Citat:
Ursprungligen postat av
RegalskeppetVASA
Ingen aning om vad de kostar till Kirunaslipen då det inte står någonting om priser på deras hemsida men det jag finner en smula irriterande är att precis alla jiggar till en Tormek är hutlöst dyra. Borde finnas en möjlighet att 3D-printa många av deras jiggar.
Det skulle i så fall kräva en prinder som skriver ut i metall! Helt orealistiskt i dag.
Det finns väl en klon från Scheppach som har liknade grejer.
Kolla detta från chatgpt:
Scheppach och Tormek är båda välkända märken inom slipmaskiner och slipverktyg. Tormek är särskilt känt för sina högkvalitativa våtslipmaskiner och sitt breda utbud av tillbehör. När det gäller kompatibilitet mellan tillbehör från Scheppach och Tormek, finns det några viktiga punkter att överväga:
Kompatibilitet
Skena och fästanordningar:
Tormek har ett unikt system för skenor och fästanordningar som deras jiggar och tillbehör är designade att passa till. Många användare har rapporterat att Tormeks tillbehör kan fungera på vissa andra märken av slipmaskiner, inklusive Scheppach, men det kan kräva justeringar eller modifieringar.
Jiggar och hållare:
Vissa av Tormeks jiggar och hållare kan passa på Scheppach-maskiner om skenan (Universal Support) har samma diameter och avstånd mellan monteringspunkterna. Det är dock inte garanterat att alla Tormek-tillbehör fungerar smidigt utan anpassningar.
Slipstenar och hjul:
Slipstenar och andra hjul är ofta specifikt utformade för att passa en viss modell eller märke av slipmaskin. Här kan dimensioner som axeldiameter och bredd spela en stor roll i om en slipsten från Tormek kan användas på en Scheppach-maskin eller vice versa.
Här säljer man den maskinen:
https://www.verkter.se/vatslipmaskin...iger-2500.html
Några av mina jaktknivar har jag köpt av knivmakare som kört med den maskinen. Fantastiska knivar och konstverk!