Det går att lösa för många bilar, just Kia och Volvo vet jag inte, men det handlar om att du köper en ODB-dongle och mjukvara från t.ex. ODBeleven.
När jag kollade på ny bil förra året så tänkte jag först skaffa en Cupra Born, men störde mig som fan på allt du nämner. Hittade att man via ODBeleven kan sätta "minne" på funktioner som hastighetsvarning, laneassist och uppmärksamhetsvarnare.
Det man gör är alltså att via mjukvaran och ODB-adapern göra så att dessa funktioner behåller sitt minne när man stänger av dom. Så nästa gång du startar bilen är det inställt precis som du hade innan, t.ex. avstängt. Utöver det finns massa mer inställningar man kan göra som man inte kan ändra via bilens egna multimedia system.
https://obdeleven.com/supported-vehi...ra%20Born/2021
(finns för flera olika märken, men just ovan länk är för Cupra, går att välja andra modeller.)
Nu blev det ju dock en Volvo för mig och ser inte att den sidan har stöd för Volvo eller Kia tyvärr.
Dock kanske det finns andra sidor som säljer liknande funktion till dessa modeller. Jag kommer undersöka det själv också, men hittar du något så uppdatera oss gärna här, för detta är ett helvete för mig också. Precis som du så kan jag kliva in och ur bilen många många gånger per dag jag också.
Faktum är att man behöver inte ens låsa bilen för att den ska reseta allt (utom hastighetsvarning). Det räcker med att man lägger i Park så resetas det, alternativt om park är inkopplat tillräckligt många minuter eller så.