Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-28, 00:02
  #1
Medlem
Om du föddes några hundra år senare skulle du ha en mekanisk kropp, fri från obotliga sjukdomar, och leva för evigt.

Det är dock mycket tvetydiga tider.

Människor kan inte leva för evigt, de får cancer när de blir gamla, och de lever och dör i smärta genom att få en Foley-kateter in i urinröret.

Om man tittar på den nuvarande kliniska processen finns det inga nya läkemedel som kan behandla obotliga sjukdomar. Utvecklingen av artificiell intelligens har inte kommit längre sedan gpt4. Många säger att världen kommer att förändras snart, men jag tror att världen inte kommer att förändras på kort tid och det kommer att ta minst 100 år innan singulariteten kommer.

Så jag känner mig väldigt orättvis inför den här världen. Alla här blir gamla, lider av smärtsamma sjukdomar och dör utan att någonsin se den tekniska singulariteten. Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag att vi lever i fel tid. Känner du inte att det är orättvist att du inte föddes i framtiden?
Citera
2024-04-28, 00:06
  #2
Medlem
Eponumoss avatar
Verkligen inte. Vi lever i en mycket spännande tid och i framtiden kommer man att se tillbaka på vår tid som ”den fria tiden”, då innan alla beslut tas över våra huvuden och då man naturligt dog och inte tvingades bearbeta denna psykologiskt och mentala enorma börda med sina anhöriga.
Citera
2024-04-28, 00:06
  #3
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av article
Om du föddes några hundra år senare skulle du ha en mekanisk kropp, fri från obotliga sjukdomar, och leva för evigt.

Det är dock mycket tvetydiga tider.

Människor kan inte leva för evigt, de får cancer när de blir gamla, och de lever och dör i smärta genom att få en Foley-kateter in i urinröret.

Om man tittar på den nuvarande kliniska processen finns det inga nya läkemedel som kan behandla obotliga sjukdomar. Utvecklingen av artificiell intelligens har inte kommit längre sedan gpt4. Många säger att världen kommer att förändras snart, men jag tror att världen inte kommer att förändras på kort tid och det kommer att ta minst 100 år innan singulariteten kommer.

Så jag känner mig väldigt orättvis inför den här världen. Alla här blir gamla, lider av smärtsamma sjukdomar och dör utan att någonsin se den tekniska singulariteten. Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag att vi lever i fel tid. Känner du inte att det är orättvist att du inte föddes i framtiden?
Du har ingen aning om hur världen kommer att se ut om 100 år. Kanske har vår civilisation kollapsat och vi är tillbaka på stenåldern. Dessutom har jag inget intresse av att leva längre än 100 år.
Citera
2024-04-28, 00:53
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Mysigt att bli född strax efter tredje och fjärde världskriget när allt bombades sönder och numera är bestrålat. Ditt fritidsintresse är att odla självlysande grönsaker och hoppas ditt skinn inte lossnar mer...

Ingen vet vad framtiden bjuder på, vissa föds rätt in i döden redan i dag.
Citera
2024-04-28, 01:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Mysigt att bli född strax efter tredje och fjärde världskriget när allt bombades sönder och numera är bestrålat. Ditt fritidsintresse är att odla självlysande grönsaker och hoppas ditt skinn inte lossnar mer...

Ingen vet vad framtiden bjuder på, vissa föds rätt in i döden redan i dag.

Vilka domedagsprofeter ni är.

Världens utveckling går oftare uppåt än nedåt. Världen har långsamt blivit allt bättre, med färre döda i krig och naturkatastofer, färre svältande, fler rika. Men nedgångarna brukar vara plötsliga och djupa. T.ex. världskrig, pest, hungerkatastrofer, ekonomisk kris, västvärldens kollaps.

AI kommer också att innebära både positiva saker för mänskligheten, och katastrofer. Förmodligen mer positivt än negativt.

Vi verkar inte kunna undvika ökad mängd naturkatastrofer i spåren av den globala uppvärmningen, om inte Kina och Indien tvärbromsar sin utbyggnad av kolkraft cold turkey. Men vi kanske blir bättre på att hantera katastoferna så att färre dör i dem.
__________________
Senast redigerad av guru1966 2024-04-28 kl. 01:11.
Citera
2024-04-28, 01:09
  #6
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av article
Om du föddes några hundra år senare skulle du ha en mekanisk kropp, fri från obotliga sjukdomar, och leva för evigt.

Det är dock mycket tvetydiga tider.

Människor kan inte leva för evigt, de får cancer när de blir gamla, och de lever och dör i smärta genom att få en Foley-kateter in i urinröret.

Om man tittar på den nuvarande kliniska processen finns det inga nya läkemedel som kan behandla obotliga sjukdomar. Utvecklingen av artificiell intelligens har inte kommit längre sedan gpt4. Många säger att världen kommer att förändras snart, men jag tror att världen inte kommer att förändras på kort tid och det kommer att ta minst 100 år innan singulariteten kommer.

Så jag känner mig väldigt orättvis inför den här världen. Alla här blir gamla, lider av smärtsamma sjukdomar och dör utan att någonsin se den tekniska singulariteten. Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag att vi lever i fel tid. Känner du inte att det är orättvist att du inte föddes i framtiden?
DRAVEL!
Men visst du lever säkert i fel tid. Det hade inte varit orättvist om du fötts några hundra år in i framtiden. Inget vi skulle ha beklagat oss över.
Citera
2024-04-28, 01:17
  #7
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Vilka domedagsprofeter ni är.

Världens utveckling går oftare uppåt än nedåt. Världen har långsamt blivit allt bättre, med färre döda i krig och naturkatastofer, färre svältande, fler rika. Men nedgångarna brukar vara plötsliga och djupa. T.ex. världskrig, pest, hungerkatastrofer, ekonomisk kris, västvärldens kollaps.

AI kommer också att innebära både positiva saker för mänskligheten, och katastrofer. Förmodligen mer positivt än negativt.

Vi kommer inte att undvika ökad mängd naturkatastrofer i spåren av den globala uppvärmningen. Men vi kanske blir bättre på att hantera dem så att färre dör i dem.
Just nu drar det ihop sig till storkrig, kanske jag är domedagsprofet men det var några år sedan sist och dagens makthavare måste pröva sina krafter mot sina antagonister liksom gårdagens gjorde.

Förra gången det hände fanns inte massförstörelsevapen på samma sätt som de finns i dag, tyvärr även i religiösa extremistländer som Ryssland, Iran, Israel, Indien.. även Kina fast de är ju inte direkt religiösa.

Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk...
Citera
2024-04-28, 01:29
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är sant. Men det kommer ju bli en övergångstid också. Där man kommer experimentera med saker som detta med AI, robotkropp osv. Det kommer nog inte vara så kul för dessa i första ledet. Vakna upp och du kan inte dö men befinner dig i en evighet av närvaro. Tänk Black Mirror. Inte så kul.
Citera
2024-04-28, 01:30
  #9
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av article
Om du föddes några hundra år senare skulle du ha en mekanisk kropp, fri från obotliga sjukdomar, och leva för evigt.

Det är dock mycket tvetydiga tider.

Människor kan inte leva för evigt, de får cancer när de blir gamla, och de lever och dör i smärta genom att få en Foley-kateter in i urinröret.

Om man tittar på den nuvarande kliniska processen finns det inga nya läkemedel som kan behandla obotliga sjukdomar. Utvecklingen av artificiell intelligens har inte kommit längre sedan gpt4. Många säger att världen kommer att förändras snart, men jag tror att världen inte kommer att förändras på kort tid och det kommer att ta minst 100 år innan singulariteten kommer.

Så jag känner mig väldigt orättvis inför den här världen. Alla här blir gamla, lider av smärtsamma sjukdomar och dör utan att någonsin se den tekniska singulariteten. Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag att vi lever i fel tid. Känner du inte att det är orättvist att du inte föddes i framtiden?

Bara för att inte utvecklingen går i rasande tempo så rör den på sig.
1984 gjordes den första svenska hjärttransplantationen, idag är det en enkel operation och man gör det mer eller minde på rutin bara man får fram organ.
Det har även testats med genmodifierat grishjärtan, den första personen som fick ett överlevde i ca två månader och nu har man gjort en ny på en annan man, återstår att se hur länge han lever.

Sjukvården går absolut framåt men saker och ting tar tid och tur är väl kanske det.
Citera
2024-04-28, 01:39
  #10
Medlem
Ferhs avatar
Alla personer som föds i framtiden kommer också att dö en dag. Ingen lever för evigt. Vissa tidsperioder i framtiden kommer sannolikt även att vara sämre att leva i jämfört med nu, för man kan ju aldrig veta hur framtiden blir. Tänk till exempel ifall befolkningsökningen i Afrika fortsätter i samma spår, i kombination med befolkningsminskning på andra platser, så att 90% av mänskligheten består av negrer om 200 år och stora delar av världssamhället har kollapsat och blivit som Afrika pga det, och att negrerna sen utför lite våldsamma upplopp och rasmördar de övriga 10% som kontrollerar allt och har alla pengar, plus att man förbrukat de flesta naturresurser på planeten. Vore nog inte så kul att leva i en sån framtida värld till exempel.

Fanns garanterat folk som levde för tusen eller tusentals år sen som hade bättre och lyckligare liv än många människor som lever idag.
Citera
2024-04-28, 02:05
  #11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du har ingen aning om hur världen kommer att se ut om 100 år. Kanske har vår civilisation kollapsat och vi är tillbaka på stenåldern. Dessutom har jag inget intresse av att leva längre än 100 år.

WW3 är ju på ingång och vill det sig riktigt illa så kommer endast ett fåtal människor överleva. Kanske så få att det inte finns tillräckligt med människor för att säkert hantera världens kärnkraftverk och så kommer ett antal framtida härdsmältor att förstöra för resten av de som överlever.

Det lutar ju mer och mer mot att WW3 kommer ha sin riktiga inledning om bara något år, max några år.

Personligen tror jag att det skulle vara bra för mänskligheten om 99% av alla människor dog i WW3.

Då skulle grupper kunna överleva katastrofer (som härdsmältor) och om 100 år så kan några små grupper stabilisera sig i en natur som börjar återhämta sig.

Alternativt så lyckas några ur "eliten" gömma sig med avancerad teknologi och på så vis fortsätta utveckla där vi är idag. Då kommer världen att se mycket mer annorlunda ut om några 100 år. Då kan nog TS bild stämma till vissa delar. Vi kommer nog i alla fall att ha organ i kroppen skapade av människor (förmodligen AI). Vi kanske har ett "konstruerat" blod som boostar oss och hjärnan kommer sannolikt att vara kopplad med olika typer av elektriska komponenter. Alternativt biologiskt odlade komponenter.
Citera
2024-04-28, 02:21
  #12
Medlem
Jag skulle föredragit föddas tidigare och sluppit mkt av den extrema feminism som vi har idag.

Vem vill leva för evigt utan att veta hur evigt ser ut? Det känns bara dumt ärligt talat. Om det är en utopi, visst självklart, men vem säger att det kommer vara det? Det kan vara precis tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback