Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-14, 00:16
  #1
Medlem
Ja detta är ju sååå långt ifrån någon ny företeelse på pluggen runt om i Sverige och världen!! Så varför SVT nu som Nr 400 på bollen känner att det är något nytt vet jag faktiskt inte men "Linus" i reportaget verkar ju vara en typisk sillrygg till student och även om han försöker få det att framstå som om han brukar säga Nej när förfrågan från andra studenter kommer så tycker jag nog att man kan höra igenom pojkrösten att nja..det har nog delats ut en del tabletter till både höger och vänster!
Va säger FB..är det ett reportage värd Skattepengar och är detta gammalt skåpmat??

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...a-hans-medicin
Citera
2024-05-14, 00:16
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Lundastudenten ”Linus” fick adhd-diagnos – då ville kompisarna ha hans medicin

”Linus” behöver medicinen för att fungera – hans pluggkompisar vill ha den för att prestera bättre. Sedan han fick diagnosen för åtta månader sedan blir han regelbundet ombedd att dela med sig av pillren.

[...]

Men diagnosen och medicinen gjorde även att han fick ögonen på sig från andra studenter vars förhoppning är att kunna öka sitt fokus om de tar medicinen utan att behöva den.
Mod.
Citera
2024-05-14, 00:24
  #3
Medlem
knark-kungens avatar
Det är väl klart kidsen vill kunna knarka lagligt vem vill inte det?
Citera
2024-05-14, 00:36
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullhasMoster
Ja detta är ju sååå långt ifrån någon ny företeelse på pluggen runt om i Sverige och världen!! Så varför SVT nu som Nr 400 på bollen känner att det är något nytt vet jag faktiskt inte men "Linus" i reportaget verkar ju vara en typisk sillrygg till student och även om han försöker få det att framstå som om han brukar säga Nej när förfrågan från andra studenter kommer så tycker jag nog att man kan höra igenom pojkrösten att nja..det har nog delats ut en del tabletter till både höger och vänster!
Va säger FB..är det ett reportage värd Skattepengar och är detta gammalt skåpmat??

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...a-hans-medicin
Nä jag har aldrig hört att det varit ett så utbrett beteende av kompisar.
Så det var ju ett bra reportage även om det för yngre som har adhd och deras kompisar i skolan är väl känt.
Det var bra att familjen blev uppmärksammad på detta.
En fråga bara...vad har detta med ett forum som centralstimulantia att göra? Är det inte media du vill diskutera?
Bra att det togs upp av public service. Skulle högermedia tagit upp det hade det väl slutsatsen blivit att invandringen är för hög eller att det var för mycket hbtq på euromelodischlagervisionsfestivalen
Citera
2024-05-14, 00:39
  #5
Medlem
Studenter dopar sig ingenting nytt.. Hade varit kul om man testade studenter precis som idrottare.
__________________
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-05-14 kl. 00:49.
Citera
2024-05-14, 01:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nä jag har aldrig hört att det varit ett så utbrett beteende av kompisar.
Så det var ju ett bra reportage även om det för yngre som har adhd och deras kompisar i skolan är väl känt.
Det var bra att familjen blev uppmärksammad på detta.
En fråga bara...vad har detta med ett forum som centralstimulantia att göra? Är det inte media du vill diskutera?
Bra att det togs upp av public service. Skulle högermedia tagit upp det hade det väl slutsatsen blivit att invandringen är för hög eller att det var för mycket hbtq på euromelodischlagervisionsfestivalen

Ligger det i fel forum så får bäste moderator gärna flytta den. Men jag tycker ändå att det ligger ganska rätt eftersom hela inslaget handlar just om ADHD medicin och i detta fallet centralstimulerade. Men också media så du har kanske rätt.
Hursomhelst..har du verkligen aldrig hört talas om dessa problemen med knarkande studenter?? Har du hört talas om att det skulle vara vanligt förekommande utomlands på tex Collage och Universitet i USA?? Så länge ungdomar fått ADHD medicin utskrivet så har även sk Tenta-knarkare funnits! Och varför skulle höger medias inslag få det till invandrare skulle ligga bakom detta?? Alla vet ju att invandrade föräldrar ALDRIG skulle starta en utredning för ADHD-diagnos??!!
Citera
2024-05-14, 06:02
  #7
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullhasMoster
Ja detta är ju sååå långt ifrån någon ny företeelse på pluggen runt om i Sverige och världen!! Så varför SVT nu som Nr 400 på bollen känner att det är något nytt vet jag faktiskt inte men "Linus" i reportaget verkar ju vara en typisk sillrygg till student och även om han försöker få det att framstå som om han brukar säga Nej när förfrågan från andra studenter kommer så tycker jag nog att man kan höra igenom pojkrösten att nja..det har nog delats ut en del tabletter till både höger och vänster!
Va säger FB..är det ett reportage värd Skattepengar och är detta gammalt skåpmat??

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...a-hans-medicin

Det är patetiskt att amfetamin i de svaga varianterna och små doserna inte är receptfritt. I ett normalt land så hade det där varit en ickefråga, men vi bor ju i STASI-Sverige.
Citera
2024-05-14, 06:40
  #8
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Det är väl klart kidsen vill kunna knarka lagligt vem vill inte det?
Japp. Och jag har aldrig riktigt förstått grejen med att amfetamin ska hjälpa hyperaktiva personer. Rent spontant känns det som att ett antal bristfälliga studier kommit fram till denna lösning och att det därmed blivit en sanning. Det kan bara inte stämma.
Citera
2024-05-14, 07:31
  #9
Medlem
killdozer666s avatar
Tycker det är löjligt när man får något i medicinskt syfte att kompisar ska börja tigga och vilja ha ens medicin. En sak om man på egen hand börjar med något för knarkandets skull eller för att man själv tycker det är bra, men tycker det är rätt ofint av kompisar att tigga till sig medicin man enligt en läkare behöver själv.
Citera
2024-05-14, 08:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är patetiskt att amfetamin i de svaga varianterna och små doserna inte är receptfritt. I ett normalt land så hade det där varit en ickefråga, men vi bor ju i STASI-Sverige.

Det roliga är i att i de små doserna tabletterna är i så gör koffein i kombination med en booster samma sak i tillräcklig hög dos, men i dessa doser är koffein är mycket farligare än amfetamin...

Jag antar att inget är genomtänkt i STASI-Sverige. Vi bör förbjuda koffein också.
Citera
2024-05-14, 09:45
  #11
Medlem
pMTqs avatar
Har man barn bör man definitivt coacha dem tidigt i hur man får diagnoser så man får recepten och med det immunitet mot att farbror blå tar en på festerna. Adhd och narkolepsi så har du tjack och gobbe, släng på lite epilepsi eller ledvärk och du får även thc på receptet.
Citera
2024-05-14, 09:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Japp. Och jag har aldrig riktigt förstått grejen med att amfetamin ska hjälpa hyperaktiva personer. Rent spontant känns det som att ett antal bristfälliga studier kommit fram till denna lösning och att det därmed blivit en sanning. Det kan bara inte stämma.

Läs på lite om ADHD så förstår du
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback