• 1
  • 2
2024-05-02, 09:02
Medlem
En person i min närhet är skyldig mig en betydande summa pengar men har ingen avsikt att betala tillbaka.

Jag har skickat detta till Kronofogden som tagit upp fallet men personen i fråga hotar gång på gång att anmäla mig och mina barn till sociala myndigheter så de kan bli "omhändertagna" om jag inte drar tillbaka anmälan hos Kronofogden.

Detta har fått mig otroligt stressad och sover knappt om nätterna.

Jag undrar om det finns någon anmälan eller liknande jag kan ta upp mot personen i fråga?
Citera
2024-05-02, 09:13
Medlem
Eponumoss avatar
Välkommen till Sverige.
Det är i många fall olagligt att hota folk i vårt land.

När du blir hotad, om det endast är muntligt så fråga per sms ”Du menade väl inte vad du skrev tidigare?” så du får hotet skriftligt.

Du går sedan till polisstationen och låter dem hjälpa dig att fylla i en polisanmälan mot personen som hotar dig.

Du ber att få en kopia på polisanmälan med dig och om det senare kommer en orosanmälan kan du visa upp din polisanmälan med en skärmbild av det aktuella hotet. Orosanmälan kommer då direkt att läggas ned.

Lycka till.
Citera
2024-05-02, 09:55
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maltadelight
Jag undrar om det finns någon anmälan eller liknande jag kan ta upp mot personen i fråga?

Anmäla för att hen hotar dig med soc? Nej.

Citat:
personen i fråga hotar gång på gång att anmäla mig och mina barn till sociala myndigheter så de kan bli "omhändertagna" om jag inte drar tillbaka anmälan hos Kronofogden.

Är det säkert för mig att anta att det finns legitima anledningar för socialtjänsten att ta dina barn om du nu är orolig?

För dina barn kan inte bli omhändertagna om det inte finns några legitima skäl. Ett barns anknytning till sina föräldrar är det viktigaste och heligaste som finns, detta förstår socialtjänsten. Det är oerhört traumatiskt för ett barn att bli omhändertaget, nyttan måste vara större än skadan.
Citera
2024-05-02, 10:02
Medlem
killdozer666s avatar
Mn fråga är spontant om du är rädd att Soc ska upptäcka nåt som gör att du inte får behålla barnen eller så? För egentligen, om du inte har nåt att dölja så har du inte heller något att oroa dig för.
Citera
2024-05-02, 10:12
Medlem
LemPicas avatar
Som andra skrivit så blir inte barn omhändertagna per automatik bara för att någon gör en orosanmälan.
Soc skulle kontakta dej och utreda huruvida det finns någon anledning till oro.

Skulle du bli anmäld så berättar du för soc varför denna person anmält dej.
Om du inte missköter dina barn kommer dom inte bli omhändertagna.
Oroa dej inte.
Citera
2024-05-02, 10:13
Medlem
Citat:
En person i min närhet är skyldig mig en betydande summa pengar men har ingen avsikt att betala tillbaka.

Jag har skickat detta till Kronofogden som tagit upp fallet men personen i fråga hotar gång på gång att anmäla mig och mina barn till sociala myndigheter så de kan bli "omhändertagna" om jag inte drar tillbaka anmälan hos Kronofogden.

Om det är olaga hot (vilket är mig veterligen det enda brottsliga sättet att hota på) så förutsätter det att personen ifråga hotar med att begå en brottslig handling. Hot om att stämma dig, polisanmäla dig, göra en orosanmälan, gå till kronofogden blir alltså inte så lätt ett hot.

Enda undantaget jag kommer på är om han därvid skulle göra sig skyldig till falsk angivelse eller beskyllning, men det kräver ju att han bortsett från att hota med att anmäla dig till myndigheten dessutom är mer konkret med vad han tänker beskylla dig med. Dessutom krävs naturligtvis att beskyllningen är osann och att han vet det. Och ja, det han tänker beskylla dig för utgör ett brott (och kanske dessutom att han vet om att det är ett brott som du beskylls för).

Låter med andra ord att det skall rätt mycket till innan ett hot om sådan anmälan är att betrakta som brottslig.

Sen är det som sagt att om orosanmälan är obefogad så är det värsta som händer att det kommer en soc-tant på besök och konstaterar att det inte fanns något fog för anmälan. De kommer ju bara vidta några åtgärder om det finns fog för det och det hoppas jag det inte finns (för då borde du verkligen se till och lösa era problem oavsett).
Senast redigerad av prostetnic 2024-05-02 kl. 10:15.
Citera
2024-05-02, 11:13
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:

Jag vill börja med att säga att jag förstår att du är orolig.
Med det sagt, oron är till absolut största sannolikhet obefogad.
Om du blir anmäld är socialtjänsten tvingade att öppna en utredning. I den utredningen behöver de få koll på om du eller dina barn är en fara för barnen. Om ni inte är en fara kommer de givetvis lägga ned utredningen.
Om de tycker att något är suspekt kommer de erbjuda insatser enligt Socialtjänstlagen SOL. Om du förgriper dig på dina barn eller är ett uppenbart hot för zeras hälsa kan tvångslagstiftningen lagen om vård av unga LVU komma på tal. Detta kan ingen enskild handläggare göra och processen är omfattande och granskas både av socilanämnd och förvaltningsrätt.
Med andra ord. Föräldrar vid sina sinnens fulla bruk som sammarbetar med soc får inte sina barn omhändertagna.
Visst har det skett misstag men detta är mycket få och rättas i regel till.
Var inte orolig, soc tar inte barn från välfungernade vårdnadshavare.
Citera
2024-05-02, 13:41
Avstängd
george.sthlms avatar
Soss har en massa obefogade anmälningar som dom måste drass med varje vecka.
Dom är vana. Oerhört få anmälningar leder till åtgärd.
Citera
2024-05-02, 19:49
Medlem
Citat:

Är det återkommande borde det kunna falla under ofredande? Polisanmäl och testa. Sen behöver soc hantera varje inkommen orosanmälan, men är det bara samma som redan är utrett kommer det i princip läggas ner direkt.
Citera
2025-06-04, 20:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Din fråga är:
"Jag undrar om det finns någon anmälan eller liknande jag kan ta upp mot personen i fråga?"

Det tycks flera i tråden ha missat.

Sök på övergrepp i rättssak, utpressning och olaga tvång, det KAN var frågan om något av detta.
Senast redigerad av trottwell 2025-06-04 kl. 21:19.
Citera
2025-06-04, 21:45
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Din fråga är:
"Jag undrar om det finns någon anmälan eller liknande jag kan ta upp mot personen i fråga?"

Det tycks flera i tråden ha missat.

Sök på övergrepp i rättssak, utpressning och olaga tvång, det KAN var frågan om något av detta.
Kan det vara en idé att "förvarna" soc?
Citera
2025-06-04, 21:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kan det vara en idé att "förvarna" soc?

Jag har ingen erfarenhet av socialtjänsten, men det kanske det kan vara, om man inte riskerar att väcka den björn som sover.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in