2024-05-08, 14:03
Medlem
Hej,

Jag försöker greppa hur det är möjligt att vissa stöder Palestinas och Hamas position i denna konflikt.

För mig är det en gåta att kunna stödja den sidan och här är min syn på saken.

Palestina, som en del av den afroarabiska kontinenten, saknar utvecklad industri och tillgång till högre utbildning, och dess invånare har generellt sett begränsad förståelse för geopolitik. Det råder en stark maskulinitet och ett kollektivistiskt synsätt. Traditionella och mycket konservativa värderingar dominerar, fokuserade mer på överlevnad än på uttryck för personlig frihet. Regionen, med undantag för Israel, lider av låg BNP, ekonomiska svårigheter och en befolkning som är inställd på dessa förhållanden.

I dessa semi-auktoritära eller helt auktoritära stater väljs ledare inte för sina meritokratiska kvaliteter utan för hur starka och tuffa de framstår. Ett tydligt exempel är Turkiet, där många är trötta på Erdogans inrikespolitik men ändå ser honom som en "stor ledare" på grund av hans auktoritära framtoning. Det påminner om gamla sovjetiska industriledare eller vikingahövdingar, där stora, tuffa ledare ansågs födda till sin roll, enligt klassiska "trait teorin" för er som läst ledarskapsteori.

Denna konservativa världsbild prioriterar inte artikulerade, visionära ledare utan de som uppfattas som hårda och tuffa, kapabla att förhandla framgångsrikt hem kaffebönor på marknaden. Detta är synen på en god ledare i dessa delar av världen. Det är lite som Trump fast på steroider i dessa länder. Ju tuffare du är och ju mer hård du framstår desto bättre. Fullkomligt absurt.

När Hamas, ett parti som i sina stadgar förklarar att de vill utplåna judar och den judiska staten, väljs av folket, tappar jag intresse för det palestinska folket. Trots att Palestina har erhållit enorma summor i bidrag, mer än vad Europa fick efter andra världskriget, har en stor del av dessa medel försvunnit i ogenomtänkta projekt som tunnlar och raket produktion samt i ledarskapets fickor. Hamas-ledarna lever i lyx i Qatar snarare än att dela sitt folks strävanden, vilket ytterligare minskar mitt stöd för dem. Här förstår jag inte dagens vänster. De har helt tappat sin kompass? Förr så var Vänstern Folket. Nu är de blinda för auktoritära ledare? Lika mycket som de hatar Israel borde de hata ledarskapet i Hamas som stulit en stor del av det ekonomiska bistånd och som bedriver ett krig som de själva inte drabbas av. Fullständigt absurt.

Israel å andra sidan är en demokrati med mekanismer som förhindrar att ledningen ensidigt genomdriver beslut utan att det måste förankras i det demokratiska systemet. I en diktatur är beslutsgången snabb, men nackdelen är att få röster/åsikter får höras. Anklagelser mot Israel om olika övergrepp visar på en bristande förståelse för hur demokratiska processer fungerar med sin inneboende byråkrati. Israels arme agerar inte som terrorister och motsvarande kan man inte säga om Hamas. Hamas är stråtrövare som har tillgång till kalashnikovs och det är sanningen. De åker runt med klänningar och sandaler och skjuter mot Israel. Det är inte en armé. Det är terrorister som inte skyr några medel och skjuter friskt mot allting som rör sig framför dom hela tiden.

För mig är det oförståeligt att inte se dessa perspektiv och att inte ta avstånd från Hamas. Jag tvivlar inte på att många politiker, särskilt inom vänster- och socialdemokratiska partier, förstår detta men väljer ändå att stödja Palestina för att öka sitt väljarstöd. Detta är en djupt cynisk strategi.

Men hur kan de som fortsätter att stödja Hamas, trots detta, och som lever i västvärlden, göra sådana val? Jag har nu en vän som delar massa Free Palestina grejer i sina flöden. Hur är det ens möjligt??
Citera
2024-05-08, 14:09
Medlem
grungewhores avatar
Jag har också dessa vänner i mitt flöde, liksom Israel-stödjare. Om det är en god vän med andra kvaliteter brukar jag trycka "mute" på dennes flöde. Är det en bekant så är det bara att "unfriend" får då är det nog ingen jag kommer ta upp kontakten med direkt.
Citera
2024-05-08, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag har också dessa vänner i mitt flöde, liksom Israel-stödjare. Om det är en god vän med andra kvaliteter brukar jag trycka "mute" på dennes flöde. Är det en bekant så är det bara att "unfriend" får då är det nog ingen jag kommer ta upp kontakten med direkt.

För mig är det här nästan existentiellt. Du kan inte tycka om Hamas och stödja det palestinska folket när det är så uppenbart för all objektiv fakta att det är dom som är de onda i den här konflikten?

