Fick meddelande av Boxer att jag måste byta från marksänd TV till IPTV! Skrev och sade att jag inte var intresserad men det lyssnade de inte på utan igår fick jag SMS om att jag hade en IPTV-hub mini att hämta ut!!
Hej xxxx,
Snart kommer du att få en ny TV Hub Mini skickad till dig via PostNord. Du kommer att få ett sms från oss när vi skickar din TV Hub Mini, samt ytterligare ett sms från PostNord när paketet går att hämta hos ditt närmaste ombud.
• Du har 1 programkort som kommer att bytas ut. Du får en Tv Hub Mini för varje programkort du har idag.
• Du får hem din nya TV Hub Mini i god tid innan ditt programkort slutar fungera
• Din nya TV Hub Mini fungerar från att du hämtar ut den
• Ditt programkort kommer att sluta fungera den 22 maj
• Du behöver med andra ord hämta ut och installera Tv Hub Mini innan detta datum för att kunna fortsätta se dina kanaler
Fick meddelande av Boxer att jag måste byta från marksänd TV till IPTV! Skrev och sade att jag inte var intresserad men det lyssnade de inte på utan igår fick jag SMS om att jag hade en IPTV-hub mini att hämta ut!!
Hej xxxx,
Snart kommer du att få en ny TV Hub Mini skickad till dig via PostNord. Du kommer att få ett sms från oss när vi skickar din TV Hub Mini, samt ytterligare ett sms från PostNord när paketet går att hämta hos ditt närmaste ombud.
• Du har 1 programkort som kommer att bytas ut. Du får en Tv Hub Mini för varje programkort du har idag.
• Du får hem din nya TV Hub Mini i god tid innan ditt programkort slutar fungera
• Du behöver med andra ord hämta ut och installera Tv Hub Mini innan detta datum för att kunna fortsätta se dina kanaler
Vi får se hur det här slutar, verkar som jag kommer tvingas att säga upp abonnemanget. Tv hubben kommer jag inte att hämta ut i alla fall.
Innebär detta att man slutar sända via marknätet den 22 maj? Synd i så fall. Jag har kört "gratis" i 3 år på ett gammalt programkort som av någon anledning inte plockades bort ur deras system då jag avslutade abonnemanget hos Boxer.
Kollade efter info på Teracoms hemsida och de har två nyheter bägge från 7e Maj om "fri" TV och marknätet. Så antagligen ryker betalkanaler men de fria kommer att finnas kvar. Gissar på att det är Teracom och Boxer som inte har kunnat komma överens om ett avtal? Vi vet ju hur Comhem (som nu också ingår i Tele2) höll på att misshandla sina kunder under sina förhandlingar om avtal förut!
Under 2024 har Boxer slutat att tillhandahålla nya programkort. Dessutom kommer Boxer börja att migrera över alla befintliga kunder från marksänd tv till digital tv via bredbandet (IPTV).
Det finns inget exakt datum för när Boxers marksända tv kommer att upphöra, men just nu gör Boxer utskick till sina tv-kunder med abonnemang och programkort. Utskicken görs i flera etapper där de med äldst programkort kommer att informeras först.
Lite förvånad blir jag allt, men inte mycket. Det var väl längesen Boxer använde frasen "med en vanlig tv-antenn" i sin marknadsföring.
En tv-antenn är förresten inte så vanlig längre. Man ser färre och färre sådana på taken, såväl på flerfamiljshus som på villor.
Hej xxxx,
Det är två anledningar att jag vill behålla boxen och abonnemanget - väldigt bra box att spela in på samt att jag brukar ha med den till sommarstugan där vi inte har något fast bredband utan ett väldigt dåligt mobilt bredband. Skall man köra med mobilt bredband för TV måste man nästan ha obegränsat abonnemang vilket också är rätt dyrt.
Under 2024 har Boxer slutat att tillhandahålla nya programkort. Dessutom kommer Boxer börja att migrera över alla befintliga kunder från marksänd tv till digital tv via bredbandet (IPTV).
Det finns inget exakt datum för när Boxers marksända tv kommer att upphöra, men just nu gör Boxer utskick till sina tv-kunder med abonnemang och programkort. Utskicken görs i flera etapper där de med äldst programkort kommer att informeras först.
Lite förvånad blir jag allt, men inte mycket. Det var väl längesen Boxer använde frasen "med en vanlig tv-antenn" i sin marknadsföring.
En tv-antenn är förresten inte så vanlig längre. Man ser färre och färre sådana på taken, såväl på flerfamiljshus som på villor.
TS angav ett datum 22 maj. Menar du att det handlar om en successiv process som man inte har satt ett slutdatum för? Ungefär som när Telia "släckte" kopparnätet. Minns att jag fick information om att det skulle finnas kvar minst 3 år till i den ort jag bodde. En månad efter fick jag besked om att jag tvingas byta till mobilt inom 3 veckor.
Edit. När jag läser länken ser jag att man kan få sitt nuvarande programkort återaktiverat om man inte kan köra via bredbandet. Det tolkar jag som att detta är ett sätt att "tvinga" så många som möjligt till IPTV men att alternativet Antenn kommer att finnas kvar.
Senast redigerad av kaReri182 2024-05-09 kl. 15:08.
Edit. När jag läser länken ser jag att man kan få sitt nuvarande programkort återaktiverat om man inte kan köra via bredbandet. Det tolkar jag som att detta är ett sätt att "tvinga" så många som möjligt till IPTV men att alternativet Antenn kommer att finnas kvar.
Jo, det verkar som att Boxer verkligen inte vill fortsätta att sända över marknätet. Förmodligen är detta en olönsam affär idag. Frågan är hur avtalen med staten och Teracom ser ut och hur länge man eventuellt är tvingad att sända digital linjär-tv.
Låter konstigt. Jag är också boxerkund. Har programkort som jag stoppat in i TVn. Men jag har inte hört något om detta. Det skulle ju betyda att alla betalkanaler försvinner från marknätet 22a maj, och kvar i marknätet blir då bara SVT och TV4. Det här borde man ju som sagt hört om i så fall.
Box har jag inte använt de senaste 15 åren. Alla tv-apparater sen dess har ju haft plats för programkort och funktion för inspelning mm.
Numera har jag även appen Tele2 Play i min tv. Den ger mig tillgång till allt som jag betalar för via boxer. Försöker de verkligen pracka på folk en ip-tv-hubb år 2024, när alla boxerkunder förmodligen redan har Tele2 Play i sina tv-apparater?
TS angav ett datum 22 maj. Menar du att det handlar om en successiv process som man inte har satt ett slutdatum för? Ungefär som när Telia "släckte" kopparnätet. Minns att jag fick information om att det skulle finnas kvar minst 3 år till i den ort jag bodde. En månad efter fick jag besked om att jag tvingas byta till mobilt inom 3 veckor.
Jag hade tidigare fått ett första email om detta för två och en halv vecka sedan, men som jag missat. Länken om eventuell möjlig återaktivering var inte från Boxer - på länken till deras sida finns inte denna information utan där står att man måste byta till IPTV vilket innebär att jag inte kan spela in längre och inte titta på betalkanaler i sommarstugan längre! Vad de har för "processer" vet inte jag. Mitt slutdatum är tydligen 22 Maj i alla fall, ganska precis en månad efter första emaiiet. Det stod också någonstans att de kontakter dem med de äldsta programkorten först och jag tvivlar på att de hinner göra bytet för alla kunder denna månad.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!