2024-05-02, 20:41
Citat:
Ursprungligen postat av ZaraL
Kan också vara narcissismen i dig………

På vilket sätt skulle det vara narcissism att vara en naturmänniska haha?! Sjukaste jag hört sedan hedenhös.
Citera
2024-05-02, 20:50
Medlem
Jordgubbes avatar
https://www.uu.se/nyheter/2021/2021-...s-forsta-faser
med länk till https://www.sciencedirect.com/scienc...48969721052992 från 2021

Poängen verkar vara just män, "Men, but not women, exhibited lower sleep efficiency ... // no firm conclusions can be drawn on the causality". Nån som ser om docenten publicerat nåt sen dess, eller mest sovit?
Citera
2024-05-02, 21:38
Medlem
Har sett olika sömnforskare och andra forskare uttala sig om detta då och då, och då har det avfärdats som en myt.

Personligen så sover jag pissdåligt någon dag innan fullmåne. Jag har de senaste åren sovit ganska bra och (på grund av tidigare sömnproblem) utvecklat goda sovvanor som jag håller hårt på. Har även hjälp av mild lugnande tablett inför sömngåendet som gör mig trött. Men ändå har jag några dagar i månaden då jag ligger klarvaken prick hela natten eller sover ytligt med mycket drömmar som gör att jag vaknar minst en gång i timmen, eller somnar till i början på natten men vaknar efter 2-3 timmar och är superpigg utan att kunna somna öm. Jag håller verkligen inte reda på när det är fullmåne eller inte, men när jag haft 1-3 såna piss-nätter så brukar jag googla och ja, det är alltid i anslutning till fullmåne. Varenda gång.

Och jag har försökt läsa på och har provat alla tips som finns. Provat gå upp och inte ligga kvar och lida med förhoppningen om att det ska gå att somna om efter att ha varit uppe en stund, utan resultat. Provat läsa en bok. Undvikit att använda dator eller mobil (såklart). Provat sövande poddar på låg volym. Provat dricka koffeinfritt te. Provat lägga mig i soffan istället. Provat ta en varm dusch. Inget har fungerat. Några dagar i månaden sover jag typ ingenting, och inget knep funkar. Det råkar vara när det är fullmåne. Men har alltid hört att det är trams.

Kan tillägga att jag har flera vänner och arbetskollegor som håller på exakt som jag på nätterna någon dag i månaden när månen lyser som starkast. Men aldrig vågat säga någonting om det eftersom dom också läst/fått höra att det är en myt. Det är när jag tagit upp det halvt på skämt "ja, idag mår man ju inte toppen, varit vaken hela natten, fullmånen du vet, haha" som dom sagt "va, du också?!".
Citera
2024-05-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Sömnforskaren förklarar kort och sakligt att vi sover sämre 3-5 dagar innan fullmåne:

https://www.youtube.com/shorts/lu60w_EJFhs

Varför sover människor sämre innan fullmåne?
Och varför påverkas män mer av fullmånen?
Och andra forskare säger att det där är nonsens.
Citera
2024-05-02, 23:52
Medlem
Enligt många som jobbar inom äldrevården så sover dom äldre sämre när det är fullmåne, även upplevt det själv. Så det är nog inget hokuspokus över det.
Citera
2024-05-03, 03:22
Medlem
Tillhör också gruppen som reellt/inbillat sover sämre vid/nära fullmåne.
Så har det varit sedan jag var liten.
Ganska säker på att det har med ljuset att göra.
Fasligt vackert är det också med månljus så det finjs väl också en lockelse att gå upp och titta på det hela.
Citera
2024-05-03, 03:24
Avstängd
Pungsvings avatar
Många är mycket oroliga för att bli attackerade av varulv i sängen. Man spänner sig och känner sig olycklig. Det kliar på ryggen.
Citera
2024-05-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Enligt många som jobbar inom äldrevården så sover dom äldre sämre när det är fullmåne, även upplevt det själv.
Hos personal inom äldrevården florerar en hel del wowoo. Känner att deras subjektiva upplevelser inte är mycket till referensmaterial.
Citera
2024-05-03, 15:07
Medlem
Jag har också hört liknande förställningar från en på krimalvården - att det skulle vara stökigare på nätterna vid fullmåne - men har svårt att tro på den typen av anektdotiska bevis. Tror det lätt blir mycket prat om sådant inom kåren och så händer saker som bekräftar föreställningarna.

Men, inte helt orimligt med en (liten) effekt på sömnen helt enkelt via mer ljus.
Citera
2024-05-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
På vilket sätt skulle det vara narcissism att vara en naturmänniska haha?! Sjukaste jag hört sedan hedenhös.

”Jag är speciell” ”Jag har en speciell gen”, ”Kan det vara så att just jag är utvald” med mera.
Du har givetvis svårt att se det själv.
Citera
2024-05-03, 23:24
Citat:
Ursprungligen postat av ZaraL
”Jag är speciell” ”Jag har en speciell gen”, ”Kan det vara så att just jag är utvald” med mera.
Du har givetvis svårt att se det själv.

Ja, jag tror jag är helt superb som undrar varför det förhåller sig så. Jag är så unik…

Du måste ju ha asperger haha.
Citera
2024-09-17, 17:03
18 september 2024 - kl. 04:34 (supermåne)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in