Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-29, 16:55
  #1
Medlem
Crapmagics avatar
Det saknades nått frimärke på ett brev jag skicka så nu "erbjuder" (måste jag tolka det som) Postnord mig att för att skicka mitt brev efter att jag betalat in 85 kr, 36 för frimärkeskostnaden och 49 för efterhandstaxeringsavgift, det här borde hanteras på samma sätt som när jag skickat ett brev med fel adress på, då skickas det tillbaka till min brevlåda, men eftersom adressen var rätt erbjuder dom sig att skicka brevet i utbyte mot en kostnad eller så skickar dom tillbaka det till mig, så tänker jag argumentera

Då jag nu bedömer att det inte längre är värt att returnera varan eftersom postnods "faktura"
kostar mer än jag kan få tillbaka på att returnera varan

Varför skulle jag förtjäna ett monetärt straff för att dom hanterat ett brev med för lite porto?
Brevet är ju defakto inte ens skickat ännu alltså är det ett erbjudande, det här måste vara valfritt att betala eller så kan dom dra åt helvete

Kan jag bara ignorera detta löjliga brev eller måste jag underrätta Postnord om att jag inte längre vill skicka brevet
__________________
Senast redigerad av Crapmagic 2024-04-29 kl. 17:01.
Citera
2024-04-29, 17:07
  #2
Medlem
Skriv att du inte vill skicka det bara? Varför göra ett problem för 85kr.. herregud.
Citera
2024-04-29, 17:09
  #3
Medlem
pojkpingiss avatar
Betalar du inte det PostNord vill ha, skickas det till Inkasso, efterpå till Kronofogden. Kan bli en dyr historia. Tro mej, du har inte en chans att slippa undan att betala.
Citera
2024-04-29, 17:16
  #4
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Betalar du inte det PostNord vill ha, skickas det till Inkasso, efterpå till Kronofogden. Kan bli en dyr historia. Tro mej, du har inte en chans att slippa undan att betala.
Men pojkpingis här säger ju att det inte går, fast han kanske åsyftade ifall jag inte hör av mig till postnord

Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Betalar du inte det PostNord vill ha, skickas det till Inkasso, efterpå till Kronofogden. Kan bli en dyr historia. Tro mej, du har inte en chans att slippa undan att betala.
Så vad tror du? om jag hör av mig till dom och säger att jag inte längre vill då?
Citera
2024-04-29, 17:17
  #5
Medlem
fellowvessels avatar
Det måste varit ett par riktiga praktpuckon till slipsnissar som fixat allt med post"nord".
Till och med I USA, kapitalismens högborg, så förstår de att post är samhällsviktig så frakt på 89kr i Svergie för nåt som väger under 1 kilo kostar 1 femma där plus att posten i USA är statlig.

Jag rekommenderar att du betalar och sen bestrider till reklamationsnämnden eller konsumentverket och justitieombudsmannen.
__________________
Senast redigerad av fellowvessel 2024-04-29 kl. 17:19.
Citera
2024-04-29, 17:20
  #6
Medlem
Man får lite sjuka ideer i huvudet om man vill jävlas med folk, ett hundratal brev i lådan till diverse adresser utan ett enda frimärke på.

På baksidan skriven man namnet på den man hatar. Han får ju alla krav från Postnord .Man kan ju driva folk i konkurs med detta.Det kan inte vara så lätt att jävlas med någon
Citera
2024-04-29, 17:21
  #7
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Men pojkpingis här säger ju att det inte går, fast han kanske åsyftade ifall jag inte hör av mig till postnord

Så vad tror du? om jag hör av mig till dom och säger att jag inte längre vill då?

Det spelar liksom ingen roll, om du vill betala eller inte, om du inte längre vill att försändelsen skall skickas. Iom att du valde att nyttja PostNords tjänster, ingick du i ett avtal, därför är du bunden att betala. Som sagt, merkostnaderna kommer bli skyhöga via Inkasso ich KFM. Betala de stackars 85kr och gå vidare med ditt liv. Har du inte 85kr, ring mamma.
Citera
2024-04-29, 17:27
  #8
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det spelar liksom ingen roll, om du vill betala eller inte, om du inte längre vill att försändelsen skall skickas. Iom att du valde att nyttja PostNords tjänster, ingick du i ett avtal, därför är du bunden att betala. Som sagt, merkostnaderna kommer bli skyhöga via Inkasso ich KFM. Betala de stackars 85kr och gå vidare med ditt liv. Har du inte 85kr, ring mamma.
Okay, men hur är det rimligt utifrån min argumentation i TS att jag ska betala för att ha satt på för lite porto, tycker du att det är ett logiskt straff för att ha använt postväsendet, det går att inte att välja postnord eftersom alla postlådor är postnord, det enda jag har valt är att skicka ett brev

Varför är det inte ett val att välja att inte skicka brevet istället, jobbar du på postnord?
__________________
Senast redigerad av Crapmagic 2024-04-29 kl. 17:29.
Citera
2024-04-29, 17:33
  #9
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Okay, men hur är det rimligt utifrån min argumentation i TS att jag ska betala för att ha satt på för lite porto, tycker du att det är ett logiskt straff för att ha använt postväsendet, det går att inte att välja postnord eftersom alla postlådor är postnord, det enda jag har valt är att skicka ett brev

Det är ditt ansvar som kund att frankera rätt på din försändelse. Har du ingen våg hemma (eller är osäker på hur mycket du ska frankera), gå till närmaste ICA eller bensinmack som hanterar din post. Väg den innan du lägger på lådan.

Givetvis är det DU som ansvarar för riktigt porto på DITT brev? Visst, surt sa räven att behöva betala de 85kr, men du har som sagt inget val. Skiter du i det skickas räkningen till Ikasso, vilket innebär en merkostnad på 60kr upp till 100kr. Skiter du i Inkasso kommer en merkostnad hos Kronofogden på typ 560kr. Skiter du i att betala ändå, får du en betalningsanmärkning plus månatlig ränta. Valet är ditt!

Edit: Nä, jobbar inte på postnord, men har nyttjat deras tjänster dagligen i 25 år då mitt företag "säljer över nätet".
Citera
2024-04-29, 17:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Betalar du inte det PostNord vill ha, skickas det till Inkasso, efterpå till Kronofogden. Kan bli en dyr historia. Tro mej, du har inte en chans att slippa undan att betala.


Njae vadå, man kan göra en polisanmälan och antyda på att man inte skickat den här posten för att sedan bestrida fakturan/inkasso.
Aldrig att dom går upp i rätten för dom där kronorna.

= Problemet löst.
Citera
2024-04-29, 17:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Okay, men hur är det rimligt utifrån min argumentation i TS att jag ska betala för att ha satt på för lite porto, tycker du att det är ett logiskt straff för att ha använt postväsendet, det går att inte att välja postnord eftersom alla postlådor är postnord, det enda jag har valt är att skicka ett brev

Varför är det inte ett val att välja att inte skicka brevet istället, jobbar du på postnord?

Problemet är att du har redan ingått ett avtal när du valde att skicka. Du har redan börjat utnyttja deras tjänst. Så fort de rör vid brevet så har det börjat kosta dem pengar.
Citera
2024-04-29, 17:39
  #12
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Njae vadå, man kan göra en polisanmälan och antyda på att man inte skickat den här posten för att sedan bestrida fakturan/inkasso.
Aldrig att dom går upp i rätten för dom där kronorna.

= Problemet löst.

Som sagt, du har inte en sportkepa i ett sådant här fall. Betala eller få en betalningsanmärkning och löneutmätning. Sorry!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback