Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-30, 23:16
  #1
Medlem
Nordoxens avatar
Bor i ett hus med altan och upptäckte en oanständig mängd skogsmyror som kryper fram till och från mellan plankorna nu när det börjar bli varmt ute. På den grad att det knappt gå att va där.

Upptäckte en ganska stor myrstack i närheten några meter bort ca en halvmeter utanför tomtgränsen (ej hos grannens tomt dock utan mer inom en skogsmark), så det känns som en ganska logisk koppling till mitt problem.

Nu är frågan hur jag kan bli av med denna myrstack? Finns det nåt bra (hyfsat miljövänligt) myrgift som är effektivt mot just myrstackar? Deras bon går ju ganska djupt ner i marken så jag är lite fundersam över hur man ska komma åt drottningen..
Citera
2024-04-30, 23:32
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
De söker nya bostäder nu på våren.
Rör inte myrstacken, dina myror kommer inte där ifrån.
Strö lite myrr nära huset så får du det ifred.
Citera
2024-05-01, 00:23
  #3
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De söker nya bostäder nu på våren.

De flyger inte förrän det är sommarvärme.
Citera
2024-05-01, 00:27
  #4
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Bor i ett hus med altan och upptäckte en oanständig mängd skogsmyror som kryper fram till och från mellan plankorna nu när det börjar bli varmt ute. På den grad att det knappt gå att va där.

Upptäckte en ganska stor myrstack i närheten några meter bort ca en halvmeter utanför tomtgränsen (ej hos grannens tomt dock utan mer inom en skogsmark), så det känns som en ganska logisk koppling till mitt problem.

Nu är frågan hur jag kan bli av med denna myrstack? Finns det nåt bra (hyfsat miljövänligt) myrgift som är effektivt mot just myrstackar? Deras bon går ju ganska djupt ner i marken så jag är lite fundersam över hur man ska komma åt drottningen..

Här finns en del att läsa
https://skadedjursbutiken.se/gar-det...med-ett-myrbo/

Och här

https://stick.se/blogg/fa-bort-myror/
Citera
2024-05-01, 00:32
  #5
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De söker nya bostäder nu på våren.
Rör inte myrstacken, dina myror kommer inte där ifrån.
Strö lite myrr nära huset så får du det ifred.

Varför skulle de inte kunna vara ifrån myrstacken som ligger drygt 10 meter bort? Såna myror har inga problem att vandra 100 meter ifrån boet.. Dessutom är de ju överallt på den sidan av tomten så även om jag lyckas få dem att hålla sig borta från altanen så är det sjukt störande att inte kunna stå stilla på sin egen tomt i mer än 5 sekunder.

Nä stacken måste bort.. speciellt med tanke på att de kan ju bli upp till 2 meter höga så problemet kommer ju bara förvärras om jag låter den vara
Citera
2024-05-01, 00:35
  #6
Medlem
Nordoxens avatar
Nu har jag klickat hem dessa två medel:

https://stick.se/myra/myrmedel/myrr-d-stoppmedel-250g/

https://stick.se/myra/myrmedel/myr-e...vattning-300g/

får hålla tummarna att det funkar.. nån som har erfarenhet av sånt här rent praktiskt och kan ge mig tips för att öka oddsen? Har läst att man bör ta en spade och försöka ta bort det översta av boet så mer av giftet kan ta sig in djupare. Men hur gör man det utan att det ska krylla över spade och kropp? De blir ju skogstokiga bara när man petar med en pinne..
Citera
2024-05-01, 00:36
  #7
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Häll ner diesel i en massa mängder blandat med myrr och ättika så blir du av med myrorna.
Citera
2024-05-01, 00:37
  #8
Medlem
Onanikrems avatar
Försök komma åt drottning, gärna nu innan de svärmar och släpper ut tusentals nya drottningar.
Dödar du myrdrottningen dör stacken ut efterhand.
https://stick.se/blogg/utrota-myrbon/

Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Häll ner diesel i en massa mängder blandat med myrr och ättika så blir du av med myrorna.
Diesel funkar..
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2024-05-01 kl. 00:39.
Citera
2024-05-01, 00:51
  #9
Medlem
Dom hittar mat hos dig, eller sopor, därför har du dom.
Städa först så försvinner dom, tvätta dig också.
Citera
2024-05-01, 01:07
  #10
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av their
Dom hittar mat hos dig, eller sopor, därför har du dom.
Städa först så försvinner dom, tvätta dig också.

Vi är nyinflyttade och har inte varit ute och ätit nånting ännu på altanen. Skogsmyror tenderar att ta sig fram överallt oavsett, speciellt med en stack som granne.
Citera
2024-05-01, 01:09
  #11
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Häll ner diesel i en massa mängder blandat med myrr och ättika så blir du av med myrorna.

diesel är sista utvägen känner jag.. Dels då jag inte vill förgifta miljön med något ickebiologiskt, men även då stacken tekniskt sätt inte ligger inom min tomtgräns så känner mig lite begränsad till vad som är okej att göra på någon annans mark.
Citera
2024-05-01, 01:32
  #12
Medlem
Drozds avatar
Gräv bort myrstacken med en spade och strö kanel över "kratern". Myror hatar kanel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback