• 1
  • 2
2024-05-07, 01:58
Medlem
Ögonmått och ögonmått... jag fattar... man går helt enkelt på känsla...

Men är det verkligen så "enkelt"?

Det kan ju liksom "bli fel"?!

Tänk att man gör en fet sallad med ögonmått som man själv tycker är extremt lyckad och så kommer en kock in och säger "men vafan... har du gjort den här i sömnen eller?"

Det känns på något sätt att det finns ett objektivt rätt sätt att använda sig av ögonmått. (SNÄLLA FÖRSÖK FÖRSTÅ VAD JAG FÖRSÖKER SÄGA HÄR!)

Nå?

Hur attans lagar man mat med ögonmått?!
Citera
2024-05-07, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winterbunny

Tänk att man gör en fet sallad med ögonmått som man själv tycker är extremt lyckad och så kommer en kock in och säger "men vafan... har du gjort den här i sömnen eller?"

Det känns på något sätt att det finns ett objektivt rätt sätt att använda sig av ögonmått. (SNÄLLA FÖRSÖK FÖRSTÅ VAD JAG FÖRSÖKER SÄGA HÄR!)

Nå?

För att matlagning är mer konst än vetenskap helt enkelt.
Citera
2024-05-07, 02:12
Medlem
elastikmandens avatar
Hör du, det krävs känsla, utmärkt smaksinne, och en massa övning. Det är lite som att alltid få superbra foto med mobilen. Känsla är nr 1.
Citera
2024-05-07, 02:17
Medlem
Det jag försöker säga är att det känns som att det finns ett OBJEKTIVT RÄTT SÄTT att göra det på...

Får man inte till det OBJEKTIVT RÄTT då attans har man inte lyckats...
Citera
2024-05-07, 02:23
Medlem
elastikmandens avatar
Nope. Det som menas med "känsla" är definitivt subjektivt, men om du går efter ett recept till 100%, då är det objektivt. Man går försiktigt fram, lite åt gången. Osv.
Citera
2024-05-07, 02:41
Medlem
Proportioner är väl det objektiva. Du måste ha en känsla för proportionerna; i ditt exempel om sallad måste du veta att salladen ska vara i proportion till t ex dressingen. Om du sedan använder tre, fyra eller fem msk olja i dressingen är en smaksak (ögonmått), men om salladen simmar i dressing (flera dl olja) blir det fel.
Citera
2024-05-07, 03:15
Medlem
Citat:
Om du går efter recept så vet du ungefär hur mycket en deciliter är, ungefär hur stor en biff på 200 gram är och så vidare.

Eller menar du laga mat på känn?

Jag lagar sällan eller aldrig mat efter recept, men det händer att jag inspireras av recept.
Citera
2024-05-07, 04:38
Avstängd
Pungsvings avatar
Vad som menas är att du ska kunna laga maten blind.
Citera
2024-05-07, 04:47
Medlem
Hur vet man vilka ingredienser som kan kombineras med vilka? på tex. en sallad...

Skulle tex. grönkål, granatäpple och avokado gå ihop?
Citera
2024-05-07, 05:02
Medlem
Masingas avatar
När du tror att du har rätt ögonmått så häll i mindre. En grundregel är att du kan lägga till, inte ta bort.
Citera
2024-05-07, 05:54
Medlem
Mäta är en bra idé om man ska göra något repetativt.

Alltså om du ska göra exakt samma rätt varje dag över tid och vill att den ska bli likadan över tid.

Tänk dig Ekströms Blåbärssoppa. Om de vispade ihop den på frihand skulle den smaka olika varje gång du köpte den.

Men när du snor ihop din lördagspasta är det inte så noga på det viset så där kan du briljera med din konstnärliga frihet på ett annat sätt..
Citera
2024-05-07, 06:02
Medlem
tnems avatar
Citat:

Nå?

Säger en kock så, så är han dum i huvudet. Det går inte jämföra en amatör som bara lagar mat för att äta den. När kocken har en utbildning och dessutom jobbar med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in