Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-01, 09:57
  #1
Medlem
Tidigare, innan smartphones, så föredrog jag telefoner som kunde husera 2- eller fler SIM-kort.
Dvs flera telefonnummer gick till samma telefon, och jag kunde välja vilket nummer jag ville ringa/SMSa ut ifrån själv.

Anledningen var främst diskret dating, och andra enklare anledningar till att jag ville kunna skilja på mitt registrerade telefonnummer och oregistrerat nummer för mer "anonymt" bruk. Absolut inga kriminella dumheter eller liknande, så jag är inte oroad över polisens spårbarhet m.m.

Numera gillar jag Iphone och vill gärna köra vidare på det, men Iphone tar inte flera SIM-kort i samma apparat. Jag vill inte kånka runt på två eller flera telefoner. Så nu söker jag efter andra sätt att förmå olika telefonnummer att komma till samma Iphone, och själv välja vilket nummer jag ringer/SMSar ut ifrån.
Gärna också 'kostnads-effektiva' lösningar, inte betala 1000 kr extra i månaden till någon operatör för att omdirigera telefonsamtal/SMS osv. Smärre extra kostnad, visst, men inte för mycket.

Vad finns det för olika lösningar på det här problemet?
Finns det virtuella omdirigeringstjänster kanske?
Finns det tillsatser för telefoner?
Skulle såna här lösningar vara avsevärt lättare att fixa på Android?

Söker tips, förslag, idéer och rekommendationer.
Tack så mycket på förhand
__________________
Senast redigerad av Valentin90 2024-05-01 kl. 09:59.
Citera
2024-05-01, 09:59
  #2
Medlem
Svaret är e-SIM.
Sköts digitalt.

Av någon oklar orsak är det dock inte lika vanligt i Sverige som i många andra länder. Sverige ligger efter.

Här i Schweiz kör nästan alla med e-SIM.
Du kan ha hur många som helst. Vill du ha 400 nummer på en mobil så kan du ha det.
__________________
Senast redigerad av Ehandel 2024-05-01 kl. 10:03.
Citera
2024-05-01, 10:21
  #3
Medlem
Jag har två nummer i min iPhone
Citera
2024-05-01, 10:37
  #4
Medlem
NollFemNollFems avatar
Som sagt, eSIM
https://support.apple.com/sv-se/HT212780
Citera
2024-05-01, 11:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag har två nummer i min iPhone
via E-SIM? eller annat?
Citera
2024-05-01, 11:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
via E-SIM? eller annat?

Ett fysiskt och ett e-sim.
Citera
2024-05-01, 11:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Svaret är e-SIM.
Sköts digitalt.

Av någon oklar orsak är det dock inte lika vanligt i Sverige som i många andra länder. Sverige ligger efter.

Här i Schweiz kör nästan alla med e-SIM.
Du kan ha hur många som helst. Vill du ha 400 nummer på en mobil så kan du ha det.

Bara två nummer samtidigt på Iphone och upp till 8 st totalt.
Citera
2024-05-01, 11:46
  #8
Medlem
Raggarspinns avatar
Det är också möjligt att använda sig av två iPhone med var sitt SIM-kort och använda båda numren i en iPhone, iPad eller Mac.
https://support.apple.com/sv-se/102405
Citera
2024-05-04, 18:37
  #9
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har en iPhone genom jobbet och det är två nummer kopplade till telefonen, ett 08-nummer och ett vanligt mobilnummer. Vete fan hur det går till…
Citera
2024-05-04, 20:26
  #10
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har en iPhone genom jobbet och det är två nummer kopplade till telefonen, ett 08-nummer och ett vanligt mobilnummer. Vete fan hur det går till…
vet att företag kan skaffa det vet inte om det går som privat person.
Citera
2024-05-04, 22:06
  #11
Medlem
har för mej att iphone version 13 och under inte kan ha e-sim.

de flesta nyare telefoner brukar kunna ha dual-sim + stöd till max 3 esim.
men tyvärr kan inte alla nummer vara påslagna samtidigt, utan endast stöd för 2 aktiverade samtidigt på android telefoner.
Citera
2024-05-04, 22:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har en iPhone genom jobbet och det är två nummer kopplade till telefonen, ett 08-nummer och ett vanligt mobilnummer. Vete fan hur det går till…
Det hade vi för dussinet år sedan när vi fick mobiler av företaget vi jobbade på, 08-numret var jobbnummer och mobilnumret använde vi privat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback