Citat:
Ursprungligen postat av
Blundetto
Onödigt att dra det till absurditetens gräns och undvika män till ingen nytta. Då är det bättre att majoriteten av kvinnor fortsätter leva sina liv som de gör och inte går i omvägar kring män de möter.
Majoriteten av kvinnor lever varje dag med att undvika eller på andra sätt försöka skydda sig mot män.
Att gå omvägar kan vara en sådan strategi -- och givetvis är det bättre att gå en omväg än att kliva rakt i armarna på en eventuell våldsman.
Citat:
Du talar inte för andra kvinnor. Kvinnorna ville ha ett samtal om sexuellt våld på samhällsnivå inklusive i nära relationer. Det här att projicera allt sexuellt våld på manliga svampplockare/främmande män är mer en grej här på forumet.
Du kan inte tala för kvinnor.
Det är ett uttömt ämne nu - du blir aldrig kvinna, kan inte möta verkligheten som kvinnor möter och saknar förmågan till ett kvinnligt perspektiv.
Du är begränsad i det avseendet på grund av ditt kön...
Den som yrar om svampplockare hela tiden är du själv.
Den som är så korkad att den tror att förövare inte kan var ute och plocka svamp är du.
Jag pratar om främmande män, potentiella faror - alldeles oavsett vilka hobbys dessa män kan tänkas ha.
Citat:
Han skulle nog inte bli så lycklig om han hörde att han hörde att han var en ovälkommen gäst i den skog som tillhör oss alla och inte bara dig. Men på samhällsnivå vore det olyckligt om människor började hålla mer avstånd till varandra. Men blir nyfiken...
Varför skulle en fredlig svampplockare ha krav på främmande kvinnor?
Är han sinnessjuk - vilket skulle kunna förklara ett sånt krav - så är han inte ofarlig och man bör absolut försöka undvika honom.
Citat:
Vilket är detta avstånd som är säkert vid möte med en man? 500 meter, 1 kilometer. Hur ser du ens mannen på dessa avstånd i skogen? Om du springer på en man på 50 meters håll. Avlägsnar du dig då 500 meter?
Vad som är säkert avstånd beror givetvis på situationen.
Hur jag hanterar möten med främmande män i skogen är olika eftersom det är situationsbetingat.
Frågan är inte heller vilken strategi kvinnan har utan frågan är vad hon inte vill möta i skogen. Främmande män är svaret som majoriteten ger.
Citat:
Viljan är inte oförskämd. Det är bara en tanke. Men att demonstrativ gå omvägar om folk är oförskämt. Det är också korkat då det a.) Inte är vad frågan man eller björn handlar om och b.) Troligen inte skulle hjälpa om det är en farlig man då han skulle följa efter.
Nej, det är inte ett dugg oförskämt. Det bara något din lättkränkthet får dig att känna.
Vad främlingar väljer för vägar eller varför angår helt enkelt inte dig eller dina imaginära svampplockare - och du har inte mandat att ställa krav på att främlingar lever upp till dina förväntningar och agerar för att skona din känsliga själ.
Citat:
Det händer, men bara i december.
Jag håller med - Tomtar är vanligtvis trevliga och fredliga i vår kultur, så det är helt klart fel ord, hycklare lever du däremot upp till med råge.
Citat:
Låser inte ytterdörren för att den slumpmässige mannen jag möter på vägen annars skulle ha gjort inbrott i mitt hus. Tror nämligen inte att alla män är potentiella inbrottstjuvar även om de har den fysiska förmågan att ta mina saker. De flesta män har en moralisk kompass. Den slumpmässige mannen man möter på vägen struntar i mitt hus. På samma sätt som en slumpmässig man som står och fiskar ute i skogen struntar i kvinnor som går förbi. Om inte mitt hus brinner så klart. Då får jag troligen hjälp av den slumpmässige mannen på samma sätt som de flesta kvinnor skulle få om de var ensamma i skogen.
Du låser dörren för att skydda dina ägodelar mot hot som du inte ens vet om det är närvarande eller inte - ägodelar som kan ersättas.
Men du kräver (tror att du kan kräva) att kvinnor skall utsätta sig för risken med främmande män - som är potentiella hot mot deras liv och hälsa - för att dina små känslor skall skonas.
Du är en hycklare - glöm inte att låsa dörren.