Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-07, 23:05
  #1
Medlem
Behöver lite tips.

Jag har genom åren skrivit en del låttexter men dessa har just förblivit texter.
För några månader sedan hittade jag ett program som genererar AI-musik och nu kunde jag plötsligt få hjälp med att tonsätta mina texter.

Har i några månader jobbat fram några demos som jag tycker är helt okej faktiskt.

Men AI-sångrösten har en del att att önska och likaså musiken, men det funkar okej som demos.

Nu till problemet.

Jag skulle vilja göra om mina låtar till ”riktiga” låtar men vet inte hur jag ska gå till väga?
Vem kontaktar jag? Vart letar jag? Skickar jag min AI-demo till ett skivbolag?

Är det någon som har tips på hur jag på bäst sätt kan förvandla mina hemmasnickrade låtar till något proffsigt?
Citera
2024-05-07, 23:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejTja
Behöver lite tips.

Jag har genom åren skrivit en del låttexter men dessa har just förblivit texter.
För några månader sedan hittade jag ett program som genererar AI-musik och nu kunde jag plötsligt få hjälp med att tonsätta mina texter.

Har i några månader jobbat fram några demos som jag tycker är helt okej faktiskt.

Men AI-sångrösten har en del att att önska och likaså musiken, men det funkar okej som demos.

Nu till problemet.

Jag skulle vilja göra om mina låtar till ”riktiga” låtar men vet inte hur jag ska gå till väga?
Vem kontaktar jag? Vart letar jag? Skickar jag min AI-demo till ett skivbolag?

Är det någon som har tips på hur jag på bäst sätt kan förvandla mina hemmasnickrade låtar till något proffsigt?

Många duktiga hemmamusiker som behärskar sång och olika instrument hjälps åt att spela in musik på sajter som Bandlab, Soundtrap och Kompoz. Det kan låta imponerande bra. Dock har det sällan eller aldrig resulterat i kommersiellt framgångsrika hits. Målet är istället samarbete.
__________________
Senast redigerad av guru1966 2024-05-07 kl. 23:31.
Citera
2024-05-07, 23:26
  #3
Medlem
OneTaps avatar
skicka in till melodi festivalen så kan dom nog fixa biffen lagom till finalen i malmö nu snart :P lycka till =)
Citera
2024-05-07, 23:43
  #4
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejTja
Behöver lite tips.

Jag har genom åren skrivit en del låttexter men dessa har just förblivit texter.
För några månader sedan hittade jag ett program som genererar AI-musik och nu kunde jag plötsligt få hjälp med att tonsätta mina texter.

Har i några månader jobbat fram några demos som jag tycker är helt okej faktiskt.

Men AI-sångrösten har en del att att önska och likaså musiken, men det funkar okej som demos.

Nu till problemet.

Jag skulle vilja göra om mina låtar till ”riktiga” låtar men vet inte hur jag ska gå till väga?
Vem kontaktar jag? Vart letar jag? Skickar jag min AI-demo till ett skivbolag?

Är det någon som har tips på hur jag på bäst sätt kan förvandla mina hemmasnickrade låtar till något proffsigt?
Jag tror det beror lite på vad du har för ambitioner. Vill du bara skriva låtar kan du kontakta ett musikförlag snarare än skivbolag. Musikförlag förmedlar låtar eller låtskrivare till artister som behöver material. Där behöver ditt inspelade material egentligen inte låta professionellt producerat. Rent principiellt räcker det med att spela in en låtidé på ett piano eller med en gitarr så att artisten hör idén och kan göra sin egen pryle med låten.

Vill du hellre vara en artist som framför låtar så är det skivbolag du ska vända dig till. Skivbolag kräver dock en färdig produkt som går att sälja rakt av utan större insats numera. Det funkade kanske fram till sjuttiotalet att skicka en halvbra demo, och bolagen så en möjlighet att slipa en diamant. Inte nu längre. Vill du satsa på en karriär som artist är mitt råd att först samla ihop ett band. När du har ett band som kan spela in låten "på riktigt" kan du sedan skicka resultatet till ett skivbolag.
Citera
2024-05-08, 01:27
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Att skicka musiken som demos där premissen är att det bolag som tar emot måste skapa musiken och sången efter dina AI-demos förstår du väl att ingen är intresserad av?

Men låt säga att du är mycket talangfull. Alltså utöver det vanliga så antar jag att du skulle kunna försöka hitta musiker som skulle kunna gilla dina skapelser och vilja göra musik av det. Den vägen tror jag det får bli.

Alternativt att du väntar tills AI-verktygen blir så pass bra att det duger som färdig produkt. Men då gäller det att det är som sagt väldigt bra eftersom konkurrensen kommer vara stenhård.

Jag antar att du själv inte kan vare sig spela eller sjunga? Kan du inte lära dig detta? Eller åtminstone en av sakerna? Då blir det ju lättare att söka kompisar som spelar/sjunger det du inte kan.
Citera
2024-05-08, 11:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Att skicka musiken som demos där premissen är att det bolag som tar emot måste skapa musiken och sången efter dina AI-demos förstår du väl att ingen är intresserad av?

Men låt säga att du är mycket talangfull. Alltså utöver det vanliga så antar jag att du skulle kunna försöka hitta musiker som skulle kunna gilla dina skapelser och vilja göra musik av det. Den vägen tror jag det får bli.

Alternativt att du väntar tills AI-verktygen blir så pass bra att det duger som färdig produkt. Men då gäller det att det är som sagt väldigt bra eftersom konkurrensen kommer vara stenhård.

Jag antar att du själv inte kan vare sig spela eller sjunga? Kan du inte lära dig detta? Eller åtminstone en av sakerna? Då blir det ju lättare att söka kompisar som spelar/sjunger det du inte kan.


Nej, det förstår jag inte eftersom jag har dålig koll på hur svårt det är att kopiera en låt. Det är ju inte så att skivbolaget behöver komma på text eller sound. Däremot behöver dom återskapa låten.
Jag har exempelvis en demolåt med över 450k lyssningar + massa kommentarer där folk önskar hela låten (just nu finns bara två verser + refräng.
Det är med andra ord en prövad (och omtyckt låt). Men att presentera den för ett skivbolag/musikförlag är meningslöst menar du?

Ja, jag har tänkt tanken att vänta ut AI. Men tror det är minst 1-2 år bort innan det blir riktigt. Samtidigt hade det varit roligare att ge låtarna till riktiga artister som kan framföra dem på scen.
Citera
2024-05-08, 11:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag tror det beror lite på vad du har för ambitioner. Vill du bara skriva låtar kan du kontakta ett musikförlag snarare än skivbolag. Musikförlag förmedlar låtar eller låtskrivare till artister som behöver material. Där behöver ditt inspelade material egentligen inte låta professionellt producerat. Rent principiellt räcker det med att spela in en låtidé på ett piano eller med en gitarr så att artisten hör idén och kan göra sin egen pryle med låten.

Vill du hellre vara en artist som framför låtar så är det skivbolag du ska vända dig till. Skivbolag kräver dock en färdig produkt som går att sälja rakt av utan större insats numera. Det funkade kanske fram till sjuttiotalet att skicka en halvbra demo, och bolagen så en möjlighet att slipa en diamant. Inte nu längre. Vill du satsa på en karriär som artist är mitt råd att först samla ihop ett band. När du har ett band som kan spela in låten "på riktigt" kan du sedan skicka resultatet till ett skivbolag.


Okej, tack för svar.
Ambitionen är att vara låtskrivare, någon artist är jag inte.
Det viktigaste är att hitta någon bra samarbetspartner som kan ta mina texter (och melodin AI skapat) för att göra om det till en riktig låt. Sen ta steget vidare därifrån. Men antar jag får försöka hitta något musikförlag till att börja med.
Citera
2024-05-08, 12:18
  #8
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejTja
Okej, tack för svar.
Ambitionen är att vara låtskrivare, någon artist är jag inte.
Det viktigaste är att hitta någon bra samarbetspartner som kan ta mina texter (och melodin AI skapat) för att göra om det till en riktig låt. Sen ta steget vidare därifrån. Men antar jag får försöka hitta något musikförlag till att börja med.
Fast, om du har melodi och text så har du väl en ”riktig” låt? Att det sedan inte direkt låter som Freddie Mercury på sång, samt att produktionen låter hemmagjord spelar ju mindre roll.

Vill du själv framföra låten, då spelar det roll hur det låter om någon ska nappa på dig. Annars är produktionen rätt irrelevant eftersom artisten kommer göra sitt helt eget arrangemang och produktion.
Citera
2024-05-08, 14:57
  #9
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejTja
Nej, det förstår jag inte eftersom jag har dålig koll på hur svårt det är att kopiera en låt. Det är ju inte så att skivbolaget behöver komma på text eller sound. Däremot behöver dom återskapa låten.
Jag har exempelvis en demolåt med över 450k lyssningar + massa kommentarer där folk önskar hela låten (just nu finns bara två verser + refräng.
Det är med andra ord en prövad (och omtyckt låt). Men att presentera den för ett skivbolag/musikförlag är meningslöst menar du?

Ja, jag har tänkt tanken att vänta ut AI. Men tror det är minst 1-2 år bort innan det blir riktigt. Samtidigt hade det varit roligare att ge låtarna till riktiga artister som kan framföra dem på scen.

Idag får Skivbolag in så ohyggligt mycket musik som i princip är mer eller mindre klar och då talar jag om att den är mixad och mastrad. Skivbolaget skickar den på kontroll bara i många fall.

Därför så blir det inte så intressant att jobba med någon som inte är musiker. Varför skulle de inte kunna använda någon av de låtskrivare som redan finns i nätet? Som kan musikteori och förstår hur man bygger låtar etc?

Sen att presentera musik gjord av AI. Varför? De kan väl i så fall bara köra AI-programmet själva utan att blanda in dig?

Men om du har över 450 tusen lyssningar så har du lyckats skapa en stor kanal. Vilken plattform är det på? Varför länkar du inte in det i tråden i så fall? Du skulle kanske kunna jobba själv utan att blanda in bolag? Men sannolikt så måste du finna musiker som både kan sjunga och spela. Då gäller det att de tycker din musik är så pass bra att de hellre vill ha det än sånt de skapar själva. Därför som jag hintade om att om du är mycket mycket talangfull så kan det vara intressant.

Att använda AI som du tänkt göra och få en slutprodukt som har hög kvalitet tror jag ligger lite mer än 1-2 år bort. Den främsta AI-utvecklingen för musik tror jag mer kommer ligga i som olika verktyg för musiker nu.

Jag ser bara två möjliga vägar och det är att antingen så lyckas du hitta musiker som tycker att det du har skrivit (texten) är så otroligt bra att de vill lägga sin tid på att göra låtar av det. Eller så lär du dig något av det. Antingen att sjunga eller att spela.

Vad är det för musikstil och varför finns det inte länkat här om det nu är så välspelat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback