Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-15, 13:52
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
Jag gick in och köpte en kamera till mitt AB idag för 17000 kr.

Behöver mitt org nummer stå på kvittot?

https://blogg.pwc.se/foretagarblogge...ar-ratt-kvitto

Jag hittade det här, så jag antar att allt måste stå med?
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2024-05-15 kl. 14:02.
Citera
2024-05-15, 14:04
  #2
Medlem
Om du ska göra avdrag för det, ja
Citera
2024-05-15, 14:22
  #3
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du ska göra avdrag för det, ja


Ok, jag får gå tillbaka och göra om köpet!
Citera
2024-05-15, 14:28
  #4
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag gick in och köpte en kamera till mitt AB idag för 17000 kr.

Behöver mitt org nummer stå på kvittot?

https://blogg.pwc.se/foretagarblogge...ar-ratt-kvitto

Jag hittade det här, så jag antar att allt måste stå med?

Ditt org-nummer behövs inte. Ditt företags namn och adress behöver stå på kvittot.
Citera
2024-05-15, 14:29
  #5
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ditt org-nummer behövs inte. Ditt företags namn och adress behöver stå på kvittot.


Ok, ska det vara företages registrerade adress eller där jag har verksamheten? De är olika.
Citera
2024-05-15, 14:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ditt org-nummer behövs inte. Ditt företags namn och adress behöver stå på kvittot.
Köparens momsregistreringsnummer skall finnas med om beloppet överstiger 4000 kronor.
Citera
2024-05-15, 17:35
  #7
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ok, ska det vara företages registrerade adress eller där jag har verksamheten? De är olika.

Jag är ingen revisor men spontant säger jag den registrerade adressen. Det är väl den adress du själv sätter på dina fakturor som du skickar ut?
Citera
2024-05-15, 18:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ditt org-nummer behövs inte. Ditt företags namn och adress behöver stå på kvittot.
Vet inte vart du fått att man måste ha företagsnamnet på kvitto?

Hur gör du när du bjuder på representation? man har varken konto eller något hos företaget man äter hos, eller bara handlar på en mack, köper fika/kaffe eller dasspapper på ICA.

Man behöver inte ha firma namnet på kvitto, det styrks via kvitto och om man vill gå ännu längre, via kontoutdrag.
Citera
2024-05-15, 18:29
  #9
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vet inte vart du fått att man måste ha företagsnamnet på kvitto?

Hur gör du när du bjuder på representation? man har varken konto eller något hos företaget man äter hos, eller bara handlar på en mack, köper fika/kaffe eller dasspapper på ICA.

Man behöver inte ha firma namnet på kvitt, det styrks via kvitto och om man vill gå ännu längre, via kontoutdrag.

Gränsen går vid 4 000 kr, kolla reglerna så ser du.
Citera
2024-05-15, 18:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Gränsen går vid 4 000 kr, kolla reglerna så ser du.
Bara skit snack, har haft tre granskningar via skatteverket, enda dom klaga på var att vissa var lite otydliga o läsa, några kvitton hade legat i bilen, blekts av solen, det samma när man handlar via blocket, man får ett halvt otydligt kvitto, men allt gått igenom, dessa som var lite otydliga stärktes via kontoutdrag. Man har rätt att köpa o handla till företaget även från privat, men då kan man inte lyfta momsen, men är priset rätt köper man ändå in till företaget. Inga problem, inget skatteverket ens reagera på, nu handlade det inte om 4000kr utan 65-100-tusen kr köp.
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2024-05-15 kl. 18:41.
Citera
2024-05-15, 18:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Bara skit snack, har haft tre granskningar via skatteverket, enda dom klaga på var att vissa var lite otydliga o läsa, några kvitton hade legat i bilen, blekts av solen, det samma när man handlar via blocket, man får ett halvt otydligt kvitto, men allt gått igenom, dessa som var lite otydliga stärktes via kontoutdrag. Man har rätt att köpa o handla till företaget även privat, men då kan man inte lyfta momsen, men är priset rätt köper man ändå in till företaget. Inga problem, inget skatteverket ens reagera på, nu handlade det inte om 4000kr utan 65-100-tusen kr köp.
Att ett fel passerar utan kommentarer eller någon åtgärd betyder inte att det tappar status som "fel", du har en gräns på 4000 kronor, högre krav på belopp över den gränsen.
Citera
2024-05-15, 18:45
  #12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Bara skit snack, har haft tre granskningar via skatteverket, enda dom klaga på var att vissa var lite otydliga o läsa, några kvitton hade legat i bilen, blekts av solen, det samma när man handlar via blocket, man får ett halvt otydligt kvitto, men allt gått igenom, dessa som var lite otydliga stärktes via kontoutdrag. Man har rätt att köpa o handla till företaget även privat, men då kan man inte lyfta momsen, men är priset rätt köper man ändå in till företaget. Inga problem, inget skatteverket ens reagera på, nu handlade det inte om 4000kr utan 65-100-tusen kr köp.

Det är upp till Skatteverket när de granskar. Vill man vara säker på att man får momsavdragen godkända behöver man firmanamnet på kvittot om summan är över 4 000 kr. Det är intressant nog olika regler för hur ett kvitto ska se ut för att få dra av momsen och hur det behöver se ut för att man ska få dra av kostnaden för inköpet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback