2025-04-25, 12:41
Medlem
Det går att lösa för många bilar, just Kia och Volvo vet jag inte, men det handlar om att du köper en ODB-dongle och mjukvara från t.ex. ODBeleven.

När jag kollade på ny bil förra året så tänkte jag först skaffa en Cupra Born, men störde mig som fan på allt du nämner. Hittade att man via ODBeleven kan sätta "minne" på funktioner som hastighetsvarning, laneassist och uppmärksamhetsvarnare.

Det man gör är alltså att via mjukvaran och ODB-adapern göra så att dessa funktioner behåller sitt minne när man stänger av dom. Så nästa gång du startar bilen är det inställt precis som du hade innan, t.ex. avstängt. Utöver det finns massa mer inställningar man kan göra som man inte kan ändra via bilens egna multimedia system.

https://obdeleven.com/supported-vehi...ra%20Born/2021
(finns för flera olika märken, men just ovan länk är för Cupra, går att välja andra modeller.)

Nu blev det ju dock en Volvo för mig och ser inte att den sidan har stöd för Volvo eller Kia tyvärr.
Dock kanske det finns andra sidor som säljer liknande funktion till dessa modeller. Jag kommer undersöka det själv också, men hittar du något så uppdatera oss gärna här, för detta är ett helvete för mig också. Precis som du så kan jag kliva in och ur bilen många många gånger per dag jag också.

Faktum är att man behöver inte ens låsa bilen för att den ska reseta allt (utom hastighetsvarning). Det räcker med att man lägger i Park så resetas det, alternativt om park är inkopplat tillräckligt många minuter eller så.
Senast redigerad av JohnBlund 2025-04-25 kl. 12:44.
Citera
2025-04-25, 12:47
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viharvaritnaiva
Det går ju bara att stänga av temporärt tills bilen startas om igen och för mig personligen kan det vara 30 gånger om dagen.

Spännande, detta kommer garanterat göra att folk hellre kör gamla bensinslukare som EU inte heller vill.

Ditt brukarmönster är helt extremt. Gör du något annat än att starta och stoppa bilen? Behöver du köra för fort varenda resa du gör? Om det slentrianmässigt är 5-10 km/h över högsta tillåtna hastighet så vinner du ingen tid på det, så här känns det som om det kanske finns lite utrymme att fundera på dina egna vanor.

Lane keeping kan _omöjligen_ vara ett så stort problem. Jag kör en stor bil, jag stänger aldrig av lane keeping.
Citera
2025-04-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ditt brukarmönster är helt extremt. Gör du något annat än att starta och stoppa bilen? Behöver du köra för fort varenda resa du gör? Om det slentrianmässigt är 5-10 km/h över högsta tillåtna hastighet så vinner du ingen tid på det, så här känns det som om det kanske finns lite utrymme att fundera på dina egna vanor.

Lane keeping kan _omöjligen_ vara ett så stort problem. Jag kör en stor bil, jag stänger aldrig av lane keeping.

Nu förespråkar jag inte fortkörning, men att man inte vinner någon tid är lika dumt som att säga att man kan lika gärna kasta bort alla småmynt man fått i växel sedan man var ett litet barn fram tills nu, det är ju knappt värt nåt ändå.

Grejen är ju den att hade du lagt en krona här, 5 där osv varenda gång du fått växel tillbaka sedan du var liten och sedan inte rört dom så hade det troligen varit en hel del pengar idag.

Samma tänk kan man göra med köra för fort. Kör du 5 km/h för fort och ska köra 2 km så vinner man inte mycket tid som är värt något, men lägg ihop tiden för alla gånger du kört för fort så inser du hur mycket tid du vunnit.

Sen blir det ju ännu mer märkbart om man kör långt. Testa kör en sträcka på 100 mil där mycket av sträckorna är motorväg, säg 110-120 km/h, om du då istället kör 140-150 på mätaren (så att du inte riskerar att förlora körkortet) så kommer du alltså 3 mil längre för varje timme du kör. Kör man i 10 timmar så kommer man på den tiden 30 mil längre.

Som sagt, säger inte att man ska köra för fort, vill bara påtala att man alltid sparar mer eller mindre tid på att köra för fort. 30 mils körning i laglig hastighet tar väl kanske 3 timmar, det är alltså den tiden man potentiellt kan spara till något roligare om man kör riktigt långt.
Senast redigerad av JohnBlund 2025-04-25 kl. 13:12.
Citera
2025-04-25, 13:13
Kommer alltid säga att en gammal volvo v70 kommer slå alla nya elbilar
Citera
2025-04-25, 13:20
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nu förespråkar jag inte fortkörning, men att man inte vinner någon tid är lika dumt som att säga att man kan lika gärna kasta bort alla småmynt man fått i växel sedan man var ett litet barn fram tills nu, det är ju knappt värt nåt ändå.

Grejen är ju den att hade du lagt en krona här, 5 där osv varenda gång du fått växel tillbaka sedan du var liten och sedan itne rört dom så hade det troligen varit en hel del pengar idag.

Samma tänk kan man göra med köra för fort. Kör du 5 km/h för fort och ska köra 2 km så vinner man inte mycket tid som är värt något, men lägg ihop tiden för alla gånger du kört för fort så inser du hur mycket tid du vunnit.

Sen blir det ju ännu mer märkbart om man kör långt. Testa kör en sträcka på 100 mil där mycket av sträckorna är motorväg, säg 110-120 km/h, om du då istället kör 140-150 på mätaren (så att du inte riskerar att förlora körkortet) så kommer du alltså 3 mil längre för varje timme du kör. Kör man i 10 timmar så kommer man på den tiden 30 mil längre.

Som sagt, säger inte att man ska köra för fort, vill bara påtala att man alltid sparar mer eller mindre tid på att köra för fort. 30 mils körning i laglig hastighet tar väl kanske 3 timmar, det är alltså den tiden man potentiellt kan spara till något roligare om man kör riktigt långt.

Om du ska sitta i bilen i sju timmar i sträck så är väl de 5 sekunderna det tar att slå av hastighetsvarningen en piss i havet?

De 15 sekunder du sparar på din kortresa är inte tid du kan lägga ihop i slutet på ditt liv och säga att du ”sparade en dag”. Om det är tidsmaximering man är ute efter är att köra för fort 2000 meter förmodligen ett av de sämre sätten.
Citera
2025-04-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viharvaritnaiva
. Det verkar inte finnas någon gräns för vad folk i Sverige accepterar för regler och tvång.

Men är lustigt att det är mitt provkörande som folk reagerar på och inte de helt sjuka nya tvången.

Sverige? Så du tror detta bara finns i Sverige.

Vi väntar på svar varför du inte brydde dig om pipandet när du provkörde. Varför svarar du inte?
Citera
2025-04-25, 14:18
Medlem
gubbhorans avatar
Trådens rubrik bör ändras till "Nya EU-direktiv gör nya bilar helt okörbara?

https://www.trafikverket.se/resa-och...stem-i-fordon/
Det gäller alltså alla bilar oavsett om den drivs på el eller har förbränningsmotor som tidigare skrivits i tråden.
Citera
2025-04-25, 14:19
Medlem
Onanikrems avatar
Fy fan vad störande! När kom den EU-lagen och vilka bilmodeller/årsmodeller kan man stänga av skiten på? (El-bilar bryr jag mig inte om då jag förmodligen aldrig kommer att köpa en sådan)
Citera
2025-04-25, 14:23
Medlem
Bassplays avatar
Därför man kör en äldre bil, som antar att du vet vad du gör istället för att pipa irriterande hela tiden.

sitta och tro man räddar planeten i en elbil med massa jobbiga pipande ljud , vissa får vad dom förtjänar. Haha
Citera
2025-04-25, 14:24
Medlem
gubbhorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Fy fan vad störande! När kom den EU-lagen och vilka bilmodeller/årsmodeller kan man stänga av skiten på? (El-bilar bryr jag mig inte om då jag förmodligen aldrig kommer att köpa en sådan)

Alla nya bilar som sålts efter 7 juli 2024 har detta:

https://www.vibilagare.se/nyheter/nu...r-ar-nyheterna
Citera
2025-04-25, 14:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbhoran
Alla bilar som sålts efter 7 juli 2024 har detta:

https://www.vibilagare.se/nyheter/nu...r-ar-nyheterna
Tack för det! Då vet jag när det är dax att byta. (Bilar brukar vara ca. tre-fyra år när jag köper dem)
Citera
2025-04-25, 14:29
Medlem
gubbhorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tack för det! Då vet jag när det är dax att byta. (Bilar brukar vara ca. tre-fyra år när jag köper dem)

Då hinner du med en vända till innan du får börja köpa äldre än 4 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in