2024-10-29, 16:27
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Tveksamt. Det måste ju finnas ett alternativ för de som inte kan ha IP-TV via fiber.

Möjligen för SVT men de kommersiella kanalerna lär skita högaktningsfullt i dessa kunder om de inte är lönsamma.

Citat:
Ett halvdåligt 4G-nät som på landsbygden räcker inte för att kunna se på TV.
Marknätet DVB-T kanske försvinner helt om något år. Men satellit Astra, Sirius eller vad de heter är ju vanligt i andra länder också. Kanske inte kostar så mycket att forstätta erbjuda då infrastrukturen redan finns och inte kräver så mycket underhåll?

Thor heter satelliterna där Allente har sina kanaler.
https://www.lyngsat.com/packages/Allente.html
Ja inte vet jag vad det kostar att sända via satellit men runt 10 miljoner per år för en transponder lär man nog få betala i alla fall. Men förmodligen mer.

25 transpondrar använder man idag till sitt utbud för Skandinavien plus Finland. Säg att fem transpondrar räcker för de kanaler som riktar sig mot Sverige så blir det minst 50 miljoner per år. Om ett normalabonnemang kostar 6000 kr per år (500/mån) räcker det förvisso med 8333 stycken kunder för att täcka den kostnaden. Men det är ju inte bara distributionen som kostar... Och sen vill man väl göra vinst också.

Men visst, satellit-tv kanske har några år kvar ändå.

https://pts.se/contentassets/000582035be1474db12138b99eaaee96/svensk-telekommarknad-2023-dnr24-192_t.pdf
Antalet abonnemang på iptv via fiber ökade med 4 procent till 1,8 miljoner.
Abonnemang via marknätet minskade med 16 procent till 175 000 och abonnemang
via satellit minskade med 11 procent till 322 000
2023 fanns det i Sverige nästan dubbelt så många tv-abonnemang via satellit som över marknätet, och minskningen jämfört med 2020 har inte varit lika snabb heller. Dock skriver Allente Sverige AB i sin årsberättelse för 2023:
"Under 2023 fortsatte bolaget likt koncernen sin ompositionering på marknaden genom att växa kundbasen på streamingplattformen där antalet tv-abonnenter utökats genom produkterbjudanden och framgångsrika försäljningsaktiviteter. Detta har mitigerat den minskning av antalet satellitkunder som bolaget haft under året. [...] Ledningen bedömer att Allente Sverige AB kommer ha en fortsatt god framtida utveckling genom att bolaget satsar på produkter inom framförallt streaming. Även inom B2B-segmentet väntas bolaget växa kommande år. Detta förväntas kompensera för den annars avtagande marknaden för traditionell satellit-tv."

TLDR: Det är inte gratis att sända över satellit och Allente verkar prioritera streaming. Men vi får se vad som händer helt enkelt...
Senast redigerad av Limma skinkbit 2024-10-29 kl. 16:46.
Citera
2024-10-30, 10:12
Medlem
Fick det här mailet från Boxer idag:

"Idag är sista dagen att installera din nya TV Hub Mini för att kunna fortsätta se dina betalkanaler."

Och det med anledning av att mitt kort påstås sluta fungera från och med imorgon. Vi får väl se. Mitt kort är verkligen lastgammalt. Huben har jag hämtat ut, men inte öppnat. Tänker inte installera den heller. Jag har Tele 2 Play installerat på alla mina TV-apparater (t.o.m. på min projektor med inbyggd android) och jag tycker det är rent ut sagt dåligt att de vägrar upplysa om det alternativet.
Citera
2024-10-30, 10:35
Medlem
Hmm. Jag ser nu att jag kan få mina nuvarande kanaler något billigare via Tele2 än Boxer. Märkligt att de håller igång två olika varumärken så där.
Citera
2024-10-31, 11:37
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Hmm. Jag ser nu att jag kan få mina nuvarande kanaler något billigare via Tele2 än Boxer. Märkligt att de håller igång två olika varumärken så där.
Att Tele2 hållit liv i varumärket Boxer beror troligen på att kunderna ska uppleva det lite "smidigare" om de inte både måste byta leverantör och teknik vid skiftet av distributionsteknik, så de gör en sak i taget. I takt med att fler än du upptäcker att Tele2 erbjuder samma utbud som Boxer men lite billigare, så är det en tidsfråga innan varumärket Boxer försvinner. Gissningsvis får de kvarvarande Boxerkunderna om max nåt år ett brev/mail att "Nu rationaliserar vi utbudet och du blir kund hos Tele2 istället". Motsvarande hände hos mig, när Comhem försvann och jag plötsligt inte längre bodde i ett Comhemhus, utan i ett Tele2hus.
Citera
2024-11-01, 15:55
Medlem
trickydicks avatar
Det kom ett brev från Boxer idag.

Hej trickydick,

Vi kontaktar dig då du tittar på TV via programkort idag. Det programkortet används för att se på betalkanaler via marknätet, även kallat TV via antenn. Vi har valt att upphöra med distribution av betalkanaler via marknätet efter 31 december 2024.

Vad innebär detta för mig som kund?
Vi kommer att byta ut dina nuvarande programkort med tillhörande TV-box eller TV-modul mot en TV Hub Mini. Har du fler programkort eller extrakort till ditt abonnemang idag så kommer du att få en TV Hub Mini till varje kort.

Vad händer nu?

• Du har 1 programkort som kommer att bytas ut. Du får en TV Hub Mini för varje programkort som du har idag.
• Du får hem din nya TV Hub Mini i god tid innan ditt programkort slutar fungera
• Din nya TV Hub Mini fungerar från att du hämtar ut den
• Ditt programkort kommer att sluta fungera 27 november
• Du behöver med andra ord hämta ut och installera TV Hub Mini innan detta datum för att kunna fortsätta se dina kanaler

Tack för att du väljer att titta på TV via Boxer.

Vänliga hälsningar,
Boxer Kundservice

Jag antar att min Tele2Play-app kommer fortsättningsvis fungera som tidigare, i den har jag alla mina boxerkanaler.

Vad händer om jag inte hämtar ut hubben?
Senast redigerad av trickydick 2024-11-01 kl. 15:58.
Citera
2024-11-01, 16:13
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3

Intressant, hur mycket billigare då?

Förståligt då det förmodligen är bra mycket billigare att distribuera över internet istället för terrest (marksänt)
Citera
2024-11-02, 10:25
Medlem
testar här . har noll koll. plötsligt upphörde min tv att fungera via antenn. jag ringde tele2 och de sa att jag nu måste betala över 200kr per månad bara för att de slutar sända över antenn. snälla säg nån att det är ett skämt. vad behöver jag för att kunna se skitgratiskanalerna igen ?
Citera
2024-11-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
testar här . har noll koll. plötsligt upphörde min tv att fungera via antenn. jag ringde tele2 och de sa att jag nu måste betala över 200kr per månad bara för att de slutar sända över antenn. snälla säg nån att det är ett skämt. vad behöver jag för att kunna se skitgratiskanalerna igen ?

Om det slutade fungera nu via antenn så har du fel på din utrustning (digitalbox eller TV). Om du har boxers marksända kanaler slutar de fungera vid årsskiftet. "Skitgratiskanalerna" ( förmodar du menar SVT1, SVT2 och TV4) kan du fortsätta titta på när du fixat felet i utrustningen. Kan iofs vara så att din marksändare "strejkar" pga fel i samband med blåsväder som är för tillfället.

Att ringa till kundtjänst hos telekombolaget resulterar oftast i ett "goddag yxskaft"-svar.
Senast redigerad av Challe321 2024-11-02 kl. 10:48.
Citera
2024-11-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Om det slutade fungera nu via antenn så har du fel på din utrustning (digitalbox eller TV). Om du har boxers marksända kanaler slutar de fungera vid årsskiftet. "Skitgratiskanalerna" ( förmodar du menar SVT1, SVT2 och TV4) kan du fortsätta titta på när du fixat felet i utrustningen. Kan iofs vara så att din marksändare "strejkar" pga fel i samband med blåsväder som är för tillfället.

