2024-05-08, 21:33
Medlem
Upplyftens avatar
[quote=Cheddarjoe|88204997]
Om du bor i Gaza och vill kritisera Hamas måste du åka till Israel. För dom du kritiserar Hamas i Gaza blir du avrättad. Är du homosexuell blir du också avrättad. Det är ett sådant enormt hyckleri att vänstern i västvärlden å ena sidan kritiserar Israels ledning men å andra sidan blundar för Palestinas ledning som är långt mycket värre.

QUOTE]

Tack för ännu ett bra argument, jag inte visste om. Trots att jag har tagit reda på mycket omkring frågan från båda läger.
De flesta jag diskuterat med vägrar tro på att Gaza t.ex. är ingenting annat än en Iransk proxy som genom Hamas utför order direkt från mullorna i Teheran , och som har som uttalat mål att hålla igång en icke lösning på konflikten samt - om möjligt- tillfoga Israel så mycket skada som möjligt.
Det är som att ha ett fientlig Ryssland granne till Sverige som med alla medel försöker destabilisera och på sikt förinta det slags liberala demokrati som Putin förklarat som sin huvudfiende. Översätt detta till Gaza (Iran)/Israel så klarna bilden
Jag vet inte vad det är som är så svårt att förstå ? Det har varit tapetserat i nyheterna i minst 10 år då och då, och internationellt varit uppe i div. säkerhetsråd och där Gazas styre har lagts upp på terroristlistan.

Jag säger som de mest hårdföra hökarna : Gaza ska krossas . Invånarna fördrivas. End of story
Citera
2024-05-08, 21:37
Medlem
Sam.Boyds avatar
Alla har vi bekanta som indirekt stöder terrororganisationen Hamas.

Dessa han delas upp i två grupper.
Den ena är att de är muslimer som lever i muslimska länder. O där är det tydligt att ett ”brott” mot en muslim är ett brott mot ett kollektiv. Sedan vad som egentligen har hänt o händer är sekundärt.
Manipulerade människor med relativ låg utbildning.

Den andra gruppen är människor som är emotionellt styrda. O samtidigt i behov att visa sig goda o få uppskattning. De vill att David (palestina) ska vinna mot Goliat (Israel) vad som utlöst konflikten är de mästare på att förtränga o bortförklara. Varje ”nyhet” från hälsomyndigheten i Gaza tar de för sann, speciellt om det serveras av SVT, SR, Aftonbladet eller Greider på X. Sedan så har vi ungdomar som dessutom tycker palesnasjalen är punkigt chick. O palestinaflaggan en cool sticker.
Citera
2024-05-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej,

Jag försöker greppa hur det är möjligt att vissa stöder Palestinas och Hamas position i denna konflikt.

För mig är det en gåta att kunna stödja den sidan och här är min syn på saken.

Palestina, som en del av den afroarabiska kontinenten, saknar utvecklad industri och tillgång till högre utbildning, och dess invånare har generellt sett begränsad förståelse för geopolitik. Det råder en stark maskulinitet och ett kollektivistiskt synsätt. Traditionella och mycket konservativa värderingar dominerar, fokuserade mer på överlevnad än på uttryck för personlig frihet. Regionen, med undantag för Israel, lider av låg BNP, ekonomiska svårigheter och en befolkning som är inställd på dessa förhållanden.

I dessa semi-auktoritära eller helt auktoritära stater väljs ledare inte för sina meritokratiska kvaliteter utan för hur starka och tuffa de framstår. Ett tydligt exempel är Turkiet, där många är trötta på Erdogans inrikespolitik men ändå ser honom som en "stor ledare" på grund av hans auktoritära framtoning. Det påminner om gamla sovjetiska industriledare eller vikingahövdingar, där stora, tuffa ledare ansågs födda till sin roll, enligt klassiska "trait teorin" för er som läst ledarskapsteori.

Denna konservativa världsbild prioriterar inte artikulerade, visionära ledare utan de som uppfattas som hårda och tuffa, kapabla att förhandla framgångsrikt hem kaffebönor på marknaden. Detta är synen på en god ledare i dessa delar av världen. Det är lite som Trump fast på steroider i dessa länder. Ju tuffare du är och ju mer hård du framstår desto bättre. Fullkomligt absurt.

När Hamas, ett parti som i sina stadgar förklarar att de vill utplåna judar och den judiska staten, väljs av folket, tappar jag intresse för det palestinska folket. Trots att Palestina har erhållit enorma summor i bidrag, mer än vad Europa fick efter andra världskriget, har en stor del av dessa medel försvunnit i ogenomtänkta projekt som tunnlar och raket produktion samt i ledarskapets fickor. Hamas-ledarna lever i lyx i Qatar snarare än att dela sitt folks strävanden, vilket ytterligare minskar mitt stöd för dem. Här förstår jag inte dagens vänster. De har helt tappat sin kompass? Förr så var Vänstern Folket. Nu är de blinda för auktoritära ledare? Lika mycket som de hatar Israel borde de hata ledarskapet i Hamas som stulit en stor del av det ekonomiska bistånd och som bedriver ett krig som de själva inte drabbas av. Fullständigt absurt.

