Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-07, 17:32
  #1
Medlem
Hej, ska hålla mig så kortfattad då det är många symptom och skulle enbart vilja ha seriösa svar.

Jag har nu vart nykter 25 timmar efter en 11 dagars period. Skulle uppskatta minst 1500ML vodka per dag, mest sannolikt 2000Ml.

Jag har vart periodare väldigt länge i över 10 år, och ett tillfälle haft en riktig psykos nästan där jag såg folk och rubbet och nästan tappa det helt efter betydligt längre perioder av stenhårt drickande som fortgår i kanske över 1 månad.

I alla fall till saken. Igår, när jag bara hade haft några timmar sen senaste glaset så började svettningarna och en allmän konstig känsla och man känner sig som "uppvarvad" i huvudet. Samt att jag fick många konstiga tankar. Innan jag somnade blev det hallucinationer with stängda ögon vilket i för sig inte var för hemsk på nakna tjejer som sen övergick till typ skuggmänniskor i hörnet på rummet, osv hade även att jag hörde viskningar och som någon prata med mig när jag var påväg att somna antar jag. Jag somnade tillslut efter att ha kräkts hela buken på allt som finns och fick även då att muskeln i halsne som inflammerades och blev ont att svälja samt haft problem med att kissa nu. Nu är dock kisseriet och magen fungerande och ej kräkts mer. Till saken efter gårdagens hallucinationer och efter jag vakna efter alla sjuka drömmar så har jag ej haft hallisar och faktiskt mått bra i både psyke och fyskiskt. Nu har jag fortfarande ej hallisar men jag märker att jag börjar känna mig som igår innan dom dök upp nu på kvällsidan och svettningar och allmänt konstig i huvudet typ lite paranoid kanske men tänker borde väl va säkert bara lägga sig snart nu tidigt och låter ju som kroppen läkt nu men tar lite tid för psyket bara? Vill bara ej riskera att få dt och ni här kanske har lite koll om det kan dyka upp DT trotts att du haft hallisar under abstinensen som sen försvann återkomma? SORRY FÖR SKIT DÅLIG TEXT är helt trött.

Kan tilläga att jag tagit b12 från läkaren 3st gånger idag för mineral brist säkerligen då när jag drack åt jag ingetning samt idag har jag ätit lättare portioner av mat 2 tillfällen i alla fall och fysiskt åtminstone är jag helt ok.
__________________
Senast redigerad av Mrkubler 2024-05-07 kl. 17:35.
Citera
2024-05-07, 17:45
  #2
Medlem
Delirium tremens uppträder inte så snabbt, tidigast efter någon eller några dagar efter sista intaget av sprit.

Flimmer för ögonen när du blunder är normalt, hjärnan jobbar på helvarv och GABA-receptorena är extremt stimulerade.

B12 är ju bra, för du slarvar med maten eller äter inget alls när du dricker.

Du behöver dock få Tiamin intramuskulärt i 4-5 dagar, för att hjärnan inte ska ta skada, det räcker inte med B12 och folsyra,

Ingen vill utveckla alkoholdemens, men det kan ske om du inte får behandling.

Hade jag varit dig, så hade jag kontaktat akutpsyk eller VC, du behöver sannolikt inte någon inläggning, men kan få dom där sprutorna med tiamin, och en påse om dagen med dig hem, med stesolid och något för sömnen, abstinensbehandlingen brukar ta 5-6 dagar.

Inga konstigheter. Av alla substanser som kan missbrukar, så är det bara alkohol och benso, där dom inte kan vägra dig hjälp. Detta pga risken för kramper och andningsuppehåll.

Fixa det, så blir allt bra
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2024-05-07 kl. 17:48.
Citera
2024-05-07, 17:50
  #3
Medlem
Vi ger patienter som dricker mycket tiamin (vitamin b1) och benzo vid DT.

Risken för abstinenskramper är väl störst första två dygnen efter avslutat drickande.
DT upp till fyra dygn.

Får du symptom borde du söka hjälp. DT är inte att leka med.
Citera
2024-05-07, 18:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av She-Ra85
Vi ger patienter som dricker mycket tiamin (vitamin b1) och benzo vid DT.

Risken för abstinenskramper är väl störst första två dygnen efter avslutat drickande.
DT upp till fyra dygn.

Får du symptom borde du söka hjälp. DT är inte att leka med.
Absolut kommer hallucinationer igen tvekar jag inte.
Citera
2024-05-07, 18:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Delirium tremens uppträder inte så snabbt, tidigast efter någon eller några dagar efter sista intaget av sprit.

Flimmer för ögonen när du blunder är normalt, hjärnan jobbar på helvarv och GABA-receptorena är extremt stimulerade.

B12 är ju bra, för du slarvar med maten eller äter inget alls när du dricker.

Du behöver dock få Tiamin intramuskulärt i 4-5 dagar, för att hjärnan inte ska ta skada, det räcker inte med B12 och folsyra,

Ingen vill utveckla alkoholdemens, men det kan ske om du inte får behandling.

Hade jag varit dig, så hade jag kontaktat akutpsyk eller VC, du behöver sannolikt inte någon inläggning, men kan få dom där sprutorna med tiamin, och en påse om dagen med dig hem, med stesolid och något för sömnen, abstinensbehandlingen brukar ta 5-6 dagar.

Inga konstigheter. Av alla substanser som kan missbrukar, så är det bara alkohol och benso, där dom inte kan vägra dig hjälp. Detta pga risken för kramper och andningsuppehåll.

Fixa det, så blir allt bra
tack för svar och för du tog dig tid berätta.
Citera
2024-05-07, 21:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkubler
tack för svar och för du tog dig tid berätta.

Om du druckit uppåt 2 liter sprit dagligen i 11 dagar så hade jag varit väldigt orolig och tagit det säkra före det osäkra och sökt professionell hjälp, inte värt att chansa.

Vill du fortsatt avvakta så svara på denna och berätta sedan hur många poäng du fick

https://www.rvn.se/globalassets/mitt...sskattning.pdf

Glöm inte att plussa på 5 poäng om du haft kramper eller delirium tidigare.

Edit: Samt din puls
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback