2024-05-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag har också dessa vänner i mitt flöde, liksom Israel-stödjare. Om det är en god vän med andra kvaliteter brukar jag trycka "mute" på dennes flöde. Är det en bekant så är det bara att "unfriend" får då är det nog ingen jag kommer ta upp kontakten med direkt.

Precis den reaktionen eliten vill ha.
Söndra och härska.
Låta befolkningen bråka med familj, vänner och kollegor över samhällsfrågor, som vaccin, Ukraina/Ryssland, Palestina/Israel.

Låt inte deras taktik vinna.
Bli inte osams med folk över delade åsikter
Citera
2024-05-08, 23:08
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det är väl inga större konstigheter med att en del människor reagerar på att en utrotning pågår? Det förekom säkerligen protester under andra världskriget också.

Det pågår synnerligen ingen utrotning. Den myten och konspirationsteorin matas man med varje dags av folk som varken vet vad folkmord och utrotning innebär eller saknar kunskap i hela den här konflikten.

Hade Israel velat begå etnisk rensning så pratar vi om miljoner döda, som under andra världskriget. Ingen hade dock synpunkter på alla civila döda, som var långt många fler, när nazisterna besegrades. Nu gnäller folk när en bråkdel dör när de attackerar Hamas.

Här pratar vi om högst osäkra siffror som från Hamas själva på 20-30 000 döda. Ingen vet hur många av dem som är civila eller terrorister. Jag tycker det blir ganska fånigt att kalla max en halv % av befolkningen för folkmord med den arsenalen Israel faktiskt besitter. De hade kunna gjort så in i helvete mycket mer skada om de ville. Det är alldeles uppenbart att de inte är ute efter att döda så många som möjligt.

Dessutom vad gör det? Enligt undersökningar så stöttade över 70% av palestinierna attacker 7 oktober där spädbarn slaktades med kniv. Alla länder i hela världen hade gjort samma motattack. Jag tycker de får skylla sig själva.
Citera
2024-05-08, 23:17
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
För mig är det här nästan existentiellt. Du kan inte tycka om Hamas och stödja det palestinska folket när det är så uppenbart för all objektiv fakta att det är dom som är de onda i den här konflikten?

Jag får nog avskärma mig från den personen.
Mycket bra. Helt rätt. Följ den inslagna vägen och sortera bort människor som inte tycker som du. Du sorterade bort (eller blev bortsorterad av) människor som inte tyckte som du i invandringsdebatten. Samma sak med Trump. Samma sak med SD. Samma sak med Covid. Maskerna. Vaccinen. Ryssland. Ukraina. Klimatet. Greta. Och nu Israel/Hamas. Din telefonbok har krympt avsevärt senaste åren. Men det är viktigt att inte ha onda människor runt sig. Och onda är alla de som inte tycker som du i valfri fråga. Hur kan man föredra järpar framför köttbullar? Ondska! Bort med dem. Blocka. Snart är du helt ensam men då är du åtminstone förvissad att ingen säger emot dig. Eller?
Citera
2024-05-08, 23:38
Medlem
deddds avatar
Du har ju en vän du kan fråga. Istället skriver du en wall of text på flashback med en rubrik som inte har med ämnet i rubriken att göra.

Fråga din vän.
Citera
2024-05-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroneXR7
Det är en fluga just nu, som när allt blev woke. Det är poppis att stödja Palestina. Sen spädbarn i ugnar vill dom inte höra talas om utan rent av försvarar. Börjar snacka om förtryck mm. Hamas kallar dom för användbara idioter.

Ni är ju fan ta mig inte kloka. Spädbarn i ugn var det Israel som utsatte en palestinsk far för för många år sedan sedan har deras jävla propagandaapparat tagit det fruktansvärda och spridit lögnen att Hamas gjort det vilket de aldrig skulle göra. Helt sinnessjukt. Lätt att hitta sanningen på nätet-
Citera
2024-05-08, 23:45
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
Ni är ju fan ta mig inte kloka. Spädbarn i ugn var det Israel som utsatte en palestinsk far för för många år sedan sedan har deras jävla propagandaapparat tagit det fruktansvärda och spridit lögnen att Hamas gjort det vilket de aldrig skulle göra. Helt sinnessjukt. Lätt att hitta sanningen på nätet-

Ändå så postar du inte denna "fakta" utan låter känslor ta över .. Ta en liten titt på alternativa medier istället för att svälja all skit SVT matar fårskallarna med. Antagligen inte ett ord om att Hamas tar all mat som ska gå till Gaza´s medborgare men istället tar Hama´s dessa och säljer till folket som dör . De mördar alla civila som försöker ta maten från WHO/UNHCR. Men det ser ju inte ni fårskallar för ni mumsar glatt i er SVT´s skitmacka och ber om påfyllning.
Citera
2024-05-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det pågår synnerligen ingen utrotning. Den myten och konspirationsteorin matas man med varje dags av folk som varken vet vad folkmord och utrotning innebär eller saknar kunskap i hela den här konflikten.

Hade Israel velat begå etnisk rensning så pratar vi om miljoner döda, som under andra världskriget. Ingen hade dock synpunkter på alla civila döda, som var långt många fler, när nazisterna besegrades. Nu gnäller folk när en bråkdel dör när de attackerar Hamas.

Här pratar vi om högst osäkra siffror som från Hamas själva på 20-30 000 döda. Ingen vet hur många av dem som är civila eller terrorister. Jag tycker det blir ganska fånigt att kalla max en halv % av befolkningen för folkmord med den arsenalen Israel faktiskt besitter. De hade kunna gjort så in i helvete mycket mer skada om de ville. Det är alldeles uppenbart att de inte är ute efter att döda så många som möjligt.

Dessutom vad gör det? Enligt undersökningar så stöttade över 70% av palestinierna attacker 7 oktober där spädbarn slaktades med kniv. Alla länder i hela världen hade gjort samma motattack. Jag tycker de får skylla sig själva.

En till sinnessjuk person som fantiserar ihop att spädbarn dödats med kniv 7 oktober. Även Israel har erkänt att det är fullkomlig lögn. Två (2) spädbarn dödades 7 oktober, en med vådaskott genom en dörr, den andra också som som collateral damage. Ingen med ngn jävla kniv. Sen har israel bränt och sprängt ihjäl tusentals spädbarn. Och även innan 7 oktober fängslade de barn ner till 3-åringar
Citera
2024-05-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Mycket bra. Helt rätt. Följ den inslagna vägen och sortera bort människor som inte tycker som du. Du sorterade bort (eller blev bortsorterad av) människor som inte tyckte som du i invandringsdebatten. Samma sak med Trump. Samma sak med SD. Samma sak med Covid. Maskerna. Vaccinen. Ryssland. Ukraina. Klimatet. Greta. Och nu Israel/Hamas. Din telefonbok har krympt avsevärt senaste åren. Men det är viktigt att inte ha onda människor runt sig. Och onda är alla de som inte tycker som du i valfri fråga. Hur kan man föredra järpar framför köttbullar? Ondska! Bort med dem. Blocka. Snart är du helt ensam men då är du åtminstone förvissad att ingen säger emot dig. Eller?

Nej, du glömmer det väsentliga. Jag har nämligen rätt i den här frågan och det handlar inte om huruvida man gillar köttbullar eller järpar utan frågan formuleras snarare är järpar och köttbullar gjort av kött eller är de gjort av sten. Och om du då har människor som tycker att det är gjort av sten så måste du för ditt egna samvetes frid sortera bort dom.
Citera
2024-05-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
En till sinnessjuk person som fantiserar ihop att spädbarn dödats med kniv 7 oktober. Även Israel har erkänt att det är fullkomlig lögn. Två (2) spädbarn dödades 7 oktober, en med vådaskott genom en dörr, den andra också som som collateral damage. Ingen med ngn jävla kniv. Sen har israel bränt och sprängt ihjäl tusentals spädbarn. Och även innan 7 oktober fängslade de barn ner till 3-åringar

Det finns ingenting som pekar eller tyder på att Israel är barbarerna i den här konflikten. Svaret är väldigt enkelt. Vilket av länderna tillåter kritik mot sitt egna styre? Vilket av länderna tillåter homosexualitet? Vilket av länderna har inskrivet i sin konstitution att döda motparten till alla pris? Vilket av länderna har en korrupt styrelse som sitter i ett annat land och organiserar ett krig som de själva inte drabbas av? vilket av ländernas styrelse har smusslat undan miljarder i biståndspengar till sina egna plånböcker?

Använd dina hjärnceller och börja tänka rätt.
Citera
2024-05-08, 23:59
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Hej,

Jag försöker greppa hur det är möjligt att vissa stöder Palestinas och Hamas position i denna konflikt.

För mig är det en gåta att kunna stödja den sidan och här är min syn på saken.

Palestina, som en del av den afroarabiska kontinenten, saknar utvecklad industri och tillgång till högre utbildning, och dess invånare har generellt sett begränsad förståelse för geopolitik. Det råder en stark maskulinitet och ett kollektivistiskt synsätt. Traditionella och mycket konservativa värderingar dominerar, fokuserade mer på överlevnad än på uttryck för personlig frihet. Regionen, med undantag för Israel, lider av låg BNP, ekonomiska svårigheter och en befolkning som är inställd på dessa förhållanden.

I dessa semi-auktoritära eller helt auktoritära stater väljs ledare inte för sina meritokratiska kvaliteter utan för hur starka och tuffa de framstår. Ett tydligt exempel är Turkiet, där många är trötta på Erdogans inrikespolitik men ändå ser honom som en "stor ledare" på grund av hans auktoritära framtoning. Det påminner om gamla sovjetiska industriledare eller vikingahövdingar, där stora, tuffa ledare ansågs födda till sin roll, enligt klassiska "trait teorin" för er som läst ledarskapsteori.

Denna konservativa världsbild prioriterar inte artikulerade, visionära ledare utan de som uppfattas som hårda och tuffa, kapabla att förhandla framgångsrikt hem kaffebönor på marknaden. Detta är synen på en god ledare i dessa delar av världen. Det är lite som Trump fast på steroider i dessa länder. Ju tuffare du är och ju mer hård du framstår desto bättre. Fullkomligt absurt.

När Hamas, ett parti som i sina stadgar förklarar att de vill utplåna judar och den judiska staten, väljs av folket, tappar jag intresse för det palestinska folket. Trots att Palestina har erhållit enorma summor i bidrag, mer än vad Europa fick efter andra världskriget, har en stor del av dessa medel försvunnit i ogenomtänkta projekt som tunnlar och raket produktion samt i ledarskapets fickor. Hamas-ledarna lever i lyx i Qatar snarare än att dela sitt folks strävanden, vilket ytterligare minskar mitt stöd för dem. Här förstår jag inte dagens vänster. De har helt tappat sin kompass? Förr så var Vänstern Folket. Nu är de blinda för auktoritära ledare? Lika mycket som de hatar Israel borde de hata ledarskapet i Hamas som stulit en stor del av det ekonomiska bistånd och som bedriver ett krig som de själva inte drabbas av. Fullständigt absurt.

Israel å andra sidan är en demokrati med mekanismer som förhindrar att ledningen ensidigt genomdriver beslut utan att det måste förankras i det demokratiska systemet. I en diktatur är beslutsgången snabb, men nackdelen är att få röster/åsikter får höras. Anklagelser mot Israel om olika övergrepp visar på en bristande förståelse för hur demokratiska processer fungerar med sin inneboende byråkrati. Israels arme agerar inte som terrorister och motsvarande kan man inte säga om Hamas. Hamas är stråtrövare som har tillgång till kalashnikovs och det är sanningen. De åker runt med klänningar och sandaler och skjuter mot Israel. Det är inte en armé. Det är terrorister som inte skyr några medel och skjuter friskt mot allting som rör sig framför dom hela tiden.

