• 1
  • 2
2024-05-02, 18:36
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Sömnforskaren förklarar kort och sakligt att vi sover sämre 3-5 dagar innan fullmåne:

https://www.youtube.com/shorts/lu60w_EJFhs

Varför sover människor sämre innan fullmåne?
Och varför påverkas män mer av fullmånen?
Citera
2024-05-02, 18:39
Medlem
Djungelskribentens avatar
Det här låter som frågor för en sömnforskare!
Citera
2024-05-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Sömnforskaren förklarar kort och sakligt att vi sover sämre 3-5 dagar innan fullmåne:
Du kan väl sammanfatta vad forskaren säger, kort och sakligt. Berätta gärna även vad forskaren heter och var hen forskar, så vi kan söka efter en skriftlig studie, om det finns en sådan.
Citera
2024-05-02, 19:14
Medlem
Intressant, om det stämmer. Kommer spontant på tre hypoteser:
  • Ljuset. Vi vet ju att ljus påverkar sömnen. En ökning av mängden ljus innan fullmåne kanske kan ha en viss effekt.
  • Gravitationen. Tror inte så mycket på denna… men fullmåne innebär ju att solen och månen står på varsin sida om jorden, vilket bland annat ger extra mycket tidvatten, så kallad springflod.
  • Förväntan. En del folk tror ju på allt möjligt övernaturligt. Om man nojar för sådant inför fullmåne så kanske man sover sämre.
Citera
2024-05-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du kan väl sammanfatta vad forskaren säger, kort och sakligt. Berätta gärna även vad forskaren heter och var hen forskar, så vi kan söka efter en skriftlig studie, om det finns en sådan.

Sömnforskaren heter Christian Benedict och forskar på Uppsala Universitet. Han är Toppforskare inom sömnforskning, vad nu det betyder.
Citera
2024-05-02, 19:46
Medlem
Citat:
Sömnforskaren heter Christian Benedict och forskar på Uppsala Universitet. Han är Toppforskare inom sömnforskning, vad nu det betyder.
Tacksam om du även sammanfattar lite kort om vad han säger på klippet.

Den studie jag kan hitta med Benedict+moon, handlar om hur ljuset från månen påverkar. Någon som vill får gärna förklara lite tydligare.

Citat från abstracten,
Citat:
Using one-night sleep recordings from 852 subjects all living in Uppsala, Sweden, the present study represents one of the largest polysomnography investigations into the association of the 29.53-day long lunar cycle with sleep among men and women and across a wide age range (22-81 years). Following the day after the new moon until the day of the full moon (also named the waxing period), the moon's illumination increases, and the timing of the meridian of the moon is gradually shifted from noontime toward midnight. In contrast, from the day after the full moon until the day of the new moon (also named the waning period), the moon's illumination decreases, and the timing of the meridian of the moon is gradually shifted from early night hours toward noontime.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34520928/
Citera
2024-05-02, 19:48
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:

https://www.youtube.com/shorts/lu60w_EJFhs

Varför sover människor sämre innan fullmåne?
Och varför påverkas män mer av fullmånen?
Månen påverkar tex tidvatten. Skulle kunna vara att män innehåller mer vatten än kvinnor. Men osäker.
Citera
2024-05-02, 19:53
Medlem
Taizons avatar
Månen påverkar ju vatten på jorden med ebb och flod. Människan innehåller 60% vatten och män har generellt mer vatten i kroppen än kvinnor eftersom muskler binder mer vatten än fett... så kan det vara anledningen till att det skvalpar runt mer i män än kvinnor och stör nattsömnen?
Citera
2024-05-02, 19:53
Medlem
maktspels avatar
Känner en kille med väldigt allvarlig autism (han kan inte prata etc). Han sover tydligen aldrig när det är fullmåne. Har dock aldrig hört vårdnadshavarna säga något om dagarna innan fullmåne.
Citera
2024-05-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatus
[*]Förväntan. En del folk tror ju på allt möjligt övernaturligt. Om man nojar för sådant inför fullmåne så kanske man sover sämre.[/list]

Behöver ju inte vara övernaturligt. Kan ju vara att människan var rädd för vargar och vargen kanske är mer aktiv vid fullmåne och då kanske människor har en nedärvd förmåga att vara extra rädd/på sin vakt vid fullmåne.

Människan kanske själv nyttjade månljuset och gjorde mer saker nattetid vid fullmåne och så hör de vargen yla. Sedan pågår detta i 10 000 år så människan får en nedärvd förmåga att vara på alerten vid fullmåne.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tacksam om du även sammanfattar lite kort om vad han säger på klippet.

Klippet är tyvärr väldigt kortfattat. Han säger inte mer än det jag beskrev.
Citera
2024-05-02, 20:02
Jag är en sann nattmänniska. Vet inte varför.

Har sedan barnsben alltid trivts bäst och varit mest kreativ på natten. Det är då jag ”lever”. Blir liksom pigg när kvällen kommer. Det kommer bara naturligt.

T.o.m. nu när jag har barn och dagsjobb så måste jag ha minst någon natt i veckan för att må bättre.

Det är speciellt när det är fullmåne och månsken, men det är väl kanske mest för att det är så vackert.

Känner någon igen sig?

Kan det vara genetiskt betingat eller biologiskt? Att en liten andel av befolkningen är ”eld- och björnvaktare” typ? Någon var ju tvungen att ”hålla koll” och vara vaken på natten sedan typ hundratusentals år sedan när vi blev människor. För artens överlevnad. Kan det vara en gen, eller mutation man inte funnit än?
Citera
2024-05-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jag är en sann nattmänniska. Vet inte varför.

Har sedan barnsben alltid trivts bäst och varit mest kreativ på natten. Det är då jag ”lever”. Blir liksom pigg när kvällen kommer. Det kommer bara naturligt.

T.o.m. nu när jag har barn och dagsjobb så måste jag ha minst någon natt i veckan för att må bättre.

Det är speciellt när det är fullmåne och månsken, men det är väl kanske mest för att det är så vackert.

Känner någon igen sig?

Kan det vara genetiskt betingat eller biologiskt? Att en liten andel av befolkningen är ”eld- och björnvaktare” typ? Någon var ju tvungen att ”hålla koll” och vara vaken på natten sedan typ hundratusentals år sedan när vi blev människor. För artens överlevnad. Kan det vara en gen, eller mutation man inte funnit än?

Kan också vara narcissismen i dig………
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in