• 1
  • 2
2024-04-30, 18:47
Medlem
18 år.
Kommer säkert formulera mig som en pajas men aja.

Värt att nämna att jag har Asperger, ADD, Insomni, samt depression på papper.

Först och främst, hur går det till om jag vill genomgå en sorts "generell" utredning? Känner att jag kan identifiera mig med flertal diagnoser osv. Vart ska jag vända mig? Har endast lyckats få depressionen hanterad efter 6 månaders väntetid

Det hela handlar om en pågående existentiell kris som pågått under flertal år, ett sorts dissociativt tillstånd kan man kanske säga? Utöver det så känner jag att jag saknar emotionell kontakt med folk i min omgivning totalt, alltså att jag inte kunde bry mig mindre om även de som står nära mig. Det här gäller även områden som t. ex skolan, då jag är totalt inkapabel till att utföra en uppgift om jag inte kan se en klar bild av hur det kommer gynna mig i framtiden, vilket är lite ironiskt eftersom jag inte kan se en framtid framför mig men aja, som sagt, pajas.

Har upplevt en längre avsaknad av empati vilket jag endast kunnat identifiera eftersom det har funnits tidigare i livet. Jag är en grov kompulsiv lögnare och kan komma på mig själv att ljuga om saker som har absolut 0 betydelse för min identitet och gör mig inte överhuvudtaget mer intressant, alltså att ljuga om något så enkelt som vad jag åt till frukost.

Jag är livrädd för att släppa in folk. Jag värderar min integritet kan man väl säga, men på ett sätt som gör att folk börjar ställa frågor. Jag har ett inneboende agg mot i princip allt folk och är väldigt dömande. Jag har även frekventa våldsamma tankar om att göra illa folk som stör mig på olika sätt (något jag inte agerat på fysiskt), samt självmordstankar. Har aldrig hållt på med självskadebeteenden osv. men har ett morbidt intresse av blod och söker ofta efter media i relation till det.

Har inget aktivt beroende men har legat inne för alkoholförgiftning x2 i relation till att jag inte riktigt bryr mig om vad jag stoppar i mig.

Insomnin är också ett jävla stök. Blir totalt galen om natten, kan sitta och skriva saker till vänner som är helt absurda, banka huvudet i väggen osv. Känner att jag tappar kontrollen helt. Kör på prometazin (?) samt 10mg Melatonin för sömnen men det hjälper knappast.

För varje år blir alla dessa saker exponentiellt värre och jag närmar mig ett tillstånd där jag känner att jag tappat det helt. Är helt och hållet känslokall utöver en djup ilska samt vad man än ska kalla det som pågår under nätterna.

Frågan är väl helt enkelt; är det här normalt och hur ska jag gå till väga för att identifiera och åtgärda dessa problem?
Citera
2024-04-30, 19:08
Medlem
"generell utredning"? Hur fick du dom andra diagnoserna fastställda?
Citera
2024-04-30, 19:14
Det är ju bara ett problem för dig om du upplever det som ett problem. Exempelvis depression handlar om att du redan på förhand har synat eller genomskådat vad du borde ha sett fram emot och glädts dig åt i alla stunder av nu om du var naiv.
Citera
2024-04-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
"generell utredning"? Hur fick du dom andra diagnoserna fastställda?
Har ingen jättebra koll eftersom de faställdes innan jag då fyllde 18. Min mor hade hand om det mesta. Flertal samtal osv. från det jag kan komma ihåg från depressionen, resterande har jag inget direkt minne av.
Citera
2024-04-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natogeneral
Det är ju bara ett problem för dig om du upplever det som ett problem. Exempelvis depression handlar om att du redan på förhand har synat eller genomskådat vad du borde ha sett fram emot och glädts dig åt i alla stunder av nu om du var naiv.

Tänker väl mer på de perioder där jag totalt tappar kontrollen. Vet inte om jag personligen ser allt som ett problem; men de få personer jag berättat för visar en stark oro för min framtid.
Citera
2024-04-30, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isak312
Har ingen jättebra koll eftersom de faställdes innan jag då fyllde 18. Min mor hade hand om det mesta. Flertal samtal osv. från det jag kan komma ihåg från depressionen, resterande har jag inget direkt minne av.

Du har alltså fått diagnoser som styr och dikterar ditt liv och din syn på ditt liv utan att minnas eller komma ihåg hur dessa diagnoser fastställdes?
Citera
2024-04-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummar
Du har alltså fått diagnoser som styr och dikterar ditt liv och din syn på ditt liv utan att minnas eller komma ihåg hur dessa diagnoser fastställdes?
Vad gäller insomnin, Asperger, samt ADD så ja. Det fastställdes i väldigt tidig ålder.
Citera
2024-04-30, 19:23
Citat:
Tänker väl mer på de perioder där jag totalt tappar kontrollen. Vet inte om jag personligen ser allt som ett problem; men de få personer jag berättat om visar en stark oro för min framtid.
Visst men det är egentligen inte "du" som tappar kontrollen utan bara din känsla av att det är du som har tappat kontrollen för var någonstans hittar du ditt du... Ditt jag finns ju inte mer än som en känsla. Men om det är di känsla du menar så jo...
Citera
2024-04-30, 19:25
Bannlyst
Citat:
Vad gäller insomnin, Asperger, samt ADD så ja. Det fastställdes i väldigt tidig ålder.

Jag är novis här, men att ställa en diagnos på ett barn och sen bara leva med det resten av livet som en sanning, låter jävligt obegripligt, för mig.
Citera
2024-04-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natogeneral
Visst men det är egentligen inte "du" som tappar kontrollen utan bara din känsla av att det är du som har tappat kontrollen för var någonstans hittar du ditt du...
Hm. Ja det är en tankeställare. Skulle väl säga att det ligger i att jag gör saker som jag sedan dagen efter anser att jag aldrig skulle göra vanligtvis?
Citera
2024-04-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummar
Jag är novis här, men att ställa en diagnos på ett barn och sen bara leva med det resten av livet som en sanning, låter jävligt obegripligt, för mig.
Absolut. Har självklart ifrågasätt dessa diagnoser och har under en tid vägrat identifiera mig med dom. Har mer riktat in mig på frågan om det begrundar sig i en helt annan sorts problematik? Tvivlar på att jag skulle få samma diagnos(er) idag utöver insomnin och depressionen.
Citera
2024-04-30, 19:53
Bannlyst
Citat:
Absolut. Har självklart ifrågasätt dessa diagnoser och har under en tid vägrat identifiera mig med dom. Har mer riktat in mig på frågan om det begrundar sig i en helt annan sorts problematik? Tvivlar på att jag skulle få samma diagnos(er) idag utöver insomnin och depressionen.

Frågan är om depression är en ”diagnos” eller ett symtom på att något inte står rätt till, här finns det olika inställningar, jobba med roten till depressionen eller bli väck på beroendeframkallande piller är valen som verkar finnas idag.
Att ha svårt och sova kan alla ha i perioder, har du testat att köra slut på kroppen ordentligt?
När jag exempelvis vandrat i fjällen har det aldrig varit problem med att somna på kvällen, är jag däremot stillasittande med överskottsenergi som aldrig får pysa ut blir det en helt annan sak, sen kan man även köra skärmförstoring i sovrummet osv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in