Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-07, 12:09
  #1
Medlem
Sladdarens avatar
Har ett par sådana i förråden som jag köpt lite var stans av privatpersoner för länge sen och som är omsprayade / ommålade. Förutom fräscha cyklar som man använder

Avser att renovera / reparera dom från grunden liksom pö om pö för att vissa delar är utslitna
Ja varför inte iom att de är inte så kostsamt och tar ingen speciell lång tid heller och laga samt att cyklarna är av retromodell

Mitt förhinder är just att cykeln saknar specifikationer som modell serienummer modellnummer liksom
Så jag fotar istället och mäter delar som jag skickar in till iaf en renommerad cykelbutik online

1. Min fråga är varför ev cykelaffärer online saknar rutiner för att hjälpa en och plocka ut produkter om man själv känner sig osäker kring rätt reservdel framför allt ? eller verktyg för rätt cykel ? Har ni upplevt detta ochså ?

2. För det tar väldigt lång tid att svara på mailet med bilder vad jag fotat och vad det är för del av cykeln jag fotat är angivet ochså ?

3. Hade jag drivit en cykel och cykeldelsbutik online hade jag haft instruktioner på hemsidan att fota en del av cykeln på ett specifikt sätt och mäta en del av cykeln på ett specifikt sätt om man är ute efter reservdelar men där det saknas cykelmodell. Jag anser både att de förlorar tid och pengar på att inte ha de rutinerna ?

4. Kan man på nåt sätt identifiera en gammal med välbehållen cykeln på ett bra sätt för att komma fram till modellen om den är omsprayad ? Omsprayningen kan ju beror på att den börjat rosta eller
att modellnr märke osv har bara bestått av en klisterlapp
Citera
2024-05-07, 16:09
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Har ett par sådana i förråden som jag köpt lite var stans av privatpersoner för länge sen och som är omsprayade / ommålade. Förutom fräscha cyklar som man använder

Avser att renovera / reparera dom från grunden liksom pö om pö för att vissa delar är utslitna
Ja varför inte iom att de är inte så kostsamt och tar ingen speciell lång tid heller och laga samt att cyklarna är av retromodell

Mitt förhinder är just att cykeln saknar specifikationer som modell serienummer modellnummer liksom
Så jag fotar istället och mäter delar som jag skickar in till iaf en renommerad cykelbutik online

1. Min fråga är varför ev cykelaffärer online saknar rutiner för att hjälpa en och plocka ut produkter om man själv känner sig osäker kring rätt reservdel framför allt ? eller verktyg för rätt cykel ? Har ni upplevt detta ochså ?

2. För det tar väldigt lång tid att svara på mailet med bilder vad jag fotat och vad det är för del av cykeln jag fotat är angivet ochså ?

3. Hade jag drivit en cykel och cykeldelsbutik online hade jag haft instruktioner på hemsidan att fota en del av cykeln på ett specifikt sätt och mäta en del av cykeln på ett specifikt sätt om man är ute efter reservdelar men där det saknas cykelmodell. Jag anser både att de förlorar tid och pengar på att inte ha de rutinerna ?

4. Kan man på nåt sätt identifiera en gammal med välbehållen cykeln på ett bra sätt för att komma fram till modellen om den är omsprayad ? Omsprayningen kan ju beror på att den börjat rosta eller
att modellnr märke osv har bara bestått av en klisterlapp

1. Det tar mycket tid i anspråk för dem att sitta och försöka identifiera några noname cykeldelar. Tid som de inte vet om det ger någon försäljning av eller om de ens lagerhåller de relevanta delarna. Behöver de beställa tar ju det också tid. En anställd som kostar kanske 500 i timmen får lägga den tiden på en eventuell försäljning som kanske inbringar en eller ett par hundralappar eller inget alls. Ingen bra affärsidé.

2. På grund av svaret i punkt 1 är det inte sannolikt att de svarar alls, speciellt inte hos en onlinebutik. Du får betydligt bättre service om du stövlar in i en fysisk butik med delarna.

3. Och jag anser att de skulle förlora både tid och pengar på att ha en sådan service.

4. Det ska mycket till om en ommålning helt döljer t.ex. ett ramnummer. Har du kollat standardställena för ramnummerplacering - styrröret, sadelröret eller på undersidan mellan pedalerna?
Citera
2024-05-07, 16:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
4. Kan man på nåt sätt identifiera en gammal med välbehållen cykeln på ett bra sätt för att komma fram till modellen om den är omsprayad ?

Även om man vet exakt vilken modell det är så är det ju inte säkert att cykeln har exakt de delar som tillverkaren har specificerat. Dels så kan det varit brist på specifika komponenter vilket gjort att de varit tvungna att välja andra. Sedan kan någon uppgraderat delar när de lagat cykeln, t.ex. fler växlar etc. Och då är det inte så intressant vad cykeln levererades med när den var ny, om man inte vill återställa cykeln av någon anledning, men det kanske är det du vill?

Vill du har mycket hjälp att köpa cykelkomponenter till en cykel så kanske du får bäst hjälp om du tar med cykeln till en cykelaffär (med verkstad). Alternativt fråga här på Flashback, eller på andra forum som Reddit där det finns flera subredditar som handlar om cyklar.
Citera
2024-05-07, 17:06
  #4
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
1. Det tar mycket tid i anspråk för dem att sitta och försöka identifiera några noname cykeldelar. Tid som de inte vet om det ger någon försäljning av eller om de ens lagerhåller de relevanta delarna. Behöver de beställa tar ju det också tid. En anställd som kostar kanske 500 i timmen får lägga den tiden på en eventuell försäljning som kanske inbringar en eller ett par hundralappar eller inget alls. Ingen bra affärsidé.

2. På grund av svaret i punkt 1 är det inte sannolikt att de svarar alls, speciellt inte hos en onlinebutik. Du får betydligt bättre service om du stövlar in i en fysisk butik med delarna.

3. Och jag anser att de skulle förlora både tid och pengar på att ha en sådan service.

4. Det ska mycket till om en ommålning helt döljer t.ex. ett ramnummer. Har du kollat standardställena för ramnummerplacering - styrröret, sadelröret eller på undersidan mellan pedalerna?

1, 2. Låter orutinerat iom det jag förespråkade rutiner för, att mäter man både med skutmått, linjal, tumstock och ev måttband runt delar som som de vill man ska mäta på ang delar av chassit och kommer de ingen vart med det så är det ju att demontera delar (om man har rätt verktyg) som man tar ut från chassit och mäta där ?

Dvs de borde ha ett program där de då matar in måtten sen räknar programmet ut vad det är för reservdel som passar

De behöver inte heller vara så att cyklarna är lastgamla utan bara ommålade. Det kan vara nån cykel som är bara 3 växlad och shimano som växelsystem, inbyggd bakväxel liksom

Om du lämnar in cyklar till en cykelverkstad i kombo med en cykelreservdelsbutik så förbinder du dig iofs på det sättet att verkstaden ska laga felet på en till synes okänd modell om den är sprayad
De kommer ta ut en avgift för det att laga cykeln såklart eller kolla igenom den

Men det är inte säkert att de kommer ta ut en avgift om du åker in med cykeln i bagageluckan med bilen och går in i butiken och säger att jag behöver reservdel till vevpartiet som knackar och knekar
Så kanske personalen följer en ut å tittar på cykeln för man är bombsäker på att man kan sälja ändå en reservdel

Vill de vara säker sen på att de får betalt för sin inspektion på rätt reservdel (under förutsättning att man mätt rätt) så lägg en avgift på det som blir en påläggsavgift på beställningen

Jag menar vad tar en fysisk cykelverkstad för pris för att inspektera vilka reservdelar en cykel har utan ramnummer. Kör samma grej på online butik förutsatt att man fotat rätt och mätt rätt enligt instruktionerna.. Vad kan det röra sig om för pris ? på antal delar man är ute efter som man inte vet själv ?

Jag menar att ett handtag till en cykel kan man ju mäta själv hur tjockt röret är och handtagets längd, och att tex mäta kedja kan man ju göra själv, eller slang, ytterdäck, tramparmar och trampor mm.
Finns massor med fasta mätsätt på spridd textinformation på nätet google och tex youtube. Det handlar om de mer avancerade rörliga delarna där mekanik spelar in

Varför har inte varje online cykelåterförsäljare med reservdelar ett pdf nedladdning fil som tar upp varje del som man kan mäta för att få rätt reservdel beroende på cykelmodell ang växelsystem ? Ett dokument med skalor och mätsätt. Det sparar in massor med tid både för dom i telefonsamtal och ev chatt. De kan tom hänvisa till dokumentet om det saknas ramnummer mm till cykeln och vilken sida

4. Tack för tipset och får kolla nogare på de områdena
Citera
2024-05-07, 22:57
  #5
Medlem
Sladdarens avatar
https://old-steelbikes.se/
https://www.cykellagret.se/cyklar/cr...crescent-retro
https://happyride.se/forum/threads/c...yklar.3605952/
https://retrocyklar.se/
https://cykeloutlet.se/products/mili...begagnat-skick
Citera
2024-05-07, 22:58
  #6
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Även om man vet exakt vilken modell det är så är det ju inte säkert att cykeln har exakt de delar som tillverkaren har specificerat. Dels så kan det varit brist på specifika komponenter vilket gjort att de varit tvungna att välja andra. Sedan kan någon uppgraderat delar när de lagat cykeln, t.ex. fler växlar etc. Och då är det inte så intressant vad cykeln levererades med när den var ny, om man inte vill återställa cykeln av någon anledning, men det kanske är det du vill?

Vill du har mycket hjälp att köpa cykelkomponenter till en cykel så kanske du får bäst hjälp om du tar med cykeln till en cykelaffär (med verkstad). Alternativt fråga här på Flashback, eller på andra forum som Reddit där det finns flera subredditar som handlar om cyklar.

Ja så äre ju
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback