Citat:
Ursprungligen postat av
camelcasing
Som utvecklare sedan 18 år tillbaka och daglig användare av Copilot för completion och ChatGPT för resonemang kring problemområden - har jag extremt svårt att se att AI kan användas för att iterera hela projekt ett bra tag framöver. Det största problemet är kontextfönster. Mitt nuvarande projekt är ett monorepo med fyra appar, Dotnet backend, två Vite-frontends och en Expo-app - har redan över 41000 rader kod. Så för varje gång man vill ha en ny feature, eller fixa en bugg - Måste AI alltså ta emot 41000 rader och bilda sig någon slags uppfattning om hur allt hänger ihop. Det blir inte bara jävligt dyra requests, det finns heller inte i närheten en tillräckligt kompetent AI som kan fatta affärslogiken i så många filer (Även om det är uppsatt enligt all standard praxis).
Däremot har Vercel v0 genererat nästan alla vyer i mina frontends - Vilket är en gudagåva! Jag kommer aldrig någonsin behöva bygga en knapp igen, eller kämpa runt i Figma för att sedan implementera designen i React. Och det klarar AI bra idag, att spotta ur sig snygga vyer som lyssnar hyffsat till vad jag vill ha. Den tiden kan jag nu istället lägga på att skriva affärslogik, se till att projektet är skalbart, jobba igen säkerhet. Jag är övertygad om att programmerare kommer behövas bra många år framöver.
Rena frontend-utvecklare tror jag dock snart är ett minne blott, om de inte redan är det.
aaa,
jag tänkte på det förut idag.
säg t ex att man ska starta ett projekt. ngn som inte kan koda från scratch men som ändå
har ett grepp om hur sånt funkar. och så går man rätt in i spindelns väv.
man låter chatgpt eller copilot dra upp.
en jävla massa.
kod.
"anden i flaskan, min stora önskan är att du ska koda ett helt [ambitiöst projekt].
och på skärmen ser man en hel klase av kod. jättebra va. men det är där som AI har lurat en, för snart slår fällan igen när man väljer att köpa olika xyz som sen ska fyllas på med kod, massiva ambitioner. för egentligen, om man ska göra på det sättet, så skulle jag personligen säga att:
1. om det är utan syfte för nåt som har med vinst att göra, aka. proffesionellt, cash, så är det mest upp till dig själv att bevisa. 2. Du har någon form av deadline eller nåt som måste göras, annars är det mission failed.
I båda dom här fallen, så är det bäst att kunna koda åtminstonde 75% av det själv.
Och i särskilt det första fallet, så är det väldgt safe att börja med nåt enklare först som inte kostar pengar.