2024-06-01, 15:36
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av west-west
Min poäng är att det kommer fungera ett tag, men det är beroende av att det skapas content för modellen att träna på, samtidigt som skiftet från att konsumera innehåll direkt till att konsumera referat eller sammanfattningar som en AI sammanställer kommer avincentivera innehållsproduktion. Och utan innehållsproduktion finns inte på långa vägar tillräcklig träningsdata.
Människor har i årtusenden diskuterat aktuella brott, olyckor, evenemang, sportresultat , osv. Har svårt att tro att AI skulle kunna vara etta på bollen i dessa ämnen så vida man inte har robotar som upplever saker IRL. Och steget dit är ganska långt.

Problemet är är om dessa diskussioner sker i slutna rum, tex på privata chattar. Då kommer AI inte åt dem.
Citat:
Ursprungligen postat av west-west
Så här: När Google släpper nästa uppdatering på Android, eller det kommer en ny version av något paket, eller vad som helst och det inte längre skrivs 1000 grejer om det på nätet (för att det enda som konsumerar nätet är stora språkmodeller som skrapar data); så kommer vår stora språkmodell befinna sig i problem.
Användarna vill dock främst veta hur en ny produkt fungerar. Och för det räcker det med företagets beskrivning av sin produkt och de buggar folk rapporterar. Om medier gör rewrites på detta så tillför de inte någon mer information.

Tänk på när varit pågående händelser (typ Breivik och IS terrordåd, Prigozjins marsch mot Moskva), alla medier rapporterar samma sak i lite olika ordalag. Någon ny information får man inte av att följa flera medier för ingen har någon mer fakta än någon annan, och skulle nåt nytt komma fram så gör de andra medierna strax en rewrite på detta.
Citera
2024-06-03, 02:26
Medlem
ai kommer väl ta över programmering helt och hållet antar jag? redan idag kan chatgpt ge färdig kod inte alltid helt korrekt och helt träff säker men vi är väl inte långt ifrån att ai kommer kunna göra det mesta utan att behöva exempel web programmerare eller annat typ av programmerare . till och med ai programmering kommer ske utav ai ^^ kundservice osv så tror vi är ganska rökta i framtiden då man kommer säkert få skatta på sina robotars löner :P
Citera
2024-06-05, 19:29
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Mycket av det i början av tråden var sådant som kostnärer och författare brukade säga om sina yrken innan ai började göra det utan problem.
Jag har följt AI sen Kurzweil boken jag läste 2009. Tror jag postade om det då. På den tiden var det något avlägset, 2050 eller 2100 talet för mig. Men nu sitter dom alltså och prickar in 2027 som datumet. Kanske 2028 om du är konservativ. Detta för maskin-intelligens som kan göra allt, vad mer som inte vi ens kan tänka oss ska den göra med sitt gigantiska medvetande?
https://situational-awareness.ai/
Citera
2024-06-05, 20:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Mycket av det i början av tråden var sådant som kostnärer och författare brukade säga om sina yrken innan ai började göra det utan problem.
Nu vill jag hävda att "AI" alls inte utan problem kan göra en författares jobb. Eller vill du länka till ett "AI"-verk som är läsvärt?
När det gäller konstnärer är det svårare att ranka eftersom det är så subjektivt, men än så länge kan man sälja mänskligt skapad (bra) konst utan problem, medan datorgenererad konst är en dussinvara, likt hötorgskonst x 100. Datorgenererade bilder och musik har dock hittat sin plats som utfyllnad, t.ex. bakgrundsmusik till video och liknande, så där har man ju tagit några jobb från dom stackare som sysslade med sådan utfyllnad tidigare.
Citera
2024-06-06, 00:08
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Säg när kommer det vara asfalterad vägar till sydpolen? Är det också relevant om en asfaltsläggare på NCC säger att senast 2028 så kommer det vara asfalterat hela vägen dit, för aldrig har det asfalterats lika mycket och i samma volymer som nu.

Och då är det ändå något vi har teknologi att åstadkomma idag... Men för AGI har vi inte det... vi vet inte ens "var" AGI ligger om man ska göra jämförelse... Men ändå tror ni på om någon säger AGI 2027 eller 2028? Köp en trisslott om dagen i stället, kan garantera att sannolikheten att du blir mångmiljonär innan 2027 är högre än att det finns AGI då.
Citera
2024-06-06, 14:58
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu vill jag hävda att "AI" alls inte utan problem kan göra en författares jobb. Eller vill du länka till ett "AI"-verk som är läsvärt?
När det gäller konstnärer är det svårare att ranka eftersom det är så subjektivt, men än så länge kan man sälja mänskligt skapad (bra) konst utan problem, medan datorgenererad konst är en dussinvara, likt hötorgskonst x 100. Datorgenererade bilder och musik har dock hittat sin plats som utfyllnad, t.ex. bakgrundsmusik till video och liknande, så där har man ju tagit några jobb från dom stackare som sysslade med sådan utfyllnad tidigare.

Lärare idag kan inte se skillnad på vad som är skrivet av människor och AI så vi är redan där. AI konst år 2014 var suddiga pixelbilder, 2021 var det fula tjejer med sniglar i näsan, 2022 tjejer med fyra bröst och 23 fingrar, i höstas var det carbon-kopior av porrtidningar på 4chan. I år spottar dom ut konst som ingen hade kunnat tro. Konstnärerna är vansinniga online och vill se ett stopp för detta. Jag känner personligen en person inom IT som berättade att hans företag rensade ut ett dussin grafiska designers då detta helt kunde skötas av en person med någon Midjourney klon.Programmering och datorer är text i grund och botten, det existerar petabyte stora bibliotek med kod, det är precis det som LLM's kan bäst.
Citera
2024-06-06, 16:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
.Programmering och datorer är text i grund och botten, det existerar petabyte stora bibliotek med kod, det är precis det som LLM's kan bäst.
Vilket är det LLM kan bäst? Att utan tanke plagiera (ofta lastgammal) kod som andra skrivit?
Citera
2024-06-06, 16:25
Medlem
Citat:
Lärare idag kan inte se skillnad på vad som är skrivet av människor och AI så vi är redan där. AI konst år 2014 var suddiga pixelbilder, 2021 var det fula tjejer med sniglar i näsan, 2022 tjejer med fyra bröst och 23 fingrar, i höstas var det carbon-kopior av porrtidningar på 4chan. I år spottar dom ut konst som ingen hade kunnat tro. Konstnärerna är vansinniga online och vill se ett stopp för detta. Jag känner personligen en person inom IT som berättade att hans företag rensade ut ett dussin grafiska designers då detta helt kunde skötas av en person med någon Midjourney klon.Programmering och datorer är text i grund och botten, det existerar petabyte stora bibliotek med kod, det är precis det som LLM's kan bäst.
Programmering och datorer är logik i grund och botten, inte text.
Citera
2024-06-06, 21:06
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
det existerar petabyte stora bibliotek med kod, det är precis det som LLM's kan bäst.

Tveksamt och det existerar definitivt inte några petabyte stora bibliotek med bra kod.

Men om du är så övertygad, återkom efter du bett ChatGPT skriva en mp3 dekoder som fungerar utan att använda några externa beroende för just dekodandet, det finns flera open-source implementationer online som garanterat ChatGPT sett.

Valfritt språk, valfri tid (men med tanke på hur bra LLMer är så bör detta väl gå snabbt, de behöver ju inte sova osv).

Att argumentera att det är en "komplex uppgift" osv är meningslöst om man ska vara på styva linan, vanliga utvecklare sitter och jobbar på produkter som i helhet kan vara långt mer avancerat än en sådan specifik uppgift.
Citera
2024-06-06, 23:19
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Vem som helst kan fixa allt nu med ChatGPT och behöver inte kunna ett skit om dessa datanördsyrken. Vi är bara i början av slakten av dessa jobb. AI fixar allt med Java, C++ och what ever.

Frågan är varför folk ens pluggar, kodar och datanördar ner sig när det inte behövs längre?

Jag bara undrar och vill inte vara nedlåtande. Jag förstår bara inte vilken framtid det finns i dessa branscher.

Ni som har barn, tipsar ni dem att satsa på dessa yrken?
Väldigt sanna ord bror! Jag är själv programmerare och kan intyga att chatGPT skriver bättre kod än mig 100%. Tror flesta kodapor kommer att bli redundant om sisådär 5-10 år, men vi ser redan effekterna nu med tanke på hur svårt det är att få ett junior dev-jobb.
Citera
2024-06-08, 07:44
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Tveksamt och det existerar definitivt inte några petabyte stora bibliotek med bra kod.

Men om du är så övertygad, återkom efter du bett ChatGPT skriva en mp3 dekoder som fungerar utan att använda några externa beroende för just dekodandet, det finns flera open-source implementationer online som garanterat ChatGPT sett.

Valfritt språk, valfri tid (men med tanke på hur bra LLMer är så bör detta väl gå snabbt, de behöver ju inte sova osv).

Att argumentera att det är en "komplex uppgift" osv är meningslöst om man ska vara på styva linan, vanliga utvecklare sitter och jobbar på produkter som i helhet kan vara långt mer avancerat än en sådan specifik uppgift.

Titta på hur AI konsten utvecklades. Från fullständigt nonsens till ett maskingevär som bara sprutar ut högkvalitativ konst på bara några år. Domän efter domän faller till det här, ja dom har fortfarande barnsjukdomar och tenderar att drömma och tramsa. Men så dåliga som där är nu kommer dom aldrig vara igen. Jag läser när modellerna svarar på prov som normalt delas ut till professorer i ekonomi och organisk kemi på universitetsnivå. Nemas problemas.

Min poäng är att det är helt realistiskt att det är mellan 3-5 år för fullt kapable maskinell superintelligens. Den kommer kunna göra det du beskriver på en mikrosekund. Civilingenjör i datateknik 300hp är 5 år så där är vi, det berör fler än programmerare. Programmering sker nästan helt virtuellt till skillnad från vissa andra jobb och det är just där som dessa system rör sig som en tiger nu.
Citera
2024-06-08, 07:53
Medlem
Citat:
Titta på hur AI konsten utvecklades. Från fullständigt nonsens till ett maskingevär som bara sprutar ut högkvalitativ konst på bara några år. Domän efter domän faller till det här, ja dom har fortfarande barnsjukdomar och tenderar att drömma och tramsa. Men så dåliga som där är nu kommer dom aldrig vara igen. Jag läser när modellerna svarar på prov som normalt delas ut till professorer i ekonomi och organisk kemi på universitetsnivå. Nemas problemas.

Min poäng är att det är helt realistiskt att det är mellan 3-5 år för fullt kapable maskinell superintelligens. Den kommer kunna göra det du beskriver på en mikrosekund. Civilingenjör i datateknik 300hp är 5 år så där är vi, det berör fler än programmerare. Programmering sker nästan helt virtuellt till skillnad från vissa andra jobb och det är just där som dessa system rör sig som en tiger nu.
Jag förstår att det är lätt att tro det när man vare sig har koll på teknologin eller de yrken man tror att den ska ersätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in