Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Men jag är bergsäker på att AI snart kommer zooma förbi människor även i utvecklingsdelen.
Folk har varit bergsäkra på detta varenda AI-cykel och det har uppenbarligen inte stämt trots att det alltid är "annorlunda nu". Det är det största argumentet mot det. I övrigt svårt att säga så mycket.

Men man kan ju iaf förenkla ett par saker som ofta blir lite förvirrade:

- utveckling handlar om en massa saker, men vad gäller själva "kodandet" handlar det om att ge datorn instruktioner. Sättet vi gör detta har varit under ständig förändring, speciellt har det hela tiden abstraherats. Hoppet assembler -> python är arguably större än python -> LLM än så länge.

- antal jobb har än så länge ökat snarare än minskat, trots att värdet en genomsnittlig person bidrar med faktiskt minskat (i många fall försvunnit - det är lätt att konstatera att många jobb är värdelösa eller rent av kontraprpduktiva). Hur vi samordnar oss vad gäller ekonomi och jobb i organisationer är alltså bevisligen inte speciellt korrelerat med värde som skapas. Samhället är mycket mer komplext än så.

- cykler där "alla" får sparken har även detta varit återkommande, helt utan LLM
Citera
2025-07-19, 13:27
Medlem
Citat:
Jag har postat en del om stora uppsägningar inom tech i denna tråden. Diskussionerna på andra programmerings-forum hintar starkt att en stor del av dessa ska vara "learn to code" folk som du säger bara sadlat om för enklare gig men som nu får se sig om. Men jag är bergsäker på att AI snart kommer zooma förbi människor även i utvecklingsdelen. Kommer du ihåg hur AI-kost såg ut 2011, 2014, 2018? Suddiga ansikten fulla med grodor och blod, pixlar. Sen gick det snabbt och nu är nästan alla konstnärer redigt nervösa.

Det är inte AI som zoomar förbi "learn to code" folk. Utan det är branschen som har insett att det var ett jävla misstag att börja anställa så många bara för att man hade pengar att spendera. Dom ersätts inte med AI, dom ersätts med papperskorgen.
Citera
2025-07-22, 18:31
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Folk har varit bergsäkra på detta varenda AI-cykel och det har uppenbarligen inte stämt trots att det alltid är "annorlunda nu". Det är det största argumentet mot det. I övrigt svårt att säga så mycket.

Men man kan ju iaf förenkla ett par saker som ofta blir lite förvirrade:

- utveckling handlar om en massa saker, men vad gäller själva "kodandet" handlar det om att ge datorn instruktioner. Sättet vi gör detta har varit under ständig förändring, speciellt har det hela tiden abstraherats. Hoppet assembler -> python är arguably större än python -> LLM än så länge.

- antal jobb har än så länge ökat snarare än minskat, trots att värdet en genomsnittlig person bidrar med faktiskt minskat (i många fall försvunnit - det är lätt att konstatera att många jobb är värdelösa eller rent av kontraprpduktiva). Hur vi samordnar oss vad gäller ekonomi och jobb i organisationer är alltså bevisligen inte speciellt korrelerat med värde som skapas. Samhället är mycket mer komplext än så.

- cykler där "alla" får sparken har även detta varit återkommande, helt utan LLM

Alla var säkra på att flyg var omöjligt tills någon listade ut hur aerodynamik funkar, jag hoppas nästan att detta är en hajp-cykel. Den här gången behöver vi inte vänta 15-20 år utan det mesta borde vara klart redan innan nästa sommar, jag är här med en skämskudde om jag har fel. Har börjat luta mot att detta inte tar slut om det inte kommer någon bestämd naturlig orsak i vägen. Ett storkrig mellan Väst och Kina/Ryssland eller en supervulkan eller något annat som sätter stopp eller paus för den tekniska utvecklingen känns inte osannolikt. Att det rent algoritmiskt skulle dyka upp något nu som bara gör att intelligens med digitala verktyg är omöjligt tvivlar jag starkt på, nu satsar alla enorma resurser, all matte och teknisk talang fokuserar på AI nu, löner på 100 miljoner dollar nivå är ett faktum för anställda! Hoppas att det leder till supermycket jobb för alla, många var oroliga för tidigare automatiseringar men det blev ju bra till slut.

Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Det är inte AI som zoomar förbi "learn to code" folk. Utan det är branschen som har insett att det var ett jävla misstag att börja anställa så många bara för att man hade pengar att spendera. Dom ersätts inte med AI, dom ersätts med papperskorgen.
Håller helt med att det är en viktig orsak, men jag har sett ett dussin stories där just specifikt ai anges som orsak och har haft några personliga kontakter där det dyker upp som orsak och det lär inte bli bättre. Prova att låta Kimi AI göra en sammanställning av alla löner och skatter ditt företag betalar ut Poff säger det https://www.kimi.com/
Citera
2025-07-29, 09:12
Medlem
DAGGER[X]s avatar
En oblyg artikel där dom säger rakt ut att alla ska förvänta sig enorma avsked via AI. Speciellt på tech bolag men detta drabbar säkert andra områden också.
Citat:
Yet, even in this vision of a more pleasant workplace, the specter of displacement looms large. Miscovich acknowledges that companies are planning for a future where headcount could be “reduced by 40%.” And Clark is even more direct. “A lot of CEOs are saying that, knowing that they’re going to come up in the next six months to a year and start laying people off,” he says. “They’re looking for ways to save money at every single company that exists.”

https://gizmodo.com/the-end-of-work-...-it-2000635294
Citera
2025-07-29, 21:56
Medlem
264s avatar
I framtiden så kanske kodare kommer va ett minne blått eller som någon form av tech-gurus som är extremt svåra att få tag på. tänk dig som någon slags vise man och där gamla säger: på min tid så fanns det människor som kunde skriva och läsa kod med sina egna händer.
Citera
2025-07-30, 23:33
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 264
I framtiden så kanske kodare kommer va ett minne blått eller som någon form av tech-gurus som är extremt svåra att få tag på. tänk dig som någon slags vise man och där gamla säger: på min tid så fanns det människor som kunde skriva och läsa kod med sina egna händer.

Jag har science-fiction böcker från före 1950-talet. Där har rymdskeppen män anställda som är deras kalkylatorer, navigatorer tror Harry Martinsson hade astrogatorer i Aniara. Gissar att 99 % inte ens minns att dessa jobb brukade finnas.
Citera
2025-07-31, 10:28
Medlem
Som utvecklare sedan 18 år tillbaka och daglig användare av Copilot för completion och ChatGPT för resonemang kring problemområden - har jag extremt svårt att se att AI kan användas för att iterera hela projekt ett bra tag framöver. Det största problemet är kontextfönster. Mitt nuvarande projekt är ett monorepo med fyra appar, Dotnet backend, två Vite-frontends och en Expo-app - har redan över 41000 rader kod. Så för varje gång man vill ha en ny feature, eller fixa en bugg - Måste AI alltså ta emot 41000 rader och bilda sig någon slags uppfattning om hur allt hänger ihop. Det blir inte bara jävligt dyra requests, det finns heller inte i närheten en tillräckligt kompetent AI som kan fatta affärslogiken i så många filer (Även om det är uppsatt enligt all standard praxis).

Däremot har Vercel v0 genererat nästan alla vyer i mina frontends - Vilket är en gudagåva! Jag kommer aldrig någonsin behöva bygga en knapp igen, eller kämpa runt i Figma för att sedan implementera designen i React. Och det klarar AI bra idag, att spotta ur sig snygga vyer som lyssnar hyffsat till vad jag vill ha. Den tiden kan jag nu istället lägga på att skriva affärslogik, se till att projektet är skalbart, jobba igen säkerhet. Jag är övertygad om att programmerare kommer behövas bra många år framöver.

Rena frontend-utvecklare tror jag dock snart är ett minne blott, om de inte redan är det.
Senast redigerad av camelcasing 2025-07-31 kl. 10:53.
Citera
2025-07-31, 16:32
Medlem
Citat:
Men jag är bergsäker på att AI snart kommer zooma förbi människor även i utvecklingsdelen. Kommer du ihåg hur AI-kost såg ut 2011, 2014, 2018? Suddiga ansikten fulla med grodor och blod, pixlar. Sen gick det snabbt och nu är nästan alla konstnärer redigt nervösa.

Kanske jag arbetar som utvecklare och använder copilot och mistral ibland. Jag är dock inte imponerad, det är sällan den faktiskt fungerar till mer än att fråga efter dokumentation eller skriva simpla funktioner eller boilerplate.