Israel å andra sidan är en demokrati med mekanismer som förhindrar att ledningen ensidigt genomdriver beslut utan att det måste förankras i det demokratiska systemet. I en diktatur är beslutsgången snabb, men nackdelen är att få röster/åsikter får höras. Anklagelser mot Israel om olika övergrepp visar på en bristande förståelse för hur demokratiska processer fungerar med sin inneboende byråkrati. Israels arme agerar inte som terrorister och motsvarande kan man inte säga om Hamas. Hamas är stråtrövare som har tillgång till kalashnikovs och det är sanningen. De åker runt med klänningar och sandaler och skjuter mot Israel. Det är inte en armé. Det är terrorister som inte skyr några medel och skjuter friskt mot allting som rör sig framför dom hela tiden.

För mig är det oförståeligt att inte se dessa perspektiv och att inte ta avstånd från Hamas. Jag tvivlar inte på att många politiker, särskilt inom vänster- och socialdemokratiska partier, förstår detta men väljer ändå att stödja Palestina för att öka sitt väljarstöd. Detta är en djupt cynisk strategi.

Men hur kan de som fortsätter att stödja Hamas, trots detta, och som lever i västvärlden, göra sådana val? Jag har nu en vän som delar massa Free Palestina grejer i sina flöden. Hur är det ens möjligt??
Inspirerad av de största amerikanska studentprotesterna sedan vietnamkriget ??

Hur förhåller sig vännen till inbördeskriget i Sudan sista året som resulterat i ca 8 miljoner flyktingar ?
Myanmar/Burma ?
Citera
2024-05-08, 21:53
Medlem
Tänk på barnen som far illa!
Ja just så varför släpper inte Hamas gisslan? Varför gömmer sig hamas bland barn?
Jag förstår bara inte?
Citera
2024-05-08, 21:54
Medlem
Instämmer med er båda. Jag har tur som inte har någon vän som uttryckt sådana barbariska tankar. Dock tvingas men de människor med flaggor och pins till och från jobbet… tänkte precis ställa frågan om Myanmar till en fjantig tanig äldre herre men insåg bättre i sista stund.
Citera
2024-05-08, 22:09
Medlem
zombie-nations avatar
Vet inte hur man kan stödja någon sida. Jag lider med folket i båda länder, på olika sätt. Jag har inte haft en palestinsk kompis på många år, men har några israeliska kompisar. De har noll förståelse för palestinier, de är uppfostrade att frukta dessa och att se dem som djur som bör dödas. Jag tycker lite synd om dem att de är så rädda, för individer. För dem har jag handskats med vargar som haft palestinska kompisar. Jag lider med det palestinska folket, trots att de röstat fram Hamas.

Mycket av detta är toppstyrt från båda staterna. Få bryr sig om folket.

Jag stödde Palestina förr, när PLO var vid makten. Då försökte palestinierna förgäves komma överens med Israel om fredliga lösningar. Palestinier och vanliga israeler hade gynnats om samtalen lett till något. De hade kunnat förhandla om mark. Då skulle det vara fred nu. Nu är det för sent. Nu kan det bara sluta med folkmord. Stödjer inte Israel eller Hamas.
Citera
2024-05-08, 22:31
Medlem
Det är väl inga större konstigheter med att en del människor reagerar på att en utrotning pågår? Det förekom säkerligen protester under andra världskriget också.
Citera
2024-05-08, 22:32
De är hjärntvättade och saknar fundamental kunskap i konflikten och i hur Palestina och deras befolkning fungerar.

Många har fått för sig att palestinierna är en fredlig homogen grupp människor som inget hellre vill än att leva fridfullt i lugn och ro och äta dadlar utan att bli störda av Israel. De kunde inte ha mer fel.

De består av en rad grupper islamister, terrorister, civila hamassympatisörer och korrupta skurkar osv. Och en liten grupp Kristina. Den gemensamma nämnaren (som dock inte gäller de Kristina) är ett gediget judehat.

Om det inte vore för judarna så skulle de kriga med varandra. De är så bråkiga att inte ens andra araber vill ta i dem med tång. Araber är visserligen ganska illojala och egoistiska, men ingen tar emot palestinier. De måste kontrolleras.

Enligt dansk statistik på Palestinska invandrare så är över 60% brottsbelastade. De har själva valt hamas att styra och barnen är bokstavligen framtida terrorister.

Vi kan varken ha dessa i vårat samhälle eller stödja dem.
Citera
2024-05-08, 22:36
Medlem
Sasha08s avatar
Jag vill inte ha hit Palestinier så jag är emot Israel
Citera
2024-05-08, 22:39
Medlem
StreetFlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Tänk på barnen som far illa!
Ja just så varför släpper inte Hamas gisslan? Varför gömmer sig hamas bland barn?
Jag förstår bara inte?

Work smarter, not harder.
Hamas vet hur världen bryr sig om barn.
Israel on the other hand....
Israelerna dödar alla, även barn. Visst, Hamas har säkert dödat barn, men Israel har dödat många fler. Det är även judarnas fel att vi förlorade en helig Österrikisk-Tysk ledare.
Citera
2024-05-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det är väl inga större konstigheter med att en del människor reagerar på att en utrotning pågår? Det förekom säkerligen protester under andra världskriget också.

Ja, men det är samma människor som inte bryr sig ett smack eller till och med hyllar det pågående folkmordet mot vita människor. Varför skulle någon svensk ta ställning för någon sida i den här konflikten när båda sidorna hatar oss?
Citera
2024-05-08, 22:49
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej,

Jag försöker greppa hur det är möjligt att vissa stöder Palestinas och Hamas position i denna konflikt.

För mig är det en gåta att kunna stödja den sidan och här är min syn på saken.

Palestina, som en del av den afroarabiska kontinenten, saknar utvecklad industri och tillgång till högre utbildning, och dess invånare har generellt sett begränsad förståelse för geopolitik. Det råder en stark maskulinitet och ett kollektivistiskt synsätt. Traditionella och mycket konservativa värderingar dominerar, fokuserade mer på överlevnad än på uttryck för personlig frihet. Regionen, med undantag för Israel, lider av låg BNP, ekonomiska svårigheter och en befolkning som är inställd på dessa förhållanden.

I dessa semi-auktoritära eller helt auktoritära stater väljs ledare inte för sina meritokratiska kvaliteter utan för hur starka och tuffa de framstår. Ett tydligt exempel är Turkiet, där många är trötta på Erdogans inrikespolitik men ändå ser honom som en "stor ledare" på grund av hans auktoritära framtoning. Det påminner om gamla sovjetiska industriledare eller vikingahövdingar, där stora, tuffa ledare ansågs födda till sin roll, enligt klassiska "trait teorin" för er som läst ledarskapsteori.

Denna konservativa världsbild prioriterar inte artikulerade, visionära ledare utan de som uppfattas som hårda och tuffa, kapabla att förhandla framgångsrikt hem kaffebönor på marknaden. Detta är synen på en god ledare i dessa delar av världen. Det är lite som Trump fast på steroider i dessa länder. Ju tuffare du är och ju mer hård du framstår desto bättre. Fullkomligt absurt.

När Hamas, ett parti som i sina stadgar förklarar att de vill utplåna judar och den judiska staten, väljs av folket, tappar jag intresse för det palestinska folket. Trots att Palestina har erhållit enorma summor i bidrag, mer än vad Europa fick efter andra världskriget, har en stor del av dessa medel försvunnit i ogenomtänkta projekt som tunnlar och raket produktion samt i ledarskapets fickor. Hamas-ledarna lever i lyx i Qatar snarare än att dela sitt folks strävanden, vilket ytterligare minskar mitt stöd för dem. Här förstår jag inte dagens vänster. De har helt tappat sin kompass? Förr så var Vänstern Folket. Nu är de blinda för auktoritära ledare? Lika mycket som de hatar Israel borde de hata ledarskapet i Hamas som stulit en stor del av det ekonomiska bistånd och som bedriver ett krig som de själva inte drabbas av. Fullständigt absurt.

Israel å andra sidan är en demokrati med mekanismer som förhindrar att ledningen ensidigt genomdriver beslut utan att det måste förankras i det demokratiska systemet. I en diktatur är beslutsgången snabb, men nackdelen är att få röster/åsikter får höras. Anklagelser mot Israel om olika övergrepp visar på en bristande förståelse för hur demokratiska processer fungerar med sin inneboende byråkrati. Israels arme agerar inte som terrorister och motsvarande kan man inte säga om Hamas. Hamas är stråtrövare som har tillgång till kalashnikovs och det är sanningen. De åker runt med klänningar och sandaler och skjuter mot Israel. Det är inte en armé. Det är terrorister som inte skyr några medel och skjuter friskt mot allting som rör sig framför dom hela tiden.

För mig är det oförståeligt att inte se dessa perspektiv och att inte ta avstånd från Hamas. Jag tvivlar inte på att många politiker, särskilt inom vänster- och socialdemokratiska partier, förstår detta men väljer ändå att stödja Palestina för att öka sitt väljarstöd. Detta är en djupt cynisk strategi.

Men hur kan de som fortsätter att stödja Hamas, trots detta, och som lever i västvärlden, göra sådana val? Jag har nu en vän som delar massa Free Palestina grejer i sina flöden. Hur är det ens möjligt??

Din vän är nog en idiot som inte kan tänka själv eller fattar att Palestina skall utplånas för att det är en terrorstat och landet styrs av terrorister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in