2024-07-17, 15:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Kvinnor köper min version. De låser dörren då de går hemifrån och älskar att ägna sig åt friluftsliv. Faktum är att 80% av landets kvinnor besöker grönområden varje dag medan endast 76% av männen gör det. Det kan säker uppstå en och annan situation som kvinnor uppfattar som lite skrämmande när där sker väldigt många möten. Men att de skulle önska bort männen och hellre träffa en björn är mer ett skämt på sociala medier som du tar på allt för stort allvar.
Grönområden handlar vanligen om lite gräs/park i stadsmiljö.

Varifrån kommer siffran 80% per dag. Låter ju mest som ännu en av dina fantasier.

Edit
Ett grönområde är ett allmänt begrepp för alla typer av mark i bebyggelse som inte täcks av byggnader eller hård beläggning.
Citera
2024-07-17, 20:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är ett utmärkt kort att använda när någon idiot tror sig äga tolkningsrätten för kvinnor.

Jag besvarade frågan du ställde på en gång.

Att du hela tiden ändrar förutsättningarna är inte mitt problem.
Första svaret kvarstår - att ta reda på var barnet hör hemma är första prioritet eftersom så små inte skall vara ute själva obevakat.

När har jag ändrat förutsättningarna? Jag var tydligen för odetaljerad första gången över hur omgivningarna såg ut när jag kom ifatt flickan som stod still med sin cykel. Nu när du vet att det var inne på ett bostadsområde så återstår frågan om du tycker att jag gjorde fel om jag gav flickan lite hjälp med att putta på när hon frågade om jag kunde göra det?
Citera
2024-07-17, 20:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
När har jag ändrat förutsättningarna? Jag var tydligen för odetaljerad första gången över hur omgivningarna såg ut när jag kom ifatt flickan som stod still med sin cykel. Nu när du vet att det var inne på ett bostadsområde så återstår frågan om du tycker att jag gjorde fel om jag gav flickan lite hjälp med att putta på när hon frågade om jag kunde göra det?
Det står i inlägget du citerar - sista meningen.

Första svaret kvarstår - att ta reda på var barnet hör hemma är första prioritet eftersom så små inte skall vara ute själva obevakat
Citera
2024-07-17, 20:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det står i inlägget du citerar - sista meningen.

Första svaret kvarstår - att ta reda på var barnet hör hemma är första prioritet eftersom så små inte skall vara ute själva obevakat

Så om du ser barn själva ute utanför bostadshus går du fram och frågar var de bor? Det märks att du knappt varit i ett samhälle.
Citera
2024-07-17, 20:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så om du ser barn själva ute utanför bostadshus går du fram och frågar var de bor? Det märks att du knappt varit i ett samhälle.
Eftersom barnet tilltalade dig så behöver du ju inte går fram till barnet.
Ja, ser jag små på egen hand ute så kollar jag om det finns en förälder nära eller var de kommer ifrån.
Citera
2024-07-17, 22:06
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Grönområden handlar vanligen om lite gräs/park i stadsmiljö.

Varifrån kommer siffran 80% per dag. Låter ju mest som ännu en av dina fantasier.

Edit
Ett grönområde är ett allmänt begrepp för alla typer av mark i bebyggelse som inte täcks av byggnader eller hård beläggning.

Ja, precis. Ett grönområde är exempelvis en stadspark och liknande miljöer besöker de flesta kvinnor varje dag men gör kanske klokt i att undvika på kvällstid om de är ensamma. Skog och mark besöker 40% av den svenska befolkningen minst en gång i veckan. Främst på dagtid. Min poäng var mer för att visa hur frekvent folk är i skogen och att kvinnor uppenbarligen inte tycker att skogen är en sådan otrygg miljö. Trots att där finns både björnar och män och att möten med män i skogen är hyfsat frekventa.
Citera
2024-07-17, 22:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, precis. Ett grönområde är exempelvis en stadspark och liknande miljöer besöker de flesta kvinnor varje dag men gör kanske klokt i att undvika på kvällstid om de är ensamma. Skog och mark besöker 40% av den svenska befolkningen minst en gång i veckan. Främst på dagtid. Min poäng var mer för att visa hur frekvent folk är i skogen och att kvinnor uppenbarligen inte tycker att skogen är en sådan otrygg miljö. Trots att där finns både björnar och män och att möten med män i skogen är hyfsat frekventa.
Ett grönområde råkar man på i princip när man går utanför dörren om man inte bor i storstad.
Så dina parkvandrande tanter är inte exempel på människor som visats i skogen.
Skog och mark är i allmänhet joggingspåret i dungen bredvid bostadsområdet. Det där som kallas lite skog av somliga men inte är den vidsträckta vildmark som du krävt för att kalla det skog.

Hur ofta man besöker en miljö säger inget om hur trygg eller otrygg man är i det. Kvinnor tvingas röra sig i otrygga miljöer hela tiden - eftersom vi lever bland män och män är potentiella risker för kvinnor.

Edit
Det finns dessutom inget i din siffra som berättar hur många som går ensamma ut i skogen.
Citera
2024-07-17, 22:37
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ett grönområde råkar man på i princip när man går utanför dörren om man inte bor i storstad.
Så dina parkvandrande tanter är inte exempel på människor som visats i skogen.
Skog och mark är i allmänhet joggingspåret i dungen bredvid bostadsområdet. Det där som kallas lite skog av somliga men inte är den vidsträckta vildmark som du krävt för att kalla det skog.

Hur ofta man besöker en miljö säger inget om hur trygg eller otrygg man är i det. Kvinnor tvingas röra sig i otrygga miljöer hela tiden - eftersom vi lever bland män och män är potentiella risker för kvinnor.

Edit
Det finns dessutom inget i din siffra som berättar hur många som går ensamma ut i skogen.

Det är ju mer ni som väljer björn som syftat på att skogen ska vara vidsträckt så att ingen kunde höra kvinnan skrika ibland men nöjt er med skogsdungar ibland. Beroende på var stolparna ska stå när ni "argumenterar". Men det är väl ganska självklart att människor rör sig i skogar hyfsat nära där där de bor/har lantställe då skogsutflykterna är ett projekt över dagen. Rent allmänt så väljer inte människor att frekvent roa sig i miljöer som de finner otrygga. Det är mer du som känner dig otrygg å andras vägnar.
Senast redigerad av Blundetto 2024-07-17 kl. 22:46.
Citera
2024-07-17, 22:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är ju mer ni som väljer björn som syftat på att skogen ska vara vidsträckt så att ingen kunde höra kvinnan skrika ibland men nöjt er med skogsdungar ibland. Beroende på var stolparna ska stå när ni "argumenterar". Men det är väl ganska självklart att människor rör sig i skogar hyfsat nära där där de bor/har lantställe då skogsutflykterna är ett projekt över dagen. Rent allmänt så väljer inte människor att roa sig i miljöer som de finner otrygga. Det är mer du som känner dig otrygg å andras vägnar.
Det behövs ingen milsvidd skog för att man skall vara isolerad och ingen kunna ingripa.
Det skulle du veta om du gått i en skog någon gång.
Det är skillnad på att gå i parken med lite träd och att faktiskt vara ute i skogen.
Jo, kvinnor befinner sig ofta i miljöer som känns otrygga - men för att kunna leva så måste man hantera det. Ofta genom att välja att inte gå ensam på kvällen t ex.
Du vet inte hur det är att vara kvinnor och du vet ingenting om kvinnors verklighet.
Tror du initiativ som varit för att trygga kvinnors hemgång är för att kvinnor är så trygga och det är så kul att gå ensam?
Citera
2024-07-17, 23:41
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Det behövs ingen milsvidd skog för att man skall vara isolerad och ingen kunna ingripa.
Det skulle du veta om du gått i en skog någon gång.
Det är skillnad på att gå i parken med lite träd och att faktiskt vara ute i skogen.
Jo, kvinnor befinner sig ofta i miljöer som känns otrygga - men för att kunna leva så måste man hantera det. Ofta genom att välja att inte gå ensam på kvällen t ex.
Du vet inte hur det är att vara kvinnor och du vet ingenting om kvinnors verklighet.
Tror du initiativ som varit för att trygga kvinnors hemgång är för att kvinnor är så trygga och det är så kul att gå ensam?

Har varit i skogen relativt ofta och med skog och mark så menas inte en park med några träd utan då åsyftas just skog och mark. Nej. Jag tror definitivt inte att det är roligt för kvinnor att gå hem ensamma på kvällen. Går de genom en stadspark riskerar de att bli våldtagna där. Tar de istället en taxi så riskerar de att bli våldtagna där. Men det är ju urbana miljöer där idiot frekvensen är högre än i skogen på dagtid och där män som söker upp kvinnor för att skada dem normalt befinner sig. En kvinna i Göteborg som tar spårvagnen hem passerar kanske 200 män från dörr till dörr. Då är det rimligt att oroa sig för vad en hittar på. En man som står och fiskar i skogen är 1 man som planerat att fiska den dagen. Den svenska skogskulturen skulle jag är säga är bra för både kvinnor och män.

Då det kommer till kvinnors verklighet så har kvinnor också ganska dålig koll. Exempelvis en ung tjej i Los Angeles som svarar björn på sociala medier och får lite likes har inte så bra koll på hur det är att vara ursprungsamerikan och bo i Alaska som kvinna. Men jag är som man ganska säker på att kvinnorna i Alaska inte skulle svara björn.
Senast redigerad av Blundetto 2024-07-17 kl. 23:49.
Citera
2024-07-18, 12:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Då det kommer till kvinnors verklighet så har kvinnor också ganska dålig koll.
Det här säger allt om dig.

Glöm inte att låsa ytterdörren - hycklare.
Citera
2024-07-18, 18:05
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Det här säger allt om dig.

Glöm inte att låsa ytterdörren - hycklare.
Mer om dig som tror att kvinnor är en homogen grupp som du kan tala för - idiot. Nåväl de flesta kvinnor som besöker skogen är inte rädda för främmande män i skogen. Men hälften är rädda för att möta en björn. Det är mest du som är rädd för slumpmässiga män på individnivå din stackars hare. Glöm inte att springa i skogsdungen.
Senast redigerad av Blundetto 2024-07-18 kl. 18:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in