Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-29, 19:09
  #1
Medlem
Crabbofixs avatar
Hittade en liten videoinspelning som kommer till oss från den mysiga staden New York i USA, här gäller det att hänga med i svängarna:

https://www.youtube.com/watch?v=szPBUp3P8iU

- Den stora svarta mannen verkar upprörd och vill slåss med den mindre latinamerikanska mannen.

- Latinamerikanen tröttnar till slut på att bli kallad både det ena och det andra (rasism från svart till latinamerikan?) och ställer upp på att slåss, beväpnad med nån slags tillhugge i ena handen.

- Den stora svarta mannen har inga problem med detta utan trycker ner den mindre mannen och ger honom en omgång, samtidigt blir han knivhuggen i ryggen av en kvinna (som är i sällskap med den latinamerikanske mannen)

- Detta får inte den effekt som kvinnan hade trott, utan gjorde bara den stora svarta mannen ännu mer upprörd, så han plockar fram en pistol.

- Nu vaknar resten av vagnen till, som visar sig vara smockfull, och alla vill gå av.

- Utanför bild hör vi hur skott avlossas och tydligen så lyckades den latinamerikanska mannen ta ifrån den svarta mannen hans pistol, och skjuta honom med sitt eget vapen.

Några saker vi kan diskutera i och med detta :

- Vad hade ni gjort om ni hade varit ombord på detta tåg?
- Kunde den svarta mannen ha talats till rätta?
- Var det rätt eller fel att kvinnan knivhögg den svarte mannen?
- Borde folk ombord ha ingripit?

New York är ju en av dom mindre toleranta städerna i USA när det gäller rätten att beväpna sig, men det tycks inte förhindra den här typen av incidenter. Läser man kommentarsfältet på Youtube så vimlar det av människor som är glada att dom flyttat ifrån staden...

Förr hade dom polis i tunnelbanan i New York, antar att dom numera lyser med sin frånvaro, precis som Sverige.

Det är väl inte otroligt att vi även i Stockholm kommer få en liknande utveckling med slagsmål, knivhugg och skottlossning i Tunnelbanan?

Vi har visserligen en massa väktare, men dom saknar ju både utbildning, erfarenhet och beväpning för att möta den här typen av situationer... jag har sett väktare backa och skita på sig för att någon har HOTAT att slå dom på käften (tv-serien Tunnelbanan, Kanal 5)...

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-68578734

nyhetsartikel om händelsen

en artikel om det ökade våldet i tunnelbanan i New York:

https://abc7ny.com/subway-crime-nyc-...nypd/14529109/

"While shootings have gone down above ground in New York City, they've actually increased underground in the city's transit system."

"There have been more subway shooting victims so far this year compared to all of last year."

"more gun arrests have been made in the subway. There have been 17 arrests so far this year, compared to eight during all of 2023."

Vi ska väl tillägga att New York är en jättestad och med enormt många människor som åker tunnelbanan, men det finns väl en befogad oro angående detta, trots det.
__________________
Senast redigerad av Crabbofix 2024-04-29 kl. 19:19.
Citera
2024-04-29, 19:23
  #2
Medlem
oldtimedrunks avatar
Har sett videon, nu vet jag inte hur det hela började, men det var den svarte mannen som var hotfull och förtjänade vad han fick.
Citera
2024-04-29, 19:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Har sett videon, nu vet jag inte hur det hela började, men det var den svarte mannen som var hotfull och förtjänade vad han fick.

Nja. Säger han inte i början "And now you're saying/thinking you gonna beat on cops?.. i'll beat you up.."

Isåfall är det dom som är de obehagliga i det här...

(80% säker att det är något sånt man också hör.)
Citera
2024-04-29, 19:54
  #4
Medlem
Airwave92s avatar
Jäääävlar i helvete

Blev negern dödad eller endast skjuten? Man hörde väl mer än bara ett skott?
__________________
Senast redigerad av Airwave92 2024-04-29 kl. 19:59.
Citera
2024-04-29, 20:09
  #5
Medlem
JamalEl-Hamass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Nja. Säger han inte i början "And now you're saying/thinking you gonna beat on cops?.. i'll beat you up.."

Isåfall är det dom som är de obehagliga i det här...

(80% säker att det är något sånt man också hör.)
The 32-year-old was detained by police, but on Friday afternoon the Brooklyn District Attorney's Office cited "evidence of self-defence" as the reason no charges have been filed.
De har ju redan kommit fram till att det handlade om självförsvar. Då finns det två parter kvar: negern och kvinnan som knivhögg. Negern kommer ju garanterat få ett straff (om han överlever sina skador), medan kvinnan antingen får straff för att hon knivhögg eller så anser de att även det går under självförsvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Jäääävlar i helvete

Blev negern dödad eller endast skjuten? Man hörde väl mer än bara ett skott?

Nej, det står ju att negern får vård, men han kan ju dö i ett senare skede av sina skador.
Citera
2024-04-29, 20:17
  #6
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Hittade en liten videoinspelning som kommer till oss från den mysiga staden New York i USA, här gäller det att hänga med i svängarna:

https://www.youtube.com/watch?v=szPBUp3P8iU

- Den stora svarta mannen verkar upprörd och vill slåss med den mindre latinamerikanska mannen.

- Latinamerikanen tröttnar till slut på att bli kallad både det ena och det andra (rasism från svart till latinamerikan?) och ställer upp på att slåss, beväpnad med nån slags tillhugge i ena handen.

- Den stora svarta mannen har inga problem med detta utan trycker ner den mindre mannen och ger honom en omgång, samtidigt blir han knivhuggen i ryggen av en kvinna (som är i sällskap med den latinamerikanske mannen)

- Detta får inte den effekt som kvinnan hade trott, utan gjorde bara den stora svarta mannen ännu mer upprörd, så han plockar fram en pistol.

- Nu vaknar resten av vagnen till, som visar sig vara smockfull, och alla vill gå av.

- Utanför bild hör vi hur skott avlossas och tydligen så lyckades den latinamerikanska mannen ta ifrån den svarta mannen hans pistol, och skjuta honom med sitt eget vapen.

Några saker vi kan diskutera i och med detta :

- Vad hade ni gjort om ni hade varit ombord på detta tåg?
- Kunde den svarta mannen ha talats till rätta?
- Var det rätt eller fel att kvinnan knivhögg den svarte mannen?
- Borde folk ombord ha ingripit?

New York är ju en av dom mindre toleranta städerna i USA när det gäller rätten att beväpna sig, men det tycks inte förhindra den här typen av incidenter. Läser man kommentarsfältet på Youtube så vimlar det av människor som är glada att dom flyttat ifrån staden...

Förr hade dom polis i tunnelbanan i New York, antar att dom numera lyser med sin frånvaro, precis som Sverige.

Det är väl inte otroligt att vi även i Stockholm kommer få en liknande utveckling med slagsmål, knivhugg och skottlossning i Tunnelbanan?

Vi har visserligen en massa väktare, men dom saknar ju både utbildning, erfarenhet och beväpning för att möta den här typen av situationer... jag har sett väktare backa och skita på sig för att någon har HOTAT att slå dom på käften (tv-serien Tunnelbanan, Kanal 5)...

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-68578734

nyhetsartikel om händelsen

en artikel om det ökade våldet i tunnelbanan i New York:

https://abc7ny.com/subway-crime-nyc-...nypd/14529109/

"While shootings have gone down above ground in New York City, they've actually increased underground in the city's transit system."

"There have been more subway shooting victims so far this year compared to all of last year."

"more gun arrests have been made in the subway. There have been 17 arrests so far this year, compared to eight during all of 2023."

Vi ska väl tillägga att New York är en jättestad och med enormt många människor som åker tunnelbanan, men det finns väl en befogad oro angående detta, trots det.

