Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-09, 10:46
  #1
Medlem
Torsuss avatar
Jag har på sista tiden börjat investera i aktier

Man kan ju göra det på lång sikt om man tror på företaget som man investerar i eller på kort sikt om man vill spekulera i kursförändringar...

Men just det här med optionshandel...jag förstår det rent tekniskt men jag förstår inte riktigt vitsen med det...

Det är ju som ren vadslagning!

Att optionen har en underliggande produkt såsom aktie där man spekulerar i framtida kurser...vad blir nästa steg? Att införa andraderivathandel med underliggande produkt som är optioner?

Det skulle inte förvåna mig om det införs någon dag...

Eller är det bara jag som tycket att derivathandel är konstig?
Citera
2024-05-09, 15:55
  #2
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag har på sista tiden börjat investera i aktier

Man kan ju göra det på lång sikt om man tror på företaget som man investerar i eller på kort sikt om man vill spekulera i kursförändringar...

Men just det här med optionshandel...jag förstår det rent tekniskt men jag förstår inte riktigt vitsen med det...

Det är ju som ren vadslagning!

Att optionen har en underliggande produkt såsom aktie där man spekulerar i framtida kurser...vad blir nästa steg? Att införa andraderivathandel med underliggande produkt som är optioner?

Det skulle inte förvåna mig om det införs någon dag...

Eller är det bara jag som tycket att derivathandel är konstig?

Det finns redan derivat på derivat.
Nej, derivathandeln är fullt rimlig då den bidrar till risk mitigering.
Citera
2024-05-18, 22:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag har på sista tiden börjat investera i aktier

Man kan ju göra det på lång sikt om man tror på företaget som man investerar i eller på kort sikt om man vill spekulera i kursförändringar...

Men just det här med optionshandel...jag förstår det rent tekniskt men jag förstår inte riktigt vitsen med det...

Det är ju som ren vadslagning!

Att optionen har en underliggande produkt såsom aktie där man spekulerar i framtida kurser...vad blir nästa steg? Att införa andraderivathandel med underliggande produkt som är optioner?

Det skulle inte förvåna mig om det införs någon dag...

Eller är det bara jag som tycket att derivathandel är konstig?
Det har funnits sedan väldigt långt tillbaka i historien för börsen. Varför reagerar du nu först och är så negativ?
Citera
2024-05-19, 18:38
  #4
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det har funnits sedan väldigt långt tillbaka i historien för börsen. Varför reagerar du nu först och är så negativ?
Jag reagerar först nu därför att det är först nu jag börjat investera i aktier

Optioner är jag negativt inställd till därför att det liknar ren gambling

Man kan ju på något sätt beräkna en options värde genom black-scholes formel men den vilar på felaktiga premisser
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback