Citat:
Ursprungligen postat av
KalleAnkaPartiet77
Nej, björnar är inte farliga om man lämnar dem i fred och signalerar sin närvaro, då björnar undviker människor.
https://www.youtube.com/watch?v=leEL2hSOgcY
Så gör du om du möter en björn i skogen - Nyhetsmorgon (TV4)
Jägare smyger sig på björnar och överraskar dem, dessutom har jägare med sig hund som stressar björnen,
därför är jägare de som är (rätt åt dem) mest utsatta för björnöverfall. Nämns i klippet.
I klippet med björnexpert så nämns att man ska sjunga (bjällra har nämts tidigare inlägg här i tråden) för att göra björnen uppmärksam på mänsklig närvaro. Då sticker björnen innan du hinner se den.
Så björnar är mer goa än farliga.
Orsaken till att inte fler kvinnor blir överfallna i skogen av otäcka män är för att kvinnor i stort sett
aldrig är ute ensamma i skogen. De har alltid sällskap, hela familjen är med, andra människor (kvinnor) är också där.
Därför kan det verka som skogen är säker för kvinnor, men män bara väntar på att få se en ensam kvinna i skogen de kan våldta.
Om du mot förmodan inte driver med mig...
Björnar är farliga om de bestämmer sig för att attackera, vilket de kan göra av flera olika skäl inklusive: De är hungriga. De är irriterade. De är rädda. De försvarar sig eller sina ungar. De är nyfikna. De är definitivt inte "goa", däremot så kanske vissa björnar tycker människor är "goa". Goa som i att äta då.
Det var vad Olga fick erfara när hon blev uppäten levande.
Björnar attackerar primärt jägare därför att jägare rör sig där björnar rör sig, det vill säga i skogen. Många vanliga människor tror att de rör sig i skogen när de går längs upplysta stigar eller plockar lite svamp i en glänta cirka 50 meter bort från närmsta elljus. Eller som mest i grupp längs en vandringsled. Människor har väldigt sällan med sig karta och kompass ut i skogen, eller rör sig i skogen på ett sådant sätt att de riskerar gå vilse.
Kvinnor är ofta ute ensamma i "skogen". Det är något jag ofta stöter på när jag själv är ute. Ingen av dem har någonsin ryggat tillbaka eller sprungit efter närmsta björn. Ibland växlar man till och med ord ett par minuter.