Att ringa till kundtjänst hos telekombolaget resulterar oftast i ett "goddag yxskaft"-svar.

Var återigen i kontakt med kundtjänst. De sa att min hyresvärd i flerfamiljshuset har slutat att betala för "centralantenn" men han kanske hade kvar tv1 , tv2 och tv4. jag var tvungen och kontakta hyresvärden för att se om han hade gratiskanalerna. och de på kundtjänsten sa också som du sa, att min tv måste funka. förmodar att nästa steg är kontakta hyresvärden för att se om han har gratiskanalerna. fan vill inte bet 200 kr per månad för att se skiten.
Citera
2024-11-02, 16:18
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Var återigen i kontakt med kundtjänst. De sa att min hyresvärd i flerfamiljshuset har slutat att betala för "centralantenn" men han kanske hade kvar tv1 , tv2 och tv4. jag var tvungen och kontakta hyresvärden för att se om han hade gratiskanalerna. och de på kundtjänsten sa också som du sa, att min tv måste funka. förmodar att nästa steg är kontakta hyresvärden för att se om han har gratiskanalerna. fan vill inte bet 200 kr per månad för att se skiten.
Det råkade jag också ut för, för nåt år sen, när hyresvärden släckte centralantennen. Vi fick också höra att vi skulle vara "tvungna" att köpa ett TV-paket, nåt som inte stämmer! Skaffa en inomhusantenn så kan du troligen fortsätta titta på marknätet, där fortsätter gratiskanalerna sända. Så gjorde jag, det går utmärkt. Några 200:- ska du inte betala för bara gratisutbudet, men Tele2 gör vad de kan för att lura på dig ett kanalpaket.
Citera
2024-11-02, 17:28
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Det som har hänt är troligen följande :

din hyresvärd har sedan många år bakåt haft något avtal med kabel TV nätägaren att via höjd hyra för alla hyresgäster skickades det ut en 10 tal kanaler okodat analogt och digitalt i kabelnätet (Gratis var det aldrig utan hyran höjdes men det blev billigare än om alla skulle haft baspaketet)

Troligen har ditt kabelnät sedan dess bytt ägare flera gånger ,det har tillkommit Fibernät till alla lägenheter (LAN uttag i lgh)

Antingen har avtalet gått ut med hyresvärden och då vill kabelbolaget inte förnya detta , då dessa kabel koaxial kabel nät är gamla och omoderna och nått sin tekniska livslängd , man vill då aveckla dessa , alternativen som då återstår är att man får TV via Fibernätet och då måste själv teckna ett avtal med någon av operatörena av TV via fiber så får man en box hemskickad och ser TV via Fibernätet.
Gratis är det inte , men bilden blir kanon
Citera
2024-11-03, 19:48
Medlem
Kunde inte låta bli. En oöppnad pryl hemma som ropar på mig. Och jag har ju en gammal 32-tv i ett hörn. Så jag kopplade in Tele2-hubben. Det som är bra med den är att jag kan titta på en betalkanal med den samtidigt som jag tittar på en annan betalkanal på en annan tv som har Tele2 Play. Tele2 Play tillåter ju inte annars två enheter samtidigt. Men med hubben går det bra.

En sak som jag inte begriper är hur hubben vet att jag är jag. Jag har inte loggat in med vare sig lösenord eller bankid i hubben. Den bara har alla mina kanaler där. Kanske är den förkonfigurerad med mitt kundnummer, vad vet jag.

Det verkar trots allt vara en välgjord pryl. Den börjar med att sätta upp Hub-fjärrkontrollen så att man verkligen inte behöver tvns fjärrkontroll alls.
Senast redigerad av ealdorman3 2024-11-03 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in