Citat:
Ursprungligen postat av
lebiatan
När jag först fick syn på honom tänkte jag att han faktiskt kanske hade lite pejl på situationen. Det här var två år sen. Bara för att just jag inte förstod vad han sysslade med måste ju inte betyda att det är fel. Med tiden blev det snabbt tydligt att han verkligen inte har kontroll på något alls. Han har haft ett sämre utfall än om han lagt pengarna i madrassen, trots att börsen faktiskt inte gått ner under perioden jag har följt honom utan tvärtom gått upp.
Det tydligaste exemplet var det om pensionssparande nyligen, där han säger att beviset för att indexfonder inte är bra är att andra fonder har gått bättre. Han förstår verkligen inte, det är så enkelt. Han förstår inte.
Det visar sig att exakt alla andra har haft rätt, och han har haft fel. Han har predikat att han alltid säger exakt som det är, trots att han uppenbarligen uttrycker helt motstridiga saker för jämnan. Han är oförmögen att ta in information från andra.
Det är uppenbart att det var ett enormt misstag att stänga kanalen i vintras, och det är uppenbart för honom själv nu också men pga stolthet kan han inte öppna den. Därför skapar han nya kanaler och låtsas som att det är något helt annat. Med följden att ingen bryr sig om detta, förutom när han berättar om sitt kaosliv ("fire") och går till angrepp mot losers (alla).
Jag har tidigare tyckt att det kloka vore att få ordning på ekonomin medan han ännu har pengar kvar, men nu när han bara har några månadslöner spelar det inte längre någon roll. Slutresultatet kommer bli detsamma ändå, om han bränner sina sista hundralappar på börsen eller på lite guldkant gör ganska liten skillnad.
Håller helt med dig – det är ju fruktansvärt att bevittna. Börsen fortsätter ju dessutom ner varenda dag nu; bara idag backade den ytterligare nästan -2 %. Med hans belåning och små marginaler kan det verkligen inte vara mycket kvar nu. Det här slutar nog snart på värsta tänkbara sätt.