2024-04-29, 18:23
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ser inget fel med det. Får man ett sorgligt livsöde berättat för sig så visar man ju patienten, eller snarare medmänniskan, ett ytterst mänskligt medlidande genom att man gråter med honom eller henne.
Du tror att en professionell psykolog sitter och grinar med sina patienter? Det är mycket oprofessionellt och en fruktansvärt dålig utgångspunkt för att hjälpa någon.

Empati och sympati är två vitt skilda saker. Den ena passar sig i professionella sammanhang, den andra gör det sällan till aldrig.
Citera
2024-04-29, 18:31
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Du tror att en professionell psykolog sitter och grinar med sina patienter? Det är mycket oprofessionellt och en fruktansvärt dålig utgångspunkt för att hjälpa någon.

Empati och sympati är två vitt skilda saker. Den ena passar sig i professionella sammanhang, den andra gör det sällan till aldrig.

Ja, man kanske borde låta visa sina känslor oftare även i professionella sammanhang, så att patienten eller medmänniskan känner ett varmare mer mänskligt mottagande, och inte som att prata med en kallhamrad maskin. Kanske var det just sympati patienten behövde få höra? Har jag plåstrat om ett litet barn som slagit sig och gråter, ja då händer det att det rullar lite tårar för mig också för jag tänker på hur synd det är om henne eller honom och barnens gråt smittar mig väldigt lätt.
Citera
2024-04-29, 18:32
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Jag fick ett ovanligt klagomål på mitt arbete. Jag arbetar med ganska unga barn, förskola upp till ca. 12 år. I alla fall så fick jag klagomålet via en grupp av föräldrar som klagat till min chef (vilket chockade mig) att jag är för snäll när jag säger till barnen och kombinerat med mitt "snälla utseende" så tar de mig inte på allvar. Men jag är rädd för att såra barnen genom att låta sträng på rösten, även när jag säger till dem vid grov misskötsel så har jag hittills gjort det med mjuk röst med lite lätt bäbisspråk o ett leende på läpparna så de inte ska bli rädda.

Ni andra som jobbar med barn, vad är eran strategi för att få dem att lyda er utan att vara sträng mot de små?
Fattar personligen inte riktigt konceptet med att vara sträng mot barn, typ skrämma barnen till lydnad. Jag ogillade själv min far och stränga lärare genom större delen av uppväxten för att jag var rädd för dem, och jag vill ju inte att barnen ska ogilla mig eller vara rädda för mig, man kan väl inte hålla på och skrika åt dem heller?

Men för i helvete!! Ingen bebisröst! Inte undra på att du har fått klagomål när 12 åringen kommer hem å berättar att pedagogen pratar bebisröst till en som snart är i tonåren.

Inge daltande men du behöver inte vara så pass sträng att du påminner om nån lärare med knut på skallen å linjalen i handen för att smälla på fingrarna. Finns det inge mellanting i din värld?
Citera
2024-04-29, 18:33
Medlem
Jordgubbes avatar
Ganska konstig fråga, är inte din profession just detta. Lite som om en taxichaffis skulle säga att han inte gillar att styra.
Citera
2024-04-29, 18:43
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag fick ett ovanligt klagomål på mitt arbete. Jag arbetar med ganska unga barn, förskola upp till ca. 12 år. I alla fall så fick jag klagomålet via en grupp av föräldrar som klagat till min chef (vilket chockade mig) att jag är för snäll när jag säger till barnen och kombinerat med mitt "snälla utseende" så tar de mig inte på allvar. Men jag är rädd för att såra barnen genom att låta sträng på rösten, även när jag säger till dem vid grov misskötsel så har jag hittills gjort det med mjuk röst med lite lätt bäbisspråk o ett leende på läpparna så de inte ska bli rädda.

Ni andra som jobbar med barn, vad är eran strategi för att få dem att lyda er utan att vara sträng mot de små?
Fattar personligen inte riktigt konceptet med att vara sträng mot barn, typ skrämma barnen till lydnad. Jag ogillade själv min far och stränga lärare genom större delen av uppväxten för att jag var rädd för dem, och jag vill ju inte att barnen ska ogilla mig eller vara rädda för mig, man kan väl inte hålla på och skrika åt dem heller?
Det viktiga är inte tonfallet utan stringensen. Om du är "snäll" för att du ger dig är det inte bra, men om du är omtänksam.om individen kan ju knappast vara fel.

Problemet är ju att barn lär sig när en vuxen är snäll och gärna börjar töja på gränser o s v. Det är inte lärarens roll att uppfostra utan att utbilda.

