Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-29, 19:25
  #1
Medlem
WhatsGuccis avatar
Hittade bara en tråd om detta och det är pinnade tråden i detta ämne.
Men den verkar inte så aktiv så försöker här.
Det är så att jag sitter på ett Radeon Sapphire RX 6600
Samt en i5-10400 2.90 Ghz.
8 Gb Ram
SSD osv.
Problemet är:
Jag får sån risig jävla FPS i Dota, till en gräns där det är nästintill omöjligt att vara med i spelet optimalt.
Tycker själv att jag borde ha stabila 200 FPS minst, men den ligger och pendlar mellan 135-95 (Jo det känns väldigt tydligt att de är väldigt höga FPS drops.)
Samt i "teamfights" så droppar min FPS ibland till 55.
Jag kan väl tycka att jag inte har det bästa kortet och processorn på marknaden, men såhär jävla dåliga borde inte mina komponenter vara.
Visserligen hade det hjälpt att uppgradera till ett nyare grafikkort och processor, men tänker om det finns något jag kan göra innan jag går vidare och kanske gör det?
Jag tror dock att det är min processor som skapar dessa problem...
All hjälp uppskattas.
Citera
2024-04-29, 19:49
  #2
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Hittade bara en tråd om detta och det är pinnade tråden i detta ämne.
Men den verkar inte så aktiv så försöker här.
Det är så att jag sitter på ett Radeon Sapphire RX 6600
Samt en i5-10400 2.90 Ghz.
8 Gb Ram
SSD osv.
Problemet är:
Jag får sån risig jävla FPS i Dota, till en gräns där det är nästintill omöjligt att vara med i spelet optimalt.
Tycker själv att jag borde ha stabila 200 FPS minst, men den ligger och pendlar mellan 135-95 (Jo det känns väldigt tydligt att de är väldigt höga FPS drops.)
Samt i "teamfights" så droppar min FPS ibland till 55.
Jag kan väl tycka att jag inte har det bästa kortet och processorn på marknaden, men såhär jävla dåliga borde inte mina komponenter vara.
Visserligen hade det hjälpt att uppgradera till ett nyare grafikkort och processor, men tänker om det finns något jag kan göra innan jag går vidare och kanske gör det?
Jag tror dock att det är min processor som skapar dessa problem...
All hjälp uppskattas.
Bara kollat snabbt nu på benchmarks med din processor i dota och du verkar få den fps man kan förvänta sig. Alltså är det inte så mycket annat att göra än att fixa en bättre processor om du ska ha högre fps.
Citera
2024-04-29, 19:54
  #3
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Bara kollat snabbt nu på benchmarks med din processor i dota och du verkar få den fps man kan förvänta sig. Alltså är det inte så mycket annat att göra än att fixa en bättre processor om du ska ha högre fps.
Så du skulle säga att det är processorn som är den kassa?
För jag testade uppgradera för något år sen till ett ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2
och det vart knappt någon skillnad.
Samma problem kvarstod.
Samma jävla fps drops när det hände mycket osv.
Jag hade mina aningar att de var processorn, men vad är det som gör att just "min" processor är så rutten för just Dota eller krävande spel med mycket som händer samtidigt?
Och vilken processor kan man uppgradera till som ändå är inom en vanlig budget samt ändå vassare?
Citera
2024-04-29, 20:06
  #4
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Så du skulle säga att det är processorn som är den kassa?
För jag testade uppgradera för något år sen till ett ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2
och det vart knappt någon skillnad.
Samma problem kvarstod.
Samma jävla fps drops när det hände mycket osv.
Jag hade mina aningar att de var processorn, men vad är det som gör att just "min" processor är så rutten för just Dota eller krävande spel med mycket som händer samtidigt?
Och vilken processor kan man uppgradera till som ändå är inom en vanlig budget samt ändå vassare?
Dota är inte ett grafiktungt spel så varför du inte märkte någon skillnad när du testade rtx 3060 är för att din processor flaskhalsar båda grafikkorten. Höga fps kräver snabba processorer och dota är ett CPU-krävande spel, så varför du får "låga fps" är för att processorn är för "långsam". Vad har du för budget? Billigaste är väl om du skulle kunna uppgradera din i5:a mot en snabbare i7:a som passar ditt moderkort.
Citera
2024-04-29, 21:27
  #5
Medlem
Har ett RX6600 själv men med ett PowerColor Radeon RX 6600 Fighter. Får lätt över 150-200fps i nästan alla spel (förutom missfoster som Alan Wake II) om jag kör 1080p/high/ultra.
Har en i3 12100F 3.3 GHz vilket är LÅNGT från ett monster och dra väldigt lite ström.
Har 32GB ram (två sticks, jävla viktigt för enpinne-ram är extremt begränsande) så om du har en förbyggd dator så kan det vara problemet.
Till exempel så får jag stabila 66-72fps i The Last Of Us med allt på high/ultra i 1080p utan massa stuttering (grafiklinjen är jämn som satan).
Tempen går aldrig över 68c heller med MSI afterburner.
Citera
2024-04-30, 07:56
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Kanske är din SSD slö?
Citera
2024-04-30, 20:52
  #7
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Kanske är din SSD slö?
Njae, har en M2 ssd, inte överdrivet stor men funkar helt klart.
Har fått bekräftat att det är min processor som är kass tyvärr.
Citera
2024-04-30, 20:54
  #8
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Dota är inte ett grafiktungt spel så varför du inte märkte någon skillnad när du testade rtx 3060 är för att din processor flaskhalsar båda grafikkorten. Höga fps kräver snabba processorer och dota är ett CPU-krävande spel, så varför du får "låga fps" är för att processorn är för "långsam". Vad har du för budget? Billigaste är väl om du skulle kunna uppgradera din i5:a mot en snabbare i7:a som passar ditt moderkort.
Ja det är nog så.
Dock så är det ju 10:e generationen jag har om det är korrekt?
Jag har försökt hitta men hittar tyvärr inte.
Alltså ja inte för dyr tänker jag, men behöver inte vara snorbillig, kan du länka om du hittar?
Är inte speciellt bra på att hitta vad som passar för min socket osv.
Citera
2024-05-01, 00:15
  #9
Medlem
tomatlarss avatar
på den här sidan kan du göra flaskhals test för att se vad som är orsaken till dålig prestanda https://pc-builds.com/games/bottleneck-calculator

i ditt fall är det garanterat din cpu som är fördålig. Sidan kan även ge förslag på uppgraderingar.
__________________
Senast redigerad av tomatlars 2024-05-01 kl. 00:18.
Citera
2024-05-01, 07:33
  #10
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
på den här sidan kan du göra flaskhals test för att se vad som är orsaken till dålig prestanda https://pc-builds.com/games/bottleneck-calculator

i ditt fall är det garanterat din cpu som är fördålig. Sidan kan även ge förslag på uppgraderingar.
Exakt det sidan säger också.
Då är det min ruttna cpu som är bajs.
Nu har jag det 100% comfirmed haha.
Citera
2024-05-01, 07:35
  #11
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
på den här sidan kan du göra flaskhals test för att se vad som är orsaken till dålig prestanda https://pc-builds.com/games/bottleneck-calculator

i ditt fall är det garanterat din cpu som är fördålig. Sidan kan även ge förslag på uppgraderingar.
Så man trycker på "upgrade with socket" så får man fram vart man kan köpa just en ny procesor också för min socket?
Låter ju skit smart?`
Mycket ifrån Amazon dock, vågar man lita på det?
Citera
2024-05-01, 07:51
  #12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Så man trycker på "upgrade with socket" så får man fram vart man kan köpa just en ny procesor också för min socket?
Låter ju skit smart?`
Mycket ifrån Amazon dock, vågar man lita på det?

Det är väl bara leta upp samma produkt hos inet eller annan bättre sida skulle jag säga.
Kan du så skulle jag tipsa om att minst dubbla ditt ramminne också. 8GB är i lägsta laget idag och tycker du bör peta in minst 16GB men gärna 32GB. Ram är rätt billigt. Se bara till att köra minst två stickor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback