• 5
  • 6
2024-05-09, 00:29
Medlem
Vem0ths avatar
Ögonmått och ögonmått, man brukar kalla det för "känsla" att man saltat tillräckligt eller haft i tillräckligt med ditten och datten.

Det brukar bli så i vissa köksindustrier att man saltar enligt sina två nävar och kallar det enligt kalkyl. Restaurang- och snabbmatsbranschen är förbannat kåta på genvägar för att slippa behöva leta fram mått vilket kräver mer diskning och distanstid. Vissa går över till liksom ögonmått och känsla för att slippa belasta med mer redskap till diskrummet. Egentligen är det oacceptabelt när man gör en standardiserad produkt men när samma arbetsplats kräver att maten ska bli färdig snabbare så måste man växla över till dessa metoder.
Citera
2024-05-09, 08:18
Medlem
Sladdarens avatar
...........
Senast redigerad av Sladdaren 2024-05-09 kl. 08:30.
Citera
2024-05-09, 09:23
Det handlar om känsla för att bli smaksäker. Smaksäker blir du genom övning.
Citera
2024-05-18, 09:18
Medlem
Man bestämmer ju själv "hur det ska smaka". Visst, en kock hade kunnat såga hela anrättningen, men det har ju ingen betydelse så länge man själv gillar maten.
Citera
2024-05-20, 09:45
Medlem
Sladdarens avatar
Färden till perfektion är lång men vi fortsätter resan..

Finns en metod där man strösslar sina kryddor på rätten så man ser att det täcker en yta
Ni vet emellan tummen långfingret och pekfingret ifrån ovan

Ska gå in fördjupad på det lite senare ;-)
Citera
2024-05-20, 16:04
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Färden till perfektion är lång men vi fortsätter resan..

Finns en metod där man strösslar sina kryddor på rätten så man ser att det täcker en yta
Ni vet emellan tummen långfingret och pekfingret ifrån ovan

Ska gå in fördjupad på det lite senare ;-)

Det är att salta varje enskild råvara eller komponent du lägger i försig i den ordningen rätten lagas med den vara som är aktuell i antingen i ett tunt avvägt lager på den råa varan eller vid stekningen. Saltet eller den sälta du valt får alltså en egen produkt som ska saltas med en flytande sälta eller buljong som man smular sönder fint innan eller vanligt salt eller grovt salt mm olika saltaromer

Det ger en saltarom utvecklings- smakskillnad man kan känna när olika råvaror har olika tid för tillagning med saltet som då får sin egen dos "salt, eller sälta" helt för sig själv med det andra råvarorna

Det kallas ibland för "lager på lager saltning" eller "skiktsaltning" eller nåt helt annat i kock kulinariska termer ;-) som jag inte känner till iaf

Om du hackar ett par lökar säger vi kan du försalta det innan det åker ner i stekpannan helt enkelt

Men jag sparar det bästa till senare ;-) .. fortsättning följer bland annat med hur man kryddar med örter och annan krydda som inte är salt och annat och hur man kan tex krydda en gryta genom att bara veta vikten eller kanske volymen tex hur mycket timjan, peppar, eller jag ska strö 5 olika kryddor, örter och andra malda frön på ytan av en viss mängd mat lager på lager på bredden

Värst va det var lite folk här i den här tråden ?? :-) Det här är väl en av de mest intressant trådarna kan kanske vissa tycka. Men att gå på känsla att det sitter i ryggmärgen och i handleden och såklart visuellt är såklart en vanesak som man inte tänker på när man är van som många av oss.

Jag tänker inte ens på det som många andra i det här forumet när jag kryddar eller väger upp saker i handen eller till utseendet, utan jag har bara vanan inne till stor erfarenhet av hemmalagad mat men det hjälper ju ingen annan som inte har det ?

Så därför fortsätter resan mot fler handfasta tips och måtttabeller
Mer hemlagad mat åt folket !
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här