Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-07, 21:24
  #1
Medlem
Hej, som titeln lyder.

Nästintill alla guider och videos online som jag har kollat på säger att man ska blockera en jab med sin bakre hand.

Jag körde kickboxning för några år sedan, och kommer ihåg att de andra eleverna blockade jabs med bara sin ledande hand.

Tack.
Citera
2024-05-07, 21:30
  #2
Medlem
Southpaw, blir inte det en skillnad?
Citera
2024-05-07, 21:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Southpaw, blir inte det en skillnad?
Jo. Men jag utgår ifrån att bägge motståndare kör på den vanligaste hållningen, ortodox då.
Citera
2024-05-07, 22:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThExanor
Du skulle försöka lägga handen mot motsattben
Ja. Så om båda har en ortodox ställning så blockerar man alltså jaben med sin bakre hand?
Citera
2024-05-07, 22:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmundoo
Hej, som titeln lyder.

Nästintill alla guider och videos online som jag har kollat på säger att man ska blockera en jab med sin bakre hand.

Jag körde kickboxning för några år sedan, och kommer ihåg att de andra eleverna blockade jabs med bara sin ledande hand.

Tack.
Om ingen är Southpaw så blir det naturligt att peta motståndarens jabb åt sidan med sin bakre hand då man slår undan den med insidan av handsken om man hinner med eller tar emot den så vilket blir din bakre hand naturligt även om man håller händerna hyfsat nära varandra.

Så blev jag lärd när jag tränade boxning iallafall och det känns också mest vettigt.
Citera
2024-05-08, 10:53
  #6
Medlem
Helst ska du inte blocka alls då det skapar luckor. Det är bättre att hålla guarden intakt.

Ibland får man vara villig att äta slag. Samma med sparkar mot kroppen. Börjar man parrera dessa så kommer det mot huvudet istället.
Citera
2024-05-08, 12:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Om ingen är Southpaw så blir det naturligt att peta motståndarens jabb åt sidan med sin bakre hand då man slår undan den med insidan av handsken om man hinner med eller tar emot den så vilket blir din bakre hand naturligt även om man håller händerna hyfsat nära varandra.
Så blev jag lärd när jag tränade boxning iallafall och det känns också mest vettigt.
Jo precis, jag tycker också att det känns mest naturligast.. konstigt att alla verkar ha så olika åsikter på det.
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Helst ska du inte blocka alls då det skapar luckor. Det är bättre att hålla guarden intakt.

Ibland får man vara villig att äta slag. Samma med sparkar mot kroppen. Börjar man parrera dessa så kommer det mot huvudet istället.
Tack för tipset!
Citera
2024-05-09, 09:44
  #8
Medlem
Brottargalnings avatar
Du blockar med samma sida, dvs om ni har samma fot fram och motståndaren jabbar så blockar du med den bakre handen.

Problemet som uppstår om du skulle blocka jabben med den främre är att du direkt lämnar en lucka för motståndarens bakre hand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback