2024-06-15, 20:22
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Hur gör de som har satellit-internet och därmed en utländsk IP-adress? VPN?
Citera
2024-06-16, 15:13
Medlem
Fick precis ett sms från boxer, googlade och hamnade här.

Står att de har skickat en hårdvara till mig som jag skulle ha beställt, men det har jag inte, har inte fått någon info om det heller, står inget när jag loggar in på deras sida heller.

I sms står kollinummer och länk jag kan spåra paketet, men om jag knappar in numret på postnord så finns ingen försändelse med det numret.

Är det en hub så kan de väl skriva det, känns ju inte som jag ska klicka vidare på länken om det inte finns en försändelse med det numret och varför skickar de ut sms på söndagar, suspekt.
Citera
2024-06-18, 08:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
I en annan tråd länkades det till detta dokument från PTS:
https://pts.se/contentassets/000582035be1474db12138b99eaaee96/svensk-telekommarknad-2023-dnr24-192_t.pdf

På sidan 23 kan man se hur antalet tv-abonnemang av olika slag har förändrats under de senaste åren. Marknätet minskar stadigt, precis som alla andra distributionsformer förutom fiber.
Antalet abonnemang på iptv via fiber ökade med 4 procent till 1,8 miljoner.
Abonnemang via marknätet minskade med 16 procent till 175 000 och abonnemang
via satellit minskade med 11 procent till 322 000.
Med ca fem miljoner hushåll i Sverige betyder det att ca 3,5 % av hushållen har abonnemang hos Boxer via antenn. Såg någonstans (minns inte var) att siffrorna för Tyskland och Holland var i samma härad, eller till och med något lägre.

En avveckling är nog ganska given...
Citera
2024-06-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Fick precis ett sms från boxer, googlade och hamnade här.

Står att de har skickat en hårdvara till mig som jag skulle ha beställt, men det har jag inte, har inte fått någon info om det heller, står inget när jag loggar in på deras sida heller.

I sms står kollinummer och länk jag kan spåra paketet, men om jag knappar in numret på postnord så finns ingen försändelse med det numret.

Är det en hub så kan de väl skriva det, känns ju inte som jag ska klicka vidare på länken om det inte finns en försändelse med det numret och varför skickar de ut sms på söndagar, suspekt.

Det är tyvärr på det viset som Boxer har tänkt sig flytta kunder från marknätet till IP-baserat. Så att när "domedagen" inträffar (när Boxer helt slutar erbjuda betalkanaler marksänt) så ska alla kunder redan vara "migrerade". De gör migreringen genom att skicka ut en hub som du inte har beställt. Och du måste se till att du inte hämtar ut det paketet. Om du inte gör det blir det retur, och det är så Boxer hanterar att man som kund inte vill bli migrerad.
Citera
2024-06-18, 13:33
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Så de som har boxer dvb-t kan inte längre ens se de fria svt-kanalerna vis sin box?

Berör iofs inte mig som i sommarstugan ser de marksända fria kanalerna via teracom+ nån dvb-t box köpt hos netonnet.
Citera
2024-06-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Så de som har boxer dvb-t kan inte längre ens se de fria svt-kanalerna vis sin box?

Berör iofs inte mig som i sommarstugan ser de marksända fria kanalerna via teracom+ nån dvb-t box köpt hos netonnet.

De fria kanalerna i marknätet berörs inte. De kommer man fortsätta kunna ta emot som vanligt, med dvb-t-teknik. Det är betalkanalerna i marknätet det handlar om. När Boxer skyfflat över alla sina betalkanalskunder till hub/Tele2Play kommer de sluta erbjuda betalkanaler i marknätet. Och med tanke på den vikande marknaden (170.000 kunder, minskar med 10% per år) kommer förmodligen ingen annan operatör vara intresserad att att ta över. Det blir därmed slutet för betalkanaler i marknätet.
Citera
2024-06-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
TS angav ett datum 22 maj. Menar du att det handlar om en successiv process som man inte har satt ett slutdatum för? Ungefär som när Telia "släckte" kopparnätet. Minns att jag fick information om att det skulle finnas kvar minst 3 år till i den ort jag bodde. En månad efter fick jag besked om att jag tvingas byta till mobilt inom 3 veckor.

Edit. När jag läser länken ser jag att man kan få sitt nuvarande programkort återaktiverat om man inte kan köra via bredbandet. Det tolkar jag som att detta är ett sätt att "tvinga" så många som möjligt till IPTV men att alternativet Antenn kommer att finnas kvar.
Säljaren sade att marknätet skulle stängas. Jag sade bara att jag inte ville ha denna förändring och då sade de att jag fick behålla mitt programkort. Så tydligen skulle det inte stängas...Ren bluff alltså
Varför skulle man vilja ha en extra dongel till tv:n bara för Boxer kanalerna? Det borde väl räcka med en app.
Senast redigerad av KnuttePang 2024-06-22 kl. 19:42.
Citera
2024-06-22, 20:46
Medlem
godboys avatar
Kan tänka mig att betalkanalerna blir en börda för Boxer och alla andra leverantörer till slut. Det blir helt enkelt för få betalande kunder mot vad det kostar att tillhandahålla kanalerna i förhållande till vad avtalet kostar mot mediehusen som har kanalerna.

Tror nästan alla kanaler utom SVT och möjligen TV4 kommer vara borta inom tio år. Vem ser på tablå-TV idag? I princip ingen.
Citera
2024-06-23, 14:47
Medlem
Är orsaken regeringens tvångsbesparingar på public service ?
Boxer-TV via master ska tydligen fasas ut under 2024. Kvar blir SVT och TV4
Varför ens ha master kvar? Om det bara stöds av tre eller fyra kanaler?
Lite väl dyrt för ett så litet kanalutbud
Nog borde man väl kunna utnyttja masterna betydligt mer än så?

Kan tänka mig att alla som tidigare fått TV via master är djupt besvikna.
Allt ska tydligen streamas nu för tiden. Men alla har inte bredband. En del vill inte ha bredband.

Man verkar vilja lägga så mycket som möjligt på streaming. Billigt Billigt. Men dyrt för kunden
Kan vara så att man vill tvinga in 5G användningen mer riktat
För kunden blir det mycket dyrare. Och kostnaden för master blir kvar
Så slutsatsen är att det blir dyrare för alla. utom för Boxer/Tele2.

I krig så blir det väl bredbandet som kapas först av ryssarna
Så masterna måste ses som en del av civilförsvaret
Senast redigerad av Max1494 2024-06-23 kl. 14:54.
Citera
2024-08-14, 15:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Nu är det bekräftat att Boxer upphör med betal-tv över marknätet (vanlig tv-antenn).

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/3M1PxX/boxer-slutar-med-marksand-betal-tv
Vid årsskiftet stänger operatören Boxer av möjligheten att titta på betal-tv via det marksända nätet. Men det går fortsatt att titta på de fria tv-kanalerna, SVT och TV4, via boxen.

Tele 2-ägda Boxer har under åren gjort sig känd som operatören som fortfarande erbjuder tv-kanaler via marknätet, alltså att kunden kan titta på tv via en antenn.

Men snart stängs alltså den möjligheten. Boxer har löpande under året förmått sina kunder att växla över till internetbaserade lösningar, men alla har inte hakat på ännu.

Hur många Boxerkunder som fortfarande tittar på tv via antenn, vill inte Tele 2 berätta. Totalt sett har Boxer cirka 210 000 kunder, varav majoriteten har flyttat över till nya lösningar, enligt bolaget.
Citera
2024-08-14, 21:55
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Nu är det bekräftat att Boxer upphör med betal-tv över marknätet (vanlig tv-antenn).

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/3M1PxX/boxer-slutar-med-marksand-betal-tv
Vid årsskiftet stänger operatören Boxer av möjligheten att titta på betal-tv via det marksända nätet. Men det går fortsatt att titta på de fria tv-kanalerna, SVT och TV4, via boxen.

Tele 2-ägda Boxer har under åren gjort sig känd som operatören som fortfarande erbjuder tv-kanaler via marknätet, alltså att kunden kan titta på tv via en antenn.

Men snart stängs alltså den möjligheten. Boxer har löpande under året förmått sina kunder att växla över till internetbaserade lösningar, men alla har inte hakat på ännu.

Hur många Boxerkunder som fortfarande tittar på tv via antenn, vill inte Tele 2 berätta. Totalt sett har Boxer cirka 210 000 kunder, varav majoriteten har flyttat över till nya lösningar, enligt bolaget.
Ärligt talat så är det väl inte så konstigt att betalalternativen försvinner. Hur många kollar på "klassisk" TV på tidtabell idag? Finns säkert de som gör det, men det måste ju minska år till år med rätt drastiska siffror. Idag använder man TV:n som skärm, man streamar det man vill se när man själv önskar se det. Sen är det många som byter mellan streamingtjänster titt som tätt. Dessutom måste ju Boxer ha avtal med kanalerna och det är väl helt enkelt inte värt det längre för dem.
Citera
2024-08-14, 22:17
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ärligt talat så är det väl inte så konstigt att betalalternativen försvinner. Hur många kollar på "klassisk" TV på tidtabell idag? Finns säkert de som gör det, men det måste ju minska år till år med rätt drastiska siffror. Idag använder man TV:n som skärm, man streamar det man vill se när man själv önskar se det. Sen är det många som byter mellan streamingtjänster titt som tätt. Dessutom måste ju Boxer ha avtal med kanalerna och det är väl helt enkelt inte värt det längre för dem.
Du har fel! Många kollar på vanlig TV över antenn med Boxer, dom som inte är uppväxta med datorer och en mobiltelefon i hand.
Har du glömt alla äldre som inte har bredband, dator och inte vet hur man streamar?
Jag känner ingen äldre som använder TV:n som skärm.

Tv ska vara för alla och inte bara dom som kan få det per kabel eller streaming.
Känner många äldre som blir utan alla kanaler nu förutom SVT1 och 2 och TV 4.
Synd att allt ska koncentreras på teknik som inte är tillgänglig för alla men det är markantennen och den bör vara kvar även för Boxer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in