För mig är det oförståeligt att inte se dessa perspektiv och att inte ta avstånd från Hamas. Jag tvivlar inte på att många politiker, särskilt inom vänster- och socialdemokratiska partier, förstår detta men väljer ändå att stödja Palestina för att öka sitt väljarstöd. Detta är en djupt cynisk strategi.

Men hur kan de som fortsätter att stödja Hamas, trots detta, och som lever i västvärlden, göra sådana val? Jag har nu en vän som delar massa Free Palestina grejer i sina flöden. Hur är det ens möjligt??

Vi kan vända på det. Hur kan du stödja den hyperkonservativa och högersionistiska (och öppet demokratiskeptiska och expansionspositiva) Israeliska regimen när de visar sig vara så blodtörstiga och fanatiska? Deras IDF har dödat hundratals journalister, från sina attackhelikoptrar dödade de hundratals utländska turister på festivalen den 7 oktober (något de i efterhand säger var ett misstag) och de har bombat sönder hela Gaza och sprängt och skjutit ihjäl omkring 30 000 - 40 000, mestadels civila, och i väldigt hög omfattning barn, och de fördriver och förtrycker ursprungsbefolkning när de expanderar sina bosättningar.
Israel är ett ockupationsprojekt, som bygger på dödande och förtryckande, och som senaste månaderna har dödat tiotusentals barn som hämnd för vad barnens eventuella släktingar eller bekanta kan ha gjort. Och det stöder du? Hur kan du göra det? Det låter som att det är du som i själva verket stöder terror.
Citera
2024-05-09, 00:00
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Nej, du glömmer det väsentliga. Jag har nämligen rätt i den här frågan och det handlar inte om huruvida man gillar köttbullar eller järpar utan frågan formuleras snarare är järpar och köttbullar gjort av kött eller är de gjort av sten. Och om du då har människor som tycker att det är gjort av sten så måste du för ditt egna samvetes frid sortera bort dom.
Och riktigt fridfullt blir det först när telefonen helt slutar ringa och varje julafton firas ensam med Flashback som enda sällskap.

You go, girl!
Citera
2024-05-09, 00:00
Medlem
[quote=Upplyften|88208823]
Citat:
Om du bor i Gaza och vill kritisera Hamas måste du åka till Israel. För dom du kritiserar Hamas i Gaza blir du avrättad. Är du homosexuell blir du också avrättad. Det är ett sådant enormt hyckleri att vänstern i västvärlden å ena sidan kritiserar Israels ledning men å andra sidan blundar för Palestinas ledning som är långt mycket värre.

QUOTE]

Tack för ännu ett bra argument, jag inte visste om. Trots att jag har tagit reda på mycket omkring frågan från båda läger.
De flesta jag diskuterat med vägrar tro på att Gaza t.ex. är ingenting annat än en Iransk proxy som genom Hamas utför order direkt från mullorna i Teheran , och som har som uttalat mål att hålla igång en icke lösning på konflikten samt - om möjligt- tillfoga Israel så mycket skada som möjligt.
Det är som att ha ett fientlig Ryssland granne till Sverige som med alla medel försöker destabilisera och på sikt förinta det slags liberala demokrati som Putin förklarat som sin huvudfiende. Översätt detta till Gaza (Iran)/Israel så klarna bilden
Jag vet inte vad det är som är så svårt att förstå ? Det har varit tapetserat i nyheterna i minst 10 år då och då, och internationellt varit uppe i div. säkerhetsråd och där Gazas styre har lagts upp på terroristlistan.

Jag säger som de mest hårdföra hökarna : Gaza ska krossas . Invånarna fördrivas. End of story

Ja, tack.

Sitter man ner och ställer en fråga och vägrar ge sig innan de svarat så har inte någon som står på Palestinas sida något vettigt svar.

Tycker du det är okej att de inte får kritisera sin egna styrelse utan att riskera att bli dödad? Här kan ingen svara ja, svarar dom ja är dom totalt IQ befriade och svarar dom nej på frågan så stöttar dom inte Palestina eftersom Palestina själva röstar fram Hamas som har sådana här lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in