Citat:
Ursprungligen postat av
MrMario
Jag fick ett ovanligt klagomål på mitt arbete. Jag arbetar med ganska unga barn, förskola upp till ca. 12 år. I alla fall så fick jag klagomålet via en grupp av föräldrar som klagat till min chef (vilket chockade mig) att jag är för snäll när jag säger till barnen och kombinerat med mitt "snälla utseende" så tar de mig inte på allvar. Men jag är rädd för att såra barnen genom att låta sträng på rösten, även när jag säger till dem vid grov misskötsel så har jag hittills gjort det med mjuk röst med lite lätt bäbisspråk o ett leende på läpparna så de inte ska bli rädda.
Ni andra som jobbar med barn, vad är eran strategi för att få dem att lyda er utan att vara sträng mot de små?
Fattar personligen inte riktigt konceptet med att vara sträng mot barn, typ skrämma barnen till lydnad. Jag ogillade själv min far och stränga lärare genom större delen av uppväxten för att jag var rädd för dem, och jag vill ju inte att barnen ska ogilla mig eller vara rädda för mig, man kan väl inte hålla på och skrika åt dem heller?
Det viktiga är inte tonfallet utan stringensen. Om du är "snäll" för att du ger dig är det inte bra, men om du är omtänksam.om individen kan ju knappast vara fel.
Problemet är ju att barn lär sig när en vuxen är snäll och gärna börjar töja på gränser o s v. Det är inte lärarens roll att uppfostra utan att utbilda.
Med det sagt, det är en mycket svår balansgång. Se dig som en coach istället. Det är också omtanke att pusha barn, att ställa krav, att få dem att må bra i tydliga ramar. Barn behöver det.