2025-08-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA ska alltså köpa ett fritidshus på företaget. Anledningen är att:
* Han måste ha en plats att spela in sina videor på, det är för trångt i köket. Sambon jobbar tydligen inte 24/7 och de vuxna barnen är hemma.
* Företaget ska investera i bilar med samlarvärde. Dessa måste förvaras någonstans.
* AA ska spela in videor när han åker vattenskoter. Blir nog en succe.
* Den store tänkare AA måste få inspiration och tänka i lugn o ro så han kan producera ännu fler upprepningar på YT.
Av ovan anledningar behöver företaget investera i en sjönära fritidsfastighet. AA tänker inte använda de som fritidsbostad. Skatteverket lär nog i bästa fall tänka att ett kontor i ett kontorshotell och att hyra ett ordinärt garage avsett för fordon är en ok lösning. Inte ett sjönära fritidshus.
I all välmening AA, läs på om Jan Guillous skattetvst i samma fråga med skatteverket. Han la säkert mer på advokatkostnader än vad ditt tilltänkta fritidshus är värt. Guillou förlorade med 28-0 mot skatteverket. Du har inte en chans.
https://www.expressen.se/nyheter/jan...skattetillagg/

Vill minnas att AA hade en video för några år sedan där hans mål var 50mkr inom något år? Verkligheten verkar komma i kapp allt mer även om han håller skenet upp. Bostaden i Spanien är "nu några år bort" "eller i framtiden". Det enda AA nu siktar på inom några år är att få köpa en vattenskoter. Den ska han köra med i insjöar. Där det är väldigt tveksamt om det är lagligt att köra. I all välmening, någon kommenterade ang detta i ditt inlägg. Kolla upp vad som gäller först!

Det är som du säger Enuddafigur. AA har noll-koll. Extremt få fall där man kan sätta ett hus på företaget. Har man en aktiv mäklarfirma kan det kanske vara okey att sätta upp ett visningshus på balansräkningen utan att man blir skönbeskattad, men även där är det att rekommendera att prata med skatteverket innan och begära ett förhandsbesked.

Gäller även för båtar - Skatteverket anser att om man har obehindrad tillgång till objektet i fråga så ska man skattas privat.

Men hur som helst så är AA på fallrepet. Det har ju t.o.m gått så långt att han måste länsa frugans tjänstepension för att hålla skenet uppe, så att där skulle finnas pengar att köpa ett fritidshus för har han allt drömt ihop.
Citera
2025-08-14, 13:36
Medlem
"When you find yourself in a hole, the first thing to do is stop digging." //W Buffet

Hexatronic befinner i ett hål med kvicksand i, och mäktar inte med att stiga ens idag trots en stark börs i övrigt (i alla fall så här långt på dagen).
Visst, rekyler kommer alltid förr eller senare, men den långsiktiga trenden är alltjämt ner

AA vill vara med från början när det väl vänder i Hexan har han sagt.
Men då måste aktien först stiga med 100% för att återta en nedgång på 50%, på tal om matte kunskaper
Under tiden missas en massa andra bra case, då kapitalet ligger låst i Hexan (som i bästa fall kan återta årets nedgång så småningom, men i värsta fall kan halveras ytterligare en gång och mer än så)

Att snitta ner sig i fallande knivar är och förblir förenat med dålig moneymanagment, och är mer av gambling (som med tur kan gå vägen såklart) än investering.
Visst kan man ta en bett ibland som krydda, men att satsa några procent av portföljvärdet är en helt annan sak än det AA håller på med.
Ps. Skulle man nu välja att köpa lite tyngre i en sån typ aktie, så är det viktigt att sätta en stop loss, och ha disciplinen att sälja om nivån nås. cut your losses helt enkel istället för att fortsätta gräva
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-08-14 kl. 14:09.
Citera
2025-08-14, 21:09
Medlem
Är det inte konstigt att han använder en sådan gammal profilbild på Youtube? Man kan nästan tro att han skäms för sitt nuvarande utseende.
Citera
2025-08-14, 22:10
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är det inte konstigt att han använder en sådan gammal profilbild på Youtube? Man kan nästan tro att han skäms för sitt nuvarande utseende.
Har tänkt samma sak! Själv har jag använt en ”fördelaktig” bild på den tiden jag var ute på olika dejtingsidor! Men som ”världens bästa investerare” med stor fanbase borde man ha en uppdaterad bild?
Citera
2025-08-14, 22:28
Medlem
Jag är lite mer haussad på HTRO än resten av tråden. Värderingen är väldigt, väldigt låg och skuldsättningen är under kontroll. Jag tror att botten är inne och är lång med GAV 20.10 eller något.

Men med det sagt tror jag verkligen inte att bolaget kommer göra AA till mångmiljonär utan han borde skala ner sin position och tillämpa lite grundläggande riskhantering som flera andra också varit inne på. Det är rätt galet att gambla sin pension i Stockholmbörsens mest blankade papper
Citera
2025-08-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CastorpHans
Jag är lite mer haussad på HTRO än resten av tråden. Värderingen är väldigt, väldigt låg och skuldsättningen är under kontroll. Jag tror att botten är inne och är lång med GAV 20.10 eller något.

Men med det sagt tror jag verkligen inte att bolaget kommer göra AA till mångmiljonär utan han borde skala ner sin position och tillämpa lite grundläggande riskhantering som flera andra också varit inne på. Det är rätt galet att gambla sin pension i Stockholmbörsens mest blankade papper

Ligger mycket i det du skriver, även om billigt alltid kan bli billigare.
Men helt okey att ta ett bett i Hexan på dessa nivåer, men att göra det med maxbelåning är ett annat kapitel
Citera
2025-08-14, 23:23
Medlem
Citat:
AA ska alltså köpa ett fritidshus på företaget. Anledningen är att:
* Han måste ha en plats att spela in sina videor på, det är för trångt i köket. Sambon jobbar tydligen inte 24/7 och de vuxna barnen är hemma.
* Företaget ska investera i bilar med samlarvärde. Dessa måste förvaras någonstans.
* AA ska spela in videor när han åker vattenskoter. Blir nog en succe.
* Den store tänkare AA måste få inspiration och tänka i lugn o ro så han kan producera ännu fler upprepningar på YT.
Av ovan anledningar behöver företaget investera i en sjönära fritidsfastighet. AA tänker inte använda de som fritidsbostad. Skatteverket lär nog i bästa fall tänka att ett kontor i ett kontorshotell och att hyra ett ordinärt garage avsett för fordon är en ok lösning. Inte ett sjönära fritidshus.
I all välmening AA, läs på om Jan Guillous skattetvst i samma fråga med skatteverket. Han la säkert mer på advokatkostnader än vad ditt tilltänkta fritidshus är värt. Guillou förlorade med 28-0 mot skatteverket. Du har inte en chans.
https://www.expressen.se/nyheter/jan...skattetillagg/

Vill minnas att AA hade en video för några år sedan där hans mål var 50mkr inom något år? Verkligheten verkar komma i kapp allt mer även om han håller skenet upp. Bostaden i Spanien är "nu några år bort" "eller i framtiden". Det enda AA nu siktar på inom några år är att få köpa en vattenskoter. Den ska han köra med i insjöar. Där det är väldigt tveksamt om det är lagligt att köra. I all välmening, någon kommenterade ang detta i ditt inlägg. Kolla upp vad som gäller först!

För den som missat det så ligger denna tragikomiska genomgång fritt på hans nya YT-kanal 'arbetsfrimiljonär'. Utan tvekan den mest verklighetsfrånvända av hans jag sett. Visningarna lär behövas - för nu är det ju inte längre EN vattenskoter som skall köpas utan två! På fullt allvar resonerar han att det ju är för farligt att köra ensam flera mil på vattenskoter om något händer. Och han behöver ju en kameraman.

Här har vi alltså en egen företagare i 50+ åldern som inte ens reflekterar över saker som förmånsbeskattning, arbetsgivaravgifter på förmånsbeskatting eller skattetillägg vid köp av sommarhus, 2 vattenskotrar och ett gäng bilar på företaget. Stundtals är det som att höra ett litet barn fantisera.

Företagets kommande sommarhus kommer kosta mellan 2 och 4 miljoner, men det spelar mindre roll eftersom han ju mer än gärna lånar pengar. Efter att ha skummat företagets offentliga siffror så kan man ju bara önska att man fick vara en fluga på väggen under det bankmötet!

Antingen är det här någon form av satir eller så blir man seriöst orolig för AAs hälsa. Isåfall hoppas jag innerligt att han får hjälp och stöd.
Citera
2025-08-15, 08:00
Medlem
Villan är på 141 m2. Därtill en källare om gissningsvis 100m2. Klart det går att hitta en plats för att bygga en studio, lycka till med att få skatteverket at gå med på att du behöver ett sjönära fritidshus som studio.Jag tror det skulle vara bra för AA att hyra ett kontorsrum om det nu inte går att ha en studio hemma.

Men det här är bara drömmar. AA vet att hans aktier är maximalt belånade och att huset är högt belånat. Hans inkomster är ganska låga, det finns helt enkelt ingen bank som vill låna ut till honom.
Citera
2025-08-15, 09:13
Medlem
Börsgudens chef är lite smått besviken på Trantemas rapport. Han sänker därför sin prognos för aktiekursen. Varken jag eller han minns vad han trodde förut men nu tror han på +50% före 2026 utgång. Är det tillräckligt för universums bästa atkieanalytiker? Nja det kanske inte är det. AA kommer utvärdera andra alternativ som kan ersätta Transtema bland top 3 av AAs innehav.

Det är dock inte säkert att AA säljer Transtema. AA bedömer Trasntema som en trygg aktie som "inte kan gå ned speciellt mycket". Sådan aktier behövs också i en portfölj +50% är ju trots allt bra även för AA, om det nu blir så. Uppdatering kommer när AA funderat klart.
Citera
2025-08-15, 09:23
Medlem
Citat:
Börsgudens chef är lite smått besviken på Trantemas rapport. Han sänker därför sin prognos för aktiekursen. Varken jag eller han minns vad han trodde förut men nu tror han på +50% före 2026 utgång. Är det tillräckligt för universums bästa atkieanalytiker? Nja det kanske inte är det. AA kommer utvärdera andra alternativ som kan ersätta Transtema bland top 3 av AAs innehav.

Det är dock inte säkert att AA säljer Transtema. AA bedömer Trasntema som en trygg aktie som "inte kan gå ned speciellt mycket". Sådan aktier behövs också i en portfölj +50% är ju trots allt bra även för AA, om det nu blir så. Uppdatering kommer när AA funderat klart.

Bra skrivet

Varför är han haussad på Transtema? Jag kan inte mycket om aktien men det ser ut som ett klassiskt rövbolag. 3.3% EBITA-marginal?
Citera
2025-08-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CastorpHans
Bra skrivet

Varför är han haussad på Transtema? Jag kan inte mycket om aktien men det ser ut som ett klassiskt rövbolag. 3.3% EBITA-marginal?
Bolaget har ett mål på 7% i marginal. Detta är väldigt typiskt AA, han är naiv o tror att då blir det så. Men nu inser tom han att det kanske är orealistiskt.
Citera
2025-08-15, 10:46
Medlem
jack.danielss avatar
Transtema -4,5% just nu! Med belåning svider nog i börsgudens innehav

Och ja! Det glädjer mig när det går ner i den dryge f-n innehav
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem