2026-02-08, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
Det enda man behöver göra för att veta mer om dessa 'tricks' är att betala 99kr/månad. Tack o lov så fortsätter antalet betalande medlemmar att minska.
Tack för värdefulla inlägg. Vet vi att antalet medlemmar på YT också minskar? Finns det någon öppen statistik eller är vi hänvisade till vad AA själv uppger?
Citera
2026-02-08, 10:56
Medlem
RobertSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Tack för värdefulla inlägg. Vet vi att antalet medlemmar på YT också minskar? Finns det någon öppen statistik eller är vi hänvisade till vad AA själv uppger?
Så vitt jag vet kan vi bara följa intäkterna från YT via hans kvartalssammanställningar samt se totalen i årsredovisningen, jag uppskattar totalen baserat på förhållandet som gällde efter Q4 för YT/Patreon.

Enl årsredovisningen 2024 var intäkterna i företaget 228K varav 221K från YT och Patreon (enl. video sammanställningar)
För årsredovisningen 2025 som blir publik i sommar lär intäkterna ökat till 380K (inte 400K som i prognosen)

Utfall 2024 och prognoser framåt...
https://youtu.be/ve5LbFheFyk?t=1064

AA trodde för ett par månader sig att intäkterna* från YT och Patreon under 2026 ska öka till 550K och beklagade sig över banker som inte förstod detta...
AA är lika duktig på att göra analyser för sitt eget företag som han är på att analysera börsföretag...

*Med intäkter från YT och Patreon avses betalande medlemmar, reklam intäkterna är kaffepengar
Senast redigerad av RobertSmith 2026-02-08 kl. 11:44.
Citera
2026-02-08, 12:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Hur ska AA med nuvarande ekonomiska upplägg få fram de cirka 30k i månaden som han inte får från sociala medier? Det blir 360.000 kr netto på ett år.

Han har sannolikt snart maxat alla kredit och lånemöjligheter.
Citera
2026-02-08, 12:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA har inte övergett sina planer på att köpa hobbyhuset genom företaget. I en livesändning för en tid sedan sa han att han skulle boka tid med sin revisor för att diskutera saken. AA menar på att huset ska användas till att producera YT-filmer och ha möten med med följare för att diskutera pensioner. Även om det kan bli ett hus med sjötomt är det absolut inget fritidshus enligt AA. Där ska den arbetsfria låtsasmiljonären jobba

Jan Guillou har ju gjort samma sak och åkt på ordentliga skattetillägg - men det avskräcker inte AA. Hoppas revisorn också påpekar att AA inte har rätt att ge råd om pensioner etc.

Skillnaden är att AA inte har några pengar vare sig privat eller i företaget att köpa något hus för. Ingen bank kommer gå med på det.
Citera
2026-02-08, 12:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Jag reagerade på ditt ordval om "lön får *man*, om *man* jobbar". *man* är en generalisering där antagandet är att det involverar alla, och inte bara AA.

Mitt svar var relaterat till din generaliserande antagande som är felaktigt.

Lön är ersättning som betalas till en person i arbetsförhållande för utförande av arbete eller beredskap att utföra arbete. Lön utbetalas i regel i pengar. Dina definitioner är du ensam om.
Citera
2026-02-08, 12:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Stolt som en tupp går AA igenom veckans portföljhändelser. Han som säger sig inte bry sig om kortsiktiga kurshändelser
AA går in i V 7 med EK 1221K (INKL LÅNET) och lån 1477K. (45/55)

Han är +17% / 200K före uttag /insättningar och +7% /75K efter uttag / insättningar hittills i år.

Buffert 175K

Stora innehav:
Hexatronic: 1669K
AMD: 489K
Nvidia: 402K
Ovan inkl belåning, tillkommer innehav i buffert o tjp.

AA påstår sig endast blivit överbelånad i buffertportföljen där han sålde innehavet i Alcadon. Aktiedelen i bufferten består till 50% av Hexatr och sedan diverse surdegar som Snap, Lyko mfl.

USA-portföljen är just nu 21% EK o 79% lån. Oklart hur det kan vara så. Den portföljen är -25% i år.

Hexatronic är också ett innehav i surdesgsportföljen. Där har aktien klättrat o är näst bästa innehavet med -14%. AA har ett gav på 32kr med mål att sälja på 48kr. Det var där han rekommenderade ALLA att köpa hexatronic. Bra att komma ihåg när AA skryter om vilka pengar han tjänat de senaste veckorna. Alla innehav i surdegsportföljen är nu på tydligt minus.

Tack, GAV på 32 kr, där kom uppgiften jag väntat på.
Citera
2026-02-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
*Med intäkter från YT och Patreon avses betalande medlemmar, reklam intäkterna är kaffepengar
Jag har själv publicerat några videor på YT. Reklamintäkterna är verkligen kaffepengar. YT tjatar om att jag ska börja sälja saker, kaffemuggar och t-shirt och dekaler och gudvetvad. YT behåller 30%. Jag bara väntar på att AA säljer muggar med bild på sig åkande vattenskoter.
Vad jag vet har YT bara betalande medlemmar (YT tar 30%) medan Patreon också kan ha gratismedlemmar (patreon tar, tror jag, bara 10%)
Citera
2026-02-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Jag har själv publicerat några videor på YT. Reklamintäkterna är verkligen kaffepengar. YT tjatar om att jag ska börja sälja saker, kaffemuggar och t-shirt och dekaler och gudvetvad. YT behåller 30%. Jag bara väntar på att AA säljer muggar med bild på sig åkande vattenskoter.
Vad jag vet har YT bara betalande medlemmar (YT tar 30%) medan Patreon också kan ha gratismedlemmar (patreon tar, tror jag, bara 10%)

Dock är det så att ekonomi- och aktieinnehåll kan ge mångdubbelt högre reklamintäkter än annat innehåll. Så om din kanal handlade om svenska svampar kan du inte dra några större slutsatser om vilka pengar AA drar in på sin kanal.
Citera
2026-02-08, 13:29
Medlem
RobertSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur ska AA med nuvarande ekonomiska upplägg få fram de cirka 30k i månaden som han inte får från sociala medier? Det blir 360.000 kr netto på ett år.

Han har sannolikt snart maxat alla kredit och lånemöjligheter.
Han lär inte sälja något, så det mest sannolika är väl han kommer att fortsätta att ta ut ca 25K/månad från bankomaten/belåningen - Det funkar så länge tills det inte funkar längre, inget som lånetorsken AA funderar över.
Citera
2026-02-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Dock är det så att ekonomi- och aktieinnehåll kan ge mångdubbelt högre reklamintäkter än annat innehåll. Så om din kanal handlade om svenska svampar kan du inte dra några större slutsatser om vilka pengar AA drar in på sin kanal.
Det fladdrade förbi en sida en gång där AA visade (tyckte jag) att han fick 10 öre per klick. Mina videor om typ svampar ger ca 4 öre. Jag TROR att jag bara får betalt om någon tittar på en reklamsnutt i 5 sek minst.
Citera
2026-02-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Lön är ersättning som betalas till en person i arbetsförhållande för utförande av arbete eller beredskap att utföra arbete. Lön utbetalas i regel i pengar. Dina definitioner är du ensam om.

Jag har drivit aktiebolag i snart 30 år. Jag antar att du är en avlönad och du kommer med felaktiga antaganden baserade på din verklighet.

Har du någonsin drivit företag? Smit inte nu.
Citera
2026-02-08, 16:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Jag har drivit aktiebolag i snart 30 år. Jag antar att du är en avlönad och du kommer med felaktiga antaganden baserade på din verklighet.

Har du någonsin drivit företag? Smit inte nu.

Äger företagen, får utdelning och ingen lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in