Citat:
Ursprungligen postat av
pap01
Att grundlöst anmäla någon till socialen är ett brott, det kallas falsk beskyllning (15 kap. 7 § BrB). För att citera rekvisitet i lagtexten "... påstår en besvärande omständighet...".
Att hota med sådan anmälan är således olaga hot.
Om du läste mitt inlägg först så hade du sett att jag faktiskt tog upp den där detaljen:
Citat:
Enda undantaget jag kommer på är om han därvid skulle göra sig skyldig till falsk angivelse eller beskyllning, men det kräver ju att han bortsett från att hota med att anmäla dig till myndigheten dessutom är mer konkret med vad han tänker beskylla dig med. Dessutom krävs naturligtvis att beskyllningen är osann och att han vet det. Och ja, det han tänker beskylla dig för utgör ett brott (och kanske dessutom att han vet om att det är ett brott som du beskylls för).
Bara för att en polisanmälan
kan vara ogrundad så behever det inte betyda att en polisanmälan
är ogrundad. Sen har vi ju den där detaljen om att anmälaren skall känna till att anmälan är ogrundad också förstås.
Vad gäller orosanmälan så tolkar jag det som att anmälan gäller att man som namnet säger att anmälaren hyser en oro över att barnet kan fara illa. Jag tolkar det alltså som att man därmed som anmälare inte hävdar på att så faktiskt skulle vara fallet. Jag menar att ovannämnda paragraf inte är tillämplig på en orosanmälan, isht inte om man som anmälan inte anför något som en faktisk omständighet.