar och hllare:

Vissa av Tormeks jiggar och hllare kan passa p Scheppach-maskiner om skenan (Universal Support) har samma diameter och avstnd mellan monteringspunkterna. Det r dock inte garanterat att alla Tormek-tillbehr fungerar smidigt utan anpassningar.
Slipstenar och hjul:

Slipstenar och andra hjul r ofta specifikt utformade fr att passa en viss modell eller mrke av slipmaskin. Hr kan dimensioner som axeldiameter och bredd spela en stor roll i om en slipsten frn Tormek kan anvndas p en Scheppach-maskin eller vice versa.

Hr sljer man den maskinen:
https://www.verkter.se/vatslipmaskin...iger-2500.html

Ngra av mina jaktknivar har jag kpt av knivmakare som krt med den maskinen. Fantastiska knivar och konstverk!
Citera
2024-05-17, 18:32
Medlem
Nicholassarkozys avatar
En ny 275:a gr p 5500 inkl moms om man far hmtar dr.

Gr pruta till 4500 under bordet.
Citera
2024-05-17, 18:33
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det skulle i s fall krva en prinder som skriver ut i metall! Helt orealistiskt i dag.

Finns mnga plaster som blir riktigt hrda om det r stabiliteten du tnker p.

Hr har ngon 3D-printat en jigg fr borr. https://www.youtube.com/watch?v=3yms2V_cas8
Citera
2024-05-17, 18:38
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Finns mnga plaster som blir riktigt hrda om det r stabiliteten du tnker p.

Hr har ngon 3D-printat en jigg fr borr. https://www.youtube.com/watch?v=3yms2V_cas8
Har sjlv flera printrar och skulle aldrig lita p det detta.

Men om du ska rnka hem det dr s blir det jvligt mycket dyrare...
Citera
2024-05-17, 19:29
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
En ny 275:a gr p 5500 inkl moms om man far hmtar dr.

Gr pruta till 4500 under bordet.

Skojar du nu?
Citera
2024-05-17, 19:33
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:

Har sjlv en Tormek T8 och skulle inte byta bort den mot det dr
...
Citera
2024-05-17, 20:59
Medlem
RadioaktivPotatiss avatar
Citat:

Tormek. Alla dar i veckan. Deras system med alla mjliga sorters jiggar r jttebra, och det r ganska enkelt att f ett bra resultat varje gng.

Vrt att tnka p r att bde Tormek och Kirunaslipen inte avverkar s mycket material med standardstenarna, s det r snarare bryning n slipning. Ska du slipa bort stora jack i t.ex eggen p ett stmjrn tar det lng tid.
Citera
2024-07-30, 22:24
Medlem
Cigge3s avatar
Kollat lite d och d efter en ny sten till min kiruna slip, men helt vrdelst fretag att frska slja sina stenar. Kollar sjlv p en Tormek, finns mnga tillbehr som GR att kpa.
Citera
2025-01-08, 23:24
Medlem
Ngon som testat Tormek T1? Ser ju intressant ut fr kksknivarna men funderar p om det inte r bttre att satsa p en T4 d man kanske har lite mer alternativ om man vill slipa verktyg ocks?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in