2024-10-26, 16:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Med Boxers hub går det inte enligt Boxer.
Köper man dyra grejor från Boxer och sen inte kan använda dom känns det rätt surt.
Citat:
Ursprungligen postat av laxel1
Ok, så är det kanske, men det går inte programmera i förväg och spela in upp till 3-4 program samtidigt som man kunnat med en inspelningsbar box. för det har ju varit hela poängen.
Det finns massor jag kommer att sakna när Boxer stänger ner.
Man borde egentligen kräva pengarna tillbaka för den utrustning man har köpt.
Varje box kostade nästan 4000 kr och jag har två.
Citera
2024-10-26, 17:34
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Ser man till hur de frekvensplanerar, samt hur stora celler de smäller upp på plats x, kommer många att få ett rent helvete med mobilt bredband, både på landsbygden men också i större städer, där det vid typ stora event helt enkelt överlastar cellernas kapacitet, även med dagens teknik på 5g.

Ja det är märkbar skillnad vid såna tillfällen! Ska bli intressant att se hur många som blir missnöjda nästa gång det är nåt stort evenemang och alla ska se TV samtidigt!

Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
På koppartiden funkade det hela tiden+UPS+Generator förutom om blixten slog ner i en stolpe.
Idag med fiber som ska vara helt säker slocknar allt vid minsta strömavbrott nånstans på vägen då väldigt få leverantörer har UPS:er på hela förbindelsesträckan. Har för mig att masterna här i stan klarar runt 35-40min innan batteribackupen rasar, och vi har haft flera strömavbrott på 1-4 tim när de omtalade högspänningskablarna tagit fyr nånstan i stan.

Så från koppartiden som funkade 99,9% är vi väl nere på 75-80% med mobilt bredband+ telefoni enbart i storstan, på landsbygden lär det vara betydligt lägre siffror.

Så bra som 99,9% var koppartråden hemma i stan, den funkade även vid de större strömavbrott vi har haft i kvarteret, vilket inte fiber gör när tekniken i hyresvärdens skjul blir strömlös.

På torpstället räckte det däremot med lite kuling eller åska på avstånd så la kopparn av, men det berodde till stor del på dåligt underhåll av luftledningen. Räknar jag möjligheten att ringa 112 eller använda nättjänster som inte drar så mycket data (t.ex. fjärrstyrning av div. elprylar eller grannens trygghetslarm), så är tillförlitligheten högre med 4/5G än med kopparn. Däremot lämnar 4/5G en del att önska ifråga om TV-tittning. På semestern och jullovet har TV-tittningen ofta laggat med mobilt bredband, men årstider när där inte är så många stugägare går det oftast att streama. Nå, den som lever får se, de som gärna vill ha kvar sina betalkanaler kan ju sätta upp en parabol på taket, att majoriteten i byn ska streama över 4/5G samtidigt tror jag inte på.
Citera
2024-10-26, 17:39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det finns massor jag kommer att sakna när Boxer stänger ner.
Man borde egentligen kräva pengarna tillbaka för den utrustning man har köpt.
Varje box kostade nästan 4000 kr och jag har två.

Jag köpte en ny fjärr till min PVR-box för ett par månader sedan. 400:- gick den på.
Citera
2024-10-27, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Det är inte lätt att hänga med i svängarna, men är det inte Tele2 som äger Boxer? Kan det vara så att Teracom vill ha mer betalt än vad Tele2 vill betala?
Du har helt rätt, alla 3 är samma bolag om jag fattar rätt. Vem som äger vem blir jag inte klok på, ibland används begreppet fusionerat helt enkelt.

Varför Teracom slutar med broadcastade betalkanaler? Har inte sett någon orsak men gissar att det inte anses som samhällsservice längre nu när nästan alla har ip-anslutning.
Citera
2024-10-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Vad jag förstår är det Teracom (statligt ägt) som inte kommer att broadcasta de krypterade kanalerna längre, verkar inte vara Boxers beslut. Och luftsnittet börjar ju bli "trångt".
Det är Boxers (eller snarare Tele2s, som äger Boxer) beslut och de motiverar det med kostnad.
Det är Boxer som beslutat att förändringar ska ske för betal-tv-kanalerna.
https://mediemyndigheten.se/nyhetsrum/nyhetslista/2024/boxers-sandningar-i-marknatet-forandras-fran-arsskiftet/
Kostnaden för att vara kvar i marknätet hade inneburit stora prishöjningar på TV-paketen. Det är pengar som vi hellre lägger på att utveckla våra egna plattformar (TV Hub och TV Hub Mini) och vårt innehåll i paketen.
https://www.boxer.se/tv/boxer-andrar-distribution-av-tv-tjanster-faq

Förmodar att Teracom velat höja priserna, kanske i kombination med färre kunder för Boxer som ökat kostnaden per kund. Tele2 ser förmodligen också besparingar på att slippa distribuera TV i flera olika nät.

Det hade dock varit intressant att veta vad Tele2 har haft för marginaler på marksänd TV jämfört med TV via bredband, men vad jag kan se redovisar man inte det. Noterade dock att ASPU (Average Spend Per User) har varit klart högre för deras marksända kunder jämfört med deras TV-kunder via fiber/kabel. Så kostnaden måste vara bra mycket högre också. Men får de dålig konvertering till deras "TV Hub" och högt kundbortfall (churn) så är det inte säkert att det blir så lönsamt att släcka ned deras sändningar i marknätet som de hoppas på... Lär visa sig i de kommande kvartalsrapporterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Du har helt rätt, alla 3 är samma bolag om jag fattar rätt. Vem som äger vem blir jag inte klok på, ibland används begreppet fusionerat helt enkelt.
Comhem köpte Boxer 2016 och Tele2 köpte i sin tur Comhem 2018. Tele2 har därefter skrotat Comhem som varumärke och de kommer sannolikt skrota även Boxer som varumärke nu när de slutar med marksänd TV.
Senast redigerad av bzo 2024-10-27 kl. 16:05.
Citera
2024-10-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det är Boxers (eller snarare Tele2s, som äger Boxer) beslut och de motiverar det med kostnad.
Det är Boxer som beslutat att förändringar ska ske för betal-tv-kanalerna.
https://mediemyndigheten.se/nyhetsrum/nyhetslista/2024/boxers-sandningar-i-marknatet-forandras-fran-arsskiftet/
Kostnaden för att vara kvar i marknätet hade inneburit stora prishöjningar på TV-paketen. Det är pengar som vi hellre lägger på att utveckla våra egna plattformar (TV Hub och TV Hub Mini) och vårt innehåll i paketen.
https://www.boxer.se/tv/boxer-andrar-distribution-av-tv-tjanster-faq

Förmodar att Teracom velat höja priserna, kanske i kombination med färre kunder för Boxer som ökat kostnaden per kund. Tele2 ser förmodligen också besparingar på att slippa distribuera TV i flera olika nät.

Det hade dock varit intressant att veta vad Tele2 har haft för marginaler på marksänd TV jämfört med TV via bredband, men vad jag kan se redovisar man inte det. Noterade dock att ASPU (Average Spend Per User) har varit klart högre för deras marksända kunder jämfört med deras TV-kunder via fiber/kabel. Så kostnaden måste vara bra mycket högre också. Men får de dålig konvertering till deras "TV Hub" och högt kundbortfall (churn) så är det inte säkert att det blir så lönsamt att släcka ned deras sändningar i marknätet som de hoppas på... Lär visa sig i de kommande kvartalsrapporterna.

Comhem köpte Boxer 2016 och Tele2 köpte i sin tur Comhem 2018. Tele2 har därefter skrotat Comhem som varumärke och de kommer sannolikt skrota även Boxer som varumärke nu när de slutar med marksänd TV.

Om Terracom ville höja priserna redan innan 80% av kanalerna försvinner. Vad kommer då kostnaden landa på för Tv4 och Svt?

Kommer Tv4 att överväga att upphöra med marksändning också, eftersom det kan ju inte vara särskilt många som kollar den vägen?
Citera
2024-10-28, 19:01
Medlem
Citat:
Vad jag förstått är det bara Allente som erbjuder satellit-TV numera till en kostnad på över 1000 kr/mån om man vill ha 2 TV-apparater inkl boxar. Förmodligen bara en tidsfråga innan även det alternativet försvinner.

Var ser du att det kostar över 1000 kr? Deras dyraste abb. tycks kosta 850 kr. Ett normalt dryga 500 kr.

Tror ej satellit-TV försvinner inom överskådlig framtid, 5-10 år. Det trodde man förvisso inte om DVB-T heller...

Jag tror i alla fall satellit kan vara ett bra aletrnativ för två grupper:
1. Äldre personer som har svårt med ny teknik och kanske inte vill/kan dra in internetfiber i sin villa.
2. Personer som bor långt ut på landsbygden och inte har fiber utan bara max halvt tillförlitlig 4G-
mobiltäckning.

Jag tycker att även om man har fiber så är det störningar på IP-TV eller streaming. Fler felkällor. Elavbrott gör att olika routrar, switchar och grejs hakar upp sig och kanske manuellt måste startats om på olika nivåer.
Satellit har också bra bildkvalitet och mindre felkällor.
Senast redigerad av TierraDelFuego 2024-10-28 kl. 19:10.
Citera
2024-10-29, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Var ser du att det kostar över 1000 kr? Deras dyraste abb. tycks kosta 850 kr. Ett normalt dryga 500 kr.

Tror ej satellit-TV försvinner inom överskådlig framtid, 5-10 år. Det trodde man förvisso inte om DVB-T heller...

1. Äldre personer som har svårt med ny teknik och kanske inte vill/kan dra in internetfiber i sin villa.
2. Personer som bor långt ut på landsbygden och inte har fiber utan bara max halvt tillförlitlig 4G-
mobiltäckning.

Jag tycker att även om man har fiber så är det störningar på IP-TV eller streaming. Fler felkällor. Elavbrott gör att olika routrar, switchar och grejs hakar upp sig och kanske manuellt måste startats om på olika nivåer.
Satellit har också bra bildkvalitet och mindre felkällor.

Jag känner just ett äldre par (över 80) som betalar över 1000 kr/mån till ALLENTE för 2 TV-apparater via Satellit. Ditt konstaterande under pkt 1 gäller definitivt här. Har försökt hjälpa dem med att streama via mobilt bredband och casta till TV-apparaterna. Helt omöjligt. Dom är låsta till hur max 5 knappar fungerar på deras nuvarande fjärrkontroller och mycket ovilliga att byta teknik.
Citera
2024-10-29, 08:20
Medlem
ValkPaddas avatar
Är det någon som vet hur det funkar med Telia idag?

En bekant har haft vanlig antennkabel, men snart släcks det och Telias minsta utbud ska ingå i hyran.

Är inte dum i huvudet men har inte haft tv-kanaler på 15 år.

Telia har en box, men vad jag förstår behövs egentligen ingen box? Egentligen kan man casta från mobilen inkl. 1an, 2an, 4an?

Är boxen bara till för att kunna gläppa bland kanalerna på gammalt hederligt vis?
Citera
2024-10-29, 08:50
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego

mobiltäckning.

Jag tror definitivt att satellit-tv kommer att försvinna från den svenska marknaden inom några få år. De två kundgrupper du nämner är för ointressanta, för små och dessutom krympande.

Intresset generellt för satellit-tv som teknik är dessutom stendött i Sverige. Varken Elgiganten eller Netonnet har något utbud av paraboler och satellitmottagare. Kjell & Co har lite grann men i övrigt är man hänvisad till ett fåtal specialbutiker.

Det faktum att de forna konkurrenterna Viasat och Canal Digital slog sig samman till ett enda företag (Allente) tyder ju också på att det är en krympande och allt mindre intressant marknad.
Citera
2024-10-29, 09:33
Avslutad
Citat:
Jag känner just ett äldre par (över 80) som betalar över 1000 kr/mån till ALLENTE för 2 TV-apparater via Satellit. Ditt konstaterande under pkt 1 gäller definitivt här. Har försökt hjälpa dem med att streama via mobilt bredband och casta till TV-apparaterna. Helt omöjligt. Dom är låsta till hur max 5 knappar fungerar på deras nuvarande fjärrkontroller och mycket ovilliga att byta teknik.

Känenr igen det där, sen visade det sig att dom bara tittar på tv4. Jag satte in en vanlig (vägg)antenn och sa upp skiten.
Lärde dom att använda tevedosan i stället för sattelitdosan men i övrigt trycka på samma knappar.
Citera
2024-10-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag tror definitivt att satellit-tv kommer att försvinna från den svenska marknaden inom några få år. De två kundgrupper du nämner är för ointressanta, för små och dessutom krympande.

Intresset generellt för satellit-tv som teknik är dessutom stendött i Sverige. Varken Elgiganten eller Netonnet har något utbud av paraboler och satellitmottagare. Kjell & Co har lite grann men i övrigt är man hänvisad till ett fåtal specialbutiker.

Det faktum att de forna konkurrenterna Viasat och Canal Digital slog sig samman till ett enda företag (Allente) tyder ju också på att det är en krympande och allt mindre intressant marknad.

Tveksamt. Det måste ju finnas ett alternativ för de som inte kan ha IP-TV via fiber. Ett halvdåligt 4G-nät som på landsbygden räcker inte för att kunna se på TV.
Marknätet DVB-T kanske försvinner helt om något år. Men satellit Astra, Sirius eller vad de heter är ju vanligt i andra länder också. Kanske inte kostar så mycket att forstätta erbjuda då infrastrukturen redan finns och inte kräver så mycket underhåll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in