Skillnaden med artister är kanske att bilden inte behöver vara exakt rätt, medan i programmering kan ett litet fel göra att det inte funkar alls? Dvs lite hallucination är okej i artisteri medan det i programmering ofta gör att det inte funkar alls. Vet inte en tanke bara.
Citera
2025-07-31, 17:04
Medlem
AI blir bättre och bättre, men dagens AI är ännu inte tillräckligt bra för att ersätta mänskliga programmerare och utvecklare.
Citera
2025-07-31, 17:46
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
AI blir bättre och bättre, men dagens AI är ännu inte tillräckligt bra för att ersätta mänskliga programmerare och utvecklare.

De system som utvecklas av de flesta programmerare är så nischade att det som gör "en bra utvecklare"
är domänkunskap inom problemdomänen som systemet är inom. Domänkunskap kommer generella AI:n av typen ChatGPT och Grok aldrig att ha.

Det är bara nybörjarkodare som tror att man kan få mer än boilerplate-kod ur ett generellt LLM AI.
Citera
2025-08-01, 15:05
Medlem
264s avatar
Citat:
Jag har science-fiction böcker från före 1950-talet. Där har rymdskeppen män anställda som är deras kalkylatorer, navigatorer tror Harry Martinsson hade astrogatorer i Aniara. Gissar att 99 % inte ens minns att dessa jobb brukade finnas.

Ja, det där är ett jättebra exempel. skrev just ett inlägg om hur en karaktär i en darkwin duck serietidning från långt tillbaka i tiden hade egenskaper av att va en droid. basically humanoid AI.

ja, exakt, det finns ingen sån uppgift som inte en AI klarar av.
undrar hur lång tid det tar innan framtida nya generationer i det kommande samhället kommer att säga något i stil med:
Citat:
"förr i tiden när jag var ung, så valde man att sätta levande människor bakom ratten i fyrhjulsdrivna fordon, och det var dom som styrde dom oxå! fullständigt livsfarligt"
Citera
2025-08-01, 15:15
Medlem
264s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camelcasing
Som utvecklare sedan 18 år tillbaka och daglig användare av Copilot för completion och ChatGPT för resonemang kring problemområden - har jag extremt svårt att se att AI kan användas för att iterera hela projekt ett bra tag framöver. Det största problemet är kontextfönster. Mitt nuvarande projekt är ett monorepo med fyra appar, Dotnet backend, två Vite-frontends och en Expo-app - har redan över 41000 rader kod. Så för varje gång man vill ha en ny feature, eller fixa en bugg - Måste AI alltså ta emot 41000 rader och bilda sig någon slags uppfattning om hur allt hänger ihop. Det blir inte bara jävligt dyra requests, det finns heller inte i närheten en tillräckligt kompetent AI som kan fatta affärslogiken i så många filer (Även om det är uppsatt enligt all standard praxis).

Däremot har Vercel v0 genererat nästan alla vyer i mina frontends - Vilket är en gudagåva! Jag kommer aldrig någonsin behöva bygga en knapp igen, eller kämpa runt i Figma för att sedan implementera designen i React. Och det klarar AI bra idag, att spotta ur sig snygga vyer som lyssnar hyffsat till vad jag vill ha. Den tiden kan jag nu istället lägga på att skriva affärslogik, se till att projektet är skalbart, jobba igen säkerhet. Jag är övertygad om att programmerare kommer behövas bra många år framöver.

Rena frontend-utvecklare tror jag dock snart är ett minne blott, om de inte redan är det.

aaa,
jag tänkte på det förut idag.
säg t ex att man ska starta ett projekt. ngn som inte kan koda från scratch men som ändå
har ett grepp om hur sånt funkar. och så går man rätt in i spindelns väv.
man låter chatgpt eller copilot dra upp.
en jävla massa.
kod.
"anden i flaskan, min stora önskan är att du ska koda ett helt [ambitiöst projekt].

och på skärmen ser man en hel klase av kod. jättebra va. men det är där som AI har lurat en, för snart slår fällan igen när man väljer att köpa olika xyz som sen ska fyllas på med kod, massiva ambitioner. för egentligen, om man ska göra på det sättet, så skulle jag personligen säga att:
1. om det är utan syfte för nåt som har med vinst att göra, aka. proffesionellt, cash, så är det mest upp till dig själv att bevisa. 2. Du har någon form av deadline eller nåt som måste göras, annars är det mission failed.

I båda dom här fallen, så är det bäst att kunna koda åtminstonde 75% av det själv.
Och i särskilt det första fallet, så är det väldgt safe att börja med nåt enklare först som inte kostar pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in