Citat:
Ursprungligen postat av
maltadelight
En person i min närhet är skyldig mig en betydande summa pengar men har ingen avsikt att betala tillbaka.
Jag har skickat detta till Kronofogden som tagit upp fallet men personen i fråga hotar gång på gång att anmäla mig och mina barn till sociala myndigheter så de kan bli "omhändertagna" om jag inte drar tillbaka anmälan hos Kronofogden.
Detta har fått mig otroligt stressad och sover knappt om nätterna.
Jag undrar om det finns någon anmälan eller liknande jag kan ta upp mot personen i fråga?
Jag vill börja med att säga att jag förstår att du är orolig.
Med det sagt, oron är till absolut största sannolikhet obefogad.
Om du blir anmäld är socialtjänsten tvingade att öppna en utredning. I den utredningen behöver de få koll på om du eller dina barn är en fara för barnen. Om ni inte är en fara kommer de givetvis lägga ned utredningen.
Om de tycker att något är suspekt kommer de erbjuda insatser enligt Socialtjänstlagen SOL. Om du förgriper dig på dina barn eller är ett uppenbart hot för zeras hälsa kan tvångslagstiftningen lagen om vård av unga LVU komma på tal. Detta kan ingen enskild handläggare göra och processen är omfattande och granskas både av socilanämnd och förvaltningsrätt.
Med andra ord. Föräldrar vid sina sinnens fulla bruk som sammarbetar med soc får inte sina barn omhändertagna.
Visst har det skett misstag men detta är mycket få och rättas i regel till.
Var inte orolig, soc tar inte barn från välfungernade vårdnadshavare.