Citat:
Ursprungligen postat av
Molten
Svar: Ja.
Det är ett stort problem. Jag har varit nanny utomlands och där daltas det aldrig med ungar som man gör i Sverige. Oavsett land nästan.
Du gör dem en björntjänst genom att inte kunna vara rak och sätta regler. Man behöver inte vara elak, bara vara tydlig och konsekvent. Det är inte så svårt faktiskt. Men det är såklart knepigt om man har varit på ett annat sätt från början.
Jo, jag vet vad du menar att man ska ha för "personlighetstyp", men jag klarar inte av det då jag har en något omanlig personlighet och de äldre tuffare barnen kan jag ibland vara lite rädd för, så jag drar mig från att säga nått åt dem överhuvudtaget.. Men det finns några flickor i barngruppen som brukar hjälpa mig att säga till de äldre grabbarna, så det brukar ofta lösa sig ändå när det behövs.
Ja, som du påpekar så känns det ju svårt att börja "tuffa till sig nu" när alla barnen redan känner mig och inte har den typen av respekt för mig. Kan tänka mig det kan bli minst lika svårt att få en ny tuffare approach trovärdig.