Med det sagt, det är en mycket svår balansgång. Se dig som en coach istället. Det är också omtanke att pusha barn, att ställa krav, att få dem att må bra i tydliga ramar. Barn behöver det.
Citera
2024-04-29, 18:46
Medlem
Stark-Senaps avatar
Se hur gen Z är.
Där har du svaret!!
Jag är naturligtvis emot all form av våld. Men dessa pissungar skulle behöva en jävla lavett.
Alla äckliga syltryggs-curlingföräldrar som skapat dessa moster blir vår undergång!
Citera
2024-04-29, 18:48
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ja, tycker också det var konstigt.
Vad jag minns från min egen barndom var ju att det var uteslutande negativt att bli tillrättavisad eller skälld på av stränga vuxna på det där sura/arga sättet, man kände sig nedtryckt och man blev rädd. Tycker det är fel väg att gå, och jag skulle aldrig höja rösten åt egna barn heller om det inte vore för att typ varna dem att de är i livsfara eller nått sånt. Man mår ju dåligt när man ser hur folk rycker o drar och skäller på sina ungar bara för att de typ svävar iväg och fastnar i nått skyltfönster med tv-spel, godis eller nått.
Personalens främsta uppgift är att skapa goda relationer bland alla som är på förskolan, en positiv miljö där barnen känner sig trygga och välkomna och inte en plats där det är hårda och höga röster med tillrättavisningar för att visa att de vuxna har makt. Att vara snäll påverkar barnens välbefinnande och mående positivt som föräldrarna borde begripa, tycker jag.

Att de klagar kan vara för att de känner avundsjuka mot dig när de ser hur bra du fungerar med dem?

Jag har själv jobbat med barn och var också för snäll, så jag förstår dig precis hur du känner och vet att vissa barn behöver mer "kramar" än andra.
Citera
2024-04-29, 18:55
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ja, man kanske borde låta visa sina känslor oftare även i professionella sammanhang, så att patienten eller medmänniskan känner ett varmare mer mänskligt mottagande, och inte som att prata med en kallhamrad maskin. Kanske var det just sympati patienten behövde få höra? Har jag plåstrat om ett litet barn som slagit sig och gråter, ja då händer det att det rullar lite tårar för mig också för jag tänker på hur synd det är om henne eller honom och barnens gråt smittar mig väldigt lätt.
Det finns en anledning, belagd i vetenskap, att patienter inte gynnas av en gråtande behandlare. Du får ta det för vad det är, du frågade faktiskt.
Citera
2024-04-29, 19:07
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det finns en anledning, belagd i vetenskap, att patienter inte gynnas av en gråtande behandlare. Du får ta det för vad det är, du frågade faktiskt.

Övertygad vi alla skulle gynnas om vi fick ett snällare, förlåtande och mjukare samhälle att leva i.
En av anledningarna jag själv blev "främlingsfientlig", jag insåg och stör mig på hur råa och elaka många grupperingar i samhället är, jag vill istället att vi visar stor sympati om varandra för våra svårigheter vi stöter på.
Senast redigerad av MrMario 2024-04-29 kl. 19:10.
Citera
2024-04-29, 19:09
Medlem
zombie-nations avatar
Jag kan förstå om man talar med mild röst med yngre barn, men tycker det är konstigt att göra det med ungar över 8-9. Tror inte det hjälper barnen att behandla dem som om de vore yngre, man tar illa upp som barn. Barn kan bli osäkra om man inte beter sig åldersadekvat med deras ålder. Det betyder inte att man ska skälla på dem. Men de tål att man säger till med en lite skarpare röst. Det är bra för dem att de hör på en när de gjort fel. Jag tror de försöker tala om för dig att du måste ge barnen en chans att läsa dig.
Citera
2024-04-29, 19:12
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Övertygad vi alla skulle gynnas om vi fick ett snällare, förlåtande och mjukare samhälle att leva i.
En av anledningarna jag själv blev "främlingsfientlig", jag insåg och stör mig på hur råa och elaka många grupperingar i samhället är, jag vill istället att vi visar stor sympati om varandra för våra svårigheter vi stöter på.
Empati är motsatsen till de negativa saker du räknar upp. Empati är toppenbra. Sympati mindre bra beroende på sammanhang.
Citera
2024-04-29, 19:15
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag kan förstå om man talar med mild röst med yngre barn, men tycker det är konstigt att göra det med ungar över 8-9. Tror inte det hjälper barnen att behandla dem som om de vore yngre, man tar illa upp som barn. Barn kan bli osäkra om man inte beter sig åldersadekvat med deras ålder. Det betyder inte att man ska skälla på dem. Men de tål att man säger till med en lite skarpare röst. Det är bra för dem att de hör på en när de gjort fel. Jag tror de försöker tala om för dig att du måste ge barnen en chans att läsa dig.

8-9 åringar ser ju små ut när man är vuxen, svårt då tycker jag att inte använda snälla rösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in