Jag får nog avskärma mig från den personen. Jag kan inte ha en vän som tycker det är okej att begå terroristattacker, döda barn, för att bli "fria" trots att Palestina har alla förutsättningar av hela världen att bli en stormakt i Mellanöstern. De har verkligen sköljts in bidrag till det här landet och istället för att bygga industri, tänka långsiktigt acceptera att man bor där man bor så har man plöjt ner pengarna i krigsföring mot ett krig som de aldrig kan vinna.

Detta har gjorts för att visa sig vara "stora starka ledare" och folket har som nötter fortsatt rösta på den riktningen i politiken utan vetskap om att kriget mot Israel är som träsvärd mot lasersvärd. Det är helt omöjligt att vinna.

Ändå tycker människor Palestina gör rätt? Är de lägre begåvade människor som inte kan analysera situationen och se de verkliga skurkarna?
Citera
2024-05-08, 14:31
Medlem
Glad att alla mina vänner är vettiga människor som är emot Palesina,hamas,muslimer och vänstern.
Citera
2024-05-08, 14:34
Medlem
StreetFlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Glad att alla mina vänner är vettiga människor som är emot Palesina,hamas,muslimer och vänstern.

Jag skulle inte påstå att jag "gillar" muslimer, men jag har nog lite större hat mot judar för att va ärlig. Speciellt med tanke på att dom går hand i hand med usa, ett land jag hatar. Men när det kommer till hela den häe Palestina-Israel konflikten så hoppas jag atombomben utrotar båda länderna.
Citera
2024-05-08, 14:43
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
För mig är det här nästan existentiellt. Du kan inte tycka om Hamas och stödja det palestinska folket när det är så uppenbart för all objektiv fakta att det är dom som är de onda i den här konflikten?

Jag får nog avskärma mig från den personen. Jag kan inte ha en vän som tycker det är okej att begå terroristattacker, döda barn, för att bli "fria" trots att Palestina har alla förutsättningar av hela världen att bli en stormakt i Mellanöstern. De har verkligen sköljts in bidrag till det här landet och istället för att bygga industri, tänka långsiktigt acceptera att man bor där man bor så har man plöjt ner pengarna i krigsföring mot ett krig som de aldrig kan vinna.

Detta har gjorts för att visa sig vara "stora starka ledare" och folket har som nötter fortsatt rösta på den riktningen i politiken utan vetskap om att kriget mot Israel är som träsvärd mot lasersvärd. Det är helt omöjligt att vinna.

Ändå tycker människor Palestina gör rätt? Är de lägre begåvade människor som inte kan analysera situationen och se de verkliga skurkarna?

Palestina är inte ens ett land, hur kan det bli en stormakt? Nu kan man diskutera till förgasning huruvida vem som har mest rätt till land eller vem som var där först. Kärnan i problemet är att Palestina inte är något riktigt land och ständigt blir överkörda av judiska bosättare.

Svenskar som kör "Free Palestina" menar nog att man bör inrätta en riktig stat där de äntligen kan leva, frodas och bli mellanösterns Silcon Valley. Att de här människorna tycker att det var rätt av Hamas att slakta kvinnor och barn är det nog inte så många av (förutom araber och palestinier..).

Det är dags att Palestina får pålar nedslagna i marken och lämnade ifred. Bygg en jävla mur runt hela landet och låt de frodas till ett ekonomiskt under (eller kloakstat...). Sedan gäller det, en enda raket över muren från Palestina och landet kommer att bombas till utplåning.
Citera
2024-05-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StreetFlash
Jag skulle inte påstå att jag "gillar" muslimer, men jag har nog lite större hat mot judar för att va ärlig. Speciellt med tanke på att dom går hand i hand med usa, ett land jag hatar. Men när det kommer till hela den häe Palestina-Israel konflikten så hoppas jag atombomben utrotar båda länderna.

Israel är en fungerande demokrati i en region där det är ovanligt. Landet har under mer än sexton år utsatts för över 30 000 missiler och granater från Hamas, riktade mot civilbefolkningen, vilket har skapat mycket trauma och rädsla. Tänk om en missil sköts mot Miami från Kuba, skulle inte vi förvänta oss ett kraftfullt svar från USA då?

Som svar på dessa hot har Israel utvecklat Järnkupolen, ett försvarssystem skapat för att skydda människor, inte för att attackera. Detta visar på ett engagemang för försvar och inte aggression, och målet är att skydda medborgarna utan att förvärra konflikten. Till skillnad från detta används resurser i Gaza för att bygga tunnlar för militära ändamål istället för skyddsrum för civila.

Det är också viktigt att ifrågasätta de felaktiga påståenden som gör gällande att Israel är en ockupationsmakt eller en apartheidstat. Dessa påståenden ignorerar att Israel, till skillnad från andra i regionen, är demokratiskt där palestinier har rättigheter som att rösta, inneha ämbeten och delta i rättsprocesser – detta visar på ett åtagande för lika rättigheter.

Om du bor i Gaza och vill kritisera Hamas måste du åka till Israel. För dom du kritiserar Hamas i Gaza blir du avrättad. Är du homosexuell blir du också avrättad. Det är ett sådant enormt hyckleri att vänstern i västvärlden å ena sidan kritiserar Israels ledning men å andra sidan blundar för Palestinas ledning som är långt mycket värre.

Kritiker påverkade av mycket desinformation, misslyckas med att se dessa sanningar. De använder ofta dubbla standarder för att bedöma Israels handlingar, standarder som inte tillämpas på andra länder i liknande situationer.
Citera
2024-05-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Palestina är inte ens ett land, hur kan det bli en stormakt? Nu kan man diskutera till förgasning huruvida vem som har mest rätt till land eller vem som var där först. Kärnan i problemet är att Palestina inte är något riktigt land och ständigt blir överkörda av judiska bosättare.

Svenskar som kör "Free Palestina" menar nog att man bör inrätta en riktig stat där de äntligen kan leva, frodas och bli mellanösterns Silcon Valley. Att de här människorna tycker att det var rätt av Hamas att slakta kvinnor och barn är det nog inte så många av (förutom araber och palestinier..).

Det är dags att Palestina får pålar nedslagna i marken och lämnade ifred. Bygg en jävla mur runt hela landet och låt de frodas till ett ekonomiskt under (eller kloakstat...). Sedan gäller det, en enda raket över muren från Palestina och landet kommer att bombas till utplåning.

Det är helt felaktigt. Trots 70 års möjligheter att utvecklas till en stormakt har de inte lyckats. Israel, å andra sidan, har blivit en global techgigant trots sin lilla storlek jämfört med ett svenskt landskap. De har Persiska viken och en hamn med stora möjligheter att främja handel med Europa och resten av världen. Om de övergav sitt hat mot judar och insåg att ekonomisk framgång inte handlar om var du bor, utan vad du gör där du bor, skulle situationen kunna förändras. Man blir inte rik genom att bara äga en åker längre; teknik och utbildning är nyckeln. Det är viktigt att läsa böcker. Men detta är komplext, och det är vad jag försöker förmedla i min tråd: att de inte förstår dessa moderna realiteter. Att förhandla om kaffebönor på en marknad är inte längre relevant. Vi är i 2024. Barn som utbildar sig och lär sig teknik, samt startar egna företag, är de som kommer att lyckas.

Men kärnan i min trådskap är att det frångår mitt sunda förnuft och vett hur man kan stötta Hamas och Palestina, som hänger homosexuella, avrättar oliktänkande och fängslar kritiker - samtidigt som de åtnjuter friheten att demonstrera i våra länder mot Israel. Det är obegripligt. Det måste vara en brist på hjärnceller.
Citera
2024-05-08, 14:50
Medlem
Europes avatar
Ingen av de på min vänlista har vågat(?) gå full nazi, trots att jag vet att många av dem är vänster och har trivialiserat muslimsk terrorism.
Citera
2024-05-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx

Jag tillägger också att de har haft alla möjligheter till just detta.

De har fått MER i bistånd än vad hela Europa fick efter andra världskriget.

Varje palestinier hade kunnat vara dollar miljonär idag om de delat ut bidraget. Istället har de röstat på auktoritära figurer som Yassir Arafat och nu Hamas. Dessa terrorist grupper har tagit biståndet och byggt tunnlar, raket stationer under sjukhus what not, försökt bygga ett försvar mot en omöjlig fiende - fullt med vetskapen om att de aldrig kan besegra Israel - endast för att hålla igång ett krig och samla folket för att fortsätta rösta på dom.

Det är så jävla sjukt och cyniskt och sorgligt att halva världen inte ha förmåga att förstå detta eller vill se detta.
Citera
2024-05-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Ingen av de på min vänlista har vågat(?) gå full nazi, trots att jag vet att många av dem är vänster och har trivialiserat muslimsk terrorism.

Skönt för dig. Jag håller på att bli tokig. Det här är människor som jag annars har respekt för men nu är det helt bortblåst.
Citera
2024-05-08, 15:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

Problemet är väl egentligen att de är naiva, lättmanipulerade och lite korkade. De tycker ju inte så egentligen, utan har köpt ett narrativ.

Samma människor sväljer också narrativ i liknande frågor. Jag har en kompis som när jag ifrågasätter knappt verkar ha dessa åsikter alls, vilket för mig egentligen är ännu värre.

Virtue signaling is a hell of a drug. Hur många nötter satte en svart ruta med "in support of Black Lives Matter"? Hur många av dessa visste att de stödde en genomkorrupt marxistgrupp?

Det är dumheten och bristen på att förhålla sig balanserat informerad som stör mig mer än om de faktiskt skulle tycka det är ok med terrordåd, för då står de i alla fall för något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in