2024-11-05, 12:48
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Kunde inte låta bli. En oöppnad pryl hemma som ropar på mig. Och jag har ju en gammal 32-tv i ett hörn. Så jag kopplade in Tele2-hubben. Det som är bra med den är att jag kan titta på en betalkanal med den samtidigt som jag tittar på en annan betalkanal på en annan tv som har Tele2 Play. Tele2 Play tillåter ju inte annars två enheter samtidigt. Men med hubben går det bra.

En sak som jag inte begriper är hur hubben vet att jag är jag. Jag har inte loggat in med vare sig lösenord eller bankid i hubben. Den bara har alla mina kanaler där. Kanske är den förkonfigurerad med mitt kundnummer, vad vet jag.

Det verkar trots allt vara en välgjord pryl. Den börjar med att sätta upp Hub-fjärrkontrollen så att man verkligen inte behöver tvns fjärrkontroll alls.
Citat från Tele2:

Citat:
Hur många enheter kan jag använda samtidigt?

Du kan använda Tele2 Play på fem olika enheter som t.ex. mobil, surfplatta eller dator. Två enheter kan titta samtidigt.
Citera
2024-11-05, 13:20
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
Var återigen i kontakt med kundtjänst. De sa att min hyresvärd i flerfamiljshuset har slutat att betala för "centralantenn" men han kanske hade kvar tv1 , tv2 och tv4. jag var tvungen och kontakta hyresvärden för att se om han hade gratiskanalerna. och de på kundtjänsten sa också som du sa, att min tv måste funka. förmodar att nästa steg är kontakta hyresvärden för att se om han har gratiskanalerna. fan vill inte bet 200 kr per månad för att se skiten.
Varför ringde du till Tele2, har du eller fastighetsägaren nåt avtal med dom? Bor du kanske i "Tele2-hus"?
Kontakta fastighetsägaren och fråga vilka alternativ som ges i huset. Du ska inte behöva betala för gratiskanalerna.

Om du har bredband finns SVT play och TV4 play.
Citera
2024-11-05, 13:22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Antingen har avtalet gått ut med hyresvärden och då vill kabelbolaget inte förnya detta , då dessa kabel koaxial kabel nät är gamla och omoderna och nått sin tekniska livslängd , man vill då aveckla dessa , alternativen som då återstår är att man får TV via Fibernätet och då måste själv teckna ett avtal med någon av operatörena av TV via fiber så får man en box hemskickad och ser TV via Fibernätet.
Gratis är det inte , men bilden blir kanon
Har vidaresändningsplikten avskaffats?
Citera
2024-11-05, 14:09
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Lagen är inte glasklar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/radio-och-tv-lag-2010696_sfs-2010-696/#K9
9 kap. Vidaresändningar i kabelnät

Skyldighet att vidaresända programtjänster

1 § Den som äger eller på annat sätt förfogar över ett elektroniskt kommunikationsnät som används för överföring av tv-sändningar och sökbar text-tv till allmänheten genom tråd ska, om ett betydande antal hushåll som är anslutna till nätet använder det som sitt huvudsakliga medel för att ta emot tv- sändningar, se till att de boende i de anslutna hushållen kan ta emot tv-sändningar och sökbar text-tv som sker med tillstånd av regeringen och som kan tas emot i området utan villkor om särskild betalning.

Skyldigheten gäller bara för tv-sändningar och sökbar text-tv där sändningstillståndet har förenats med krav på opartiskhet och saklighet. För tv-sändningar ska tillståndet även ha förenats med villkor om ett mångsidigt programutbud där det ska ingå nyheter. En sådan sändningsplikt gäller bara om förutsättningarna för vidaresändning enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk är uppfyllda.

Sändningar enligt första stycket ska kunna tas emot på ett tillfredsställande sätt och utan kostnad för själva mottagningen.

Sändningsplikten enligt första stycket gäller även sändningar som en tillståndshavare genomför för att uppfylla skyldigheten att sända till hela landet eller till delar av landet, men där sättet att sända inte kräver regeringens tillstånd.
Lag (2020:875).
Om det finns ett kabelnät och om detta nät används av "ett betydande antal hushåll" för att titta på TV så ska SVT finnas där gratis. Men vad innebär ett betydande antal hushåll? Och räknas ett bredbandsnät för internetanslutning som ett elektroniskt kommunikationsnät som används för överföring av tv-sändningar? Och vad händer om hyresvärden helt sonika väljer att stänga ner kabelnätet och plocka bort väsentliga delar av utrustningen (förstärkare, fördelare mm)? Då äger eller förfogar han ju inte längre över ett kabelnät och då faller hela första stycket...
Citera
2024-11-05, 14:27
Medlem
Limma skinkbits avatar
Vad jag inte kan utläsa ur Radio- och tv-lagen kapitel 9 är om en fastighetsägare, kostnadsfritt, är skyldig att tillhandahålla en teknisk lösning för att de boende ska kunna se SVT.

Hur är det med den saken? Finns det andra lagar eller tvingande föreskrifter som reglerar detta?

Edit: Jag menar, om det inte finns något fibernät eller liknande i huset, och inget fungerande centralantennät eller traditionellt kabelnät, kan någon myndighet tvinga fastighetsägaren att installera detta och sedan erbjuda SVT:s kanaler utan kostnad?
Senast redigerad av Limma skinkbit 2024-11-05 kl. 14:46.
Citera
2024-11-05, 15:25
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det vet jag inte.
Vet bara det jag skrev samt att i ny producerade fastigheter sedan 2015 finns det inget kabel TV nät utan enbart fibernät.

Vet äldre ( i kabelnät hus )som tvingas flytta till nyproducerat där det ju är hiss och sedan inte klarar av den nya tekniken och inte vet hur dom skall få sin TV funka.
Citera
2024-11-05, 15:46
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vad jag inte kan utläsa ur Radio- och tv-lagen kapitel 9 är om en fastighetsägare, kostnadsfritt, är skyldig att tillhandahålla en teknisk lösning för att de boende ska kunna se SVT.

Hur är det med den saken? Finns det andra lagar eller tvingande föreskrifter som reglerar detta?

Edit: Jag menar, om det inte finns något fibernät eller liknande i huset, och inget fungerande centralantennät eller traditionellt kabelnät, kan någon myndighet tvinga fastighetsägaren att installera detta och sedan erbjuda SVT:s kanaler utan kostnad?

Med tanke på hur det gick hos mig, så finns det tydligen tolkningsmöjligheter. Jag kan inte svära på om min hyresvärd uppenbart bröt mot nån lag, men jag tror inte att hyresgästföreningen hade tigit still om så vore fallet.

Det jag vet i sammanhanget är att hos oss släcktes koax-nätet, och all kabel-TV flyttades till fibern. Hyresvärden betraktade inte fibern som ett "Kabel-tv-nät", och släpper inte ens fram SVT i fibernätet! Den som ville fortsätta se på TV rekommenderades att köpa ett kanalpaket hos någon internetleverantör, eller att "fråga en radiohandlare vilka möjligheter som finns". Jag frågade ingen radiohandlare utan satte upp en inomhusantenn till marknätet, som duger bra till SVT och Fyran.
Citera
2024-11-05, 19:47
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Hyresvärden betraktade inte fibern som ett "Kabel-tv-nät", och släpper inte ens fram SVT i fibernätet! Den som ville fortsätta se på TV rekommenderades att köpa ett kanalpaket hos någon internetleverantör, eller att "fråga en radiohandlare vilka möjligheter som finns". Jag frågade ingen radiohandlare utan satte upp en inomhusantenn till marknätet, som duger bra till SVT och Fyran.

Men SVT Play och TV4 Play går väl att se via fibernätet?
Citera
2024-11-05, 19:58
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Men SVT Play och TV4 Play går väl att se via fibernätet?
SVT Play går att se och det går att livestreama SVT-kanalerna gratis om jag har en dator eller telefon att chromecasta ifrån, men inte att se direkt från fibern till TVn. TV4 Play går att se vissa program, men för att kunna livestreama TV4 och för att se allt på TV4 Play måste man köpa ett TV-paket, t.ex. TV4 Play+.
Citera
2024-11-15, 19:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Boxer är inte särskilt tydliga i sin information att det krävs en vettig internetuppkoppling för deras nya system. De bara förutsätter att alla har tillgång till obegränsat och snabbt internet, så är det inte för alla, speciellt inte äldre personer i villor.
Citera
2024-12-04, 11:24
Medlem
Limma skinkbits avatar
PC för alla skrev en artikel om Boxer och marknätet för ett par månader sedan.
https://www.pcforalla.se/article/2489453/boxer-slutar-med-betalkanaler-hitta-alternativ.html

Boxer själva är fortsatt (medvetet?) otydliga:
Jag frågar Niclas Rosendahl vad kunder som av olika anledningar inte kan skaffa tv via bredband kan göra. Han svarar som Boxer tidigare har sagt i pressutskick:

– Vi kommer att erbjuda de kunder som behöver fast eller mobilt bredband. Om inte det fungerar så uppmanar vi kunderna att kontakta oss, så tittar vi på en lösning.

Vad den lösningen kan vara framkommer inte. I praktiken lär det dock sluta i att den som bor där det saknas fast bredband och där mobiltäckningen är för svag för att strömma med de runt 25 Mbit/s som Boxer rekommenderar får välja mellan att skaffa internet via satellit med Starlink eller att sluta se på betalkanaler.

Starlink kostar 560 kronor i månaden, vilket är mer än de flesta mobila bredbandsabonnemang, men hårdvaran du måste köpa går loss på 4 000 kronor.
Och när det gäller SVT och TV4:
Efter nyheten om att Boxer slutar distribuera betalkanaler i marknätet och ska samla in alla gamla tv-boxar och programkort från kunder har det rått viss förvirring kring SVT och de andra fria sändningarna. Boxer hjälper inte heller när företaget inte är tydligt kring detta. Faktum är att Niclas Rosendahls svar på min fråga om kunder som inte kan skaffa tv via internet kan behålla sin Boxer-box bara för att se på fri-tv är goddag yxskaft.

– Kunder som använder Boxers TV Hub kommer fortsätta titta på tv precis som idag inklusive samma kanaler som ingår i fri-tv utbudet. Från och med den 1 januari 2025, görs det enbart över internet istället för som idag en hybrid mellan internet och antenn.
Det här ger bilden av att det inte kommer gå att se på tv via antenn över huvud taget efter årsskiftet, men det är helt fel. Så, för tydlighets skull: Boxer har ingenting med sändningen av fri-tv att göra. Det är Teracom som sköter det, och Riksdagens public service-kommitté har föreslagit att SVT ska fortsätta sändas i marknätet under perioden 2026–2033. Alltså är det sannolikt att det kommer att gå att titta på åtminstone SVT:s kanaler fram tills dess (min fetning).
Jag tycker hela agerandet från Boxer är ett tydligt exempel på hur större företag agerar idag. Man ger inga klara besked. Man vill inte att kunden ska förstå. Som kund ska du bara betala och vara nöjd med vad företaget erbjuder. Du ska inte få någon tydlig överblick över vilka alternativ som finns. Det är lite samma sak som med SJ som numera inte publicerar några tidtabeller. Sök resa i appen eller på hemsidan, acceptera våra förslag, betala och se glad ut. Du ska inte plocka ihop en resa själv utifrån tidtabellen. Du ska inte hitta några kul omvägar med stopp i oväntade småorter. Du ska resa från A till B på det sätt som vi bestämmer!

Hur jävla svårt hade det varit för Boxer att klart och tydligt meddela att: "Har du inte bredband så kan du inte abonnera på våra tjänster (men vi hjälper dig gärna att skaffa ett)." och "Vi vill gärna ha kvar dig som kund, men väljer du att ändå att avsluta abonnemanget så kan du trots allt fortsätta att se SVT och TV4 som tidigare med hjälp av din TV-antenn." Vad hade de förlorat på detta?

Nej, otydligt ska det vara. Anställ ett gäng kommunikatörer som lär sig rabbla inövade fraser om kunden i centrum, förbättrad kundupplevelse och annat snömos. Kalla prishöjningar för prisjusteringar och nedlagda tjänster för migration till ny teknisk plattform osv osv...
Citera
2024-12-04, 11:34
Medlem
Limma skinkbits avatar
Här tycker jag att PC för alla inte bara var otydliga utan faktiskt har fel:
Är du ändå igång och uppgraderar kan du även fundera på att skaffa en bättre antenn. Digital-tv fungerar nämligen bra med små så kallade aktiva antenner med inbyggd signalförstärkare. Det innebär att du inte behöver en stor spretig antenn på taket utan klarar dig med en liten platt historia som kan sitta på fasaden. En sådan antenn fungerar även för att lyssna på fm- och dab-radio, men då behövs någon form av splitter eftersom antennen förmodligen bara har en utgång.
- Digital-tv kan fungera bra med en liten aktiv antenn, men det är inte alls säkert att så är fallet. TV-sändarna står ganska glest utplacerade i landet och lokal geografi påverkar mycket!
- DAB-radio sänds bara över en liten del av Sverige (de tre storstäderna plus Luleå?), varför ens nämna det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in