Finns filmen nån annan stans, måste tydligen ha konto youtube för att se.
Citera
2024-04-29, 20:18
  #7
Medlem
JamalEl-Hamass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Finns filmen nån annan stans, måste tydligen ha konto youtube för att se.

https://gofile.io/d/Y1vEdf

Jag la upp filmen bara för din skull. Säg tack!
Citera
2024-04-29, 20:26
  #8
Medlem
Crabbofixs avatar
Man kan argumentera för att kvinnan som knivhögg antingen gjorde fel som överhuvudtaget knivhögg (och därmed eskalerade situationen) men man kan också argumentera för att hon gjorde rätt eftersom mannen då avbröt misshandeln...

Ett tredje alternativ är att hon borde ha huggit MER
Att sticka honom i ryggen två gånger hade ju ingen stoppande effekt så att säga.

Ett fjärde alternativ är att hon gjorde fel överhuvudtaget för det inte räknas som befogat våld...
Citera
2024-04-29, 20:28
  #9
Medlem
Den svarta mannen får skylla sig själv. Den han som konstant hotar. Kvinnan gjorde rätt att sätta en kniv i honom, då hon var rädd om sin kille, bror eller vän som var helt försvarslös. Mer kvinnor borde vara som henne.

Problemet är att en kniv stoppar inte alltid och det kan sluta med att man hamnar i en ännu värre situation som dom hamna i då han kunde i lugn och ro ta fram ett vapen och sikta på dom.
Men jag såg inget om att latinkillen top vapnet men jag antar att du har läst den informationen nån annanstans.

Hon svarta tjejen som filmade och spelade cool i början, jävla vilken panik hon fick. Släpp ut mig släpp ut mig, som någon kan kontrollera det.

Hoppas det gick bra för latin paret. Som sagt inte deras fel av det man ser på filmen.

Har faktiskt sett liknande situation när jag skulle åka till jobbet men utan kniv och pistol.
En svart GM där också som hetsade som fan mot en östeuropeisk på pendeln, att slåss med honom. Den svarta killen var extremt aggressiv och säkert påtänd som fan. Jag tänkte nu får jag säkert hoppa in när som helst för att slåss eftersom dom var två för han hade en kompis men som tur var så försökte hans kompis stoppa det hela men det hjälpte inte då den svarta killen gick fram och tillbaka och gasta medans östkillen satt lugnt, han gjorde ingenting. Till slut så pallade inte Östeuropeen med den svarta killen hotande och resta sig upp tog av sig jackan, börja skrika tillbaka och sa till svarta killen kom igen och var på väg att hoppa en hållplats för att slåss där men den svarta killens kompis fick han att lugna ned sig då, när han märkte att det inte längre gick att köra med honom. Jag tänkte nu kommer den svarta killen säkert gå på mig också, så jag satt beredd med nycklarna mellan knogarna för att slå till han direkt.
Men det hände inget mer.
Citera
2024-04-29, 20:36
  #10
Medlem
JamalEl-Hamass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
...

Negerns namn är Dajuan Robinson.

Offrets namn är Younece Obuad.

New York Magazine: What We Know About the Hoyt-Schermerhorn Brooklyn Subway Shooting
Around 4:45 p.m. on Thursday, Dajuan Robinson, 36, confronted Younece Obuad, 32, on a northbound A train leaving the Nostrand Avenue station, according to police. The express train would not stop for several minutes before reaching the next stop at Hoyt-Schermerhorn station.

Robinson was armed with a .380 Ruger pistol and a knife, sources told the New York Post. Multiple witnesses described Robinson as being “aggressive and provocative” toward Obuad, NYPD chief of transit Michael Kemper said Thursday.
Citera
2024-04-29, 20:46
  #11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix

- Utanför bild hör vi hur skott avlossas och tydligen så lyckades den latinamerikanska mannen ta ifrån den svarta mannen hans pistol, och skjuta honom med sitt eget vapen.

Hur lyckades en MMA-fighter, som det påstods ovan, bli fråntagen sitt vapen?

Kan tänka mig att en sådan är mer uppmärksam på handgrepp.
Citera
2024-04-29, 20:48
  #12
Medlem
Lite karma över det och att negern föll. Hur gick det för latinon?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback