Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-02, 19:30
  #721
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Har inte Zelensky stöd av sitt folk?
Vet inte hur stort stöd Zelensky har. Det var ju tänkt att hållas presidentval nu på våren men det blev inte av. Det är väl inte ovanligt att val ställas in i krig och att när ett land är indraget i krig så är det många som ser det som landsföräderi att säga att man önskar vapenstillestånd och fredsförhandling så om det finns Ukrainare som önskar det så säjer dom det nog inte högt.
Citat:
Vill Ukraina vara en del av Ryssland?
Nej det tror jag inte. I princip ogillar jag sådana formuleringar. Ukraina vill inget. Det är människor som vill det ena eller det andra. Inte markområden. Men vad jag förstått kunde Putin tänka sig fredsförhandlingar nu. Zelensky kan det inte. Då blir frågan. Kommer fortsatt krig att gynna Ukrainas krigsmakt eller kommer det inte det? Kommer Zelenskys förhandlingsläge vara bättre om ett eller 2 år?

Citat:
Jag utgick från att Ukraina vill vara självständigt och att de slåss för sin frihet. Att det är rätt att hjälpa Ukraina.
Visst är det rätt att hjälpa Ukraina. Hittills verkar väststaterna bidragit med mer än 68,5 miljarder dollar i budgetstöd sedan Rysslands fullskaliga invasion i februari 2022. Det tycker jag är bra. Men jag undrar om pengarna är villkorade? Många statschefer och högre militärer i väst säger att de inte vill att fredsförhandlingar ska inledas med Putin. Skulle det ekonomiska stödet från väst dras in om Zelensky gick med på förhandlingar med Putin?

Citat:
Mest propaganda yttringar. Ex ”slaktboskap”
Tänker på forna krig då män drabbade samman med svärd i ena handen och sköld i den andra. Och jämför med vad jag sett av modernt krig. Då finns vad jag förstår en del stridande som sitter i bra skyddsrum som i stort sett inte riskerarar något och styr drönare mot fientliga mål. Det fientliga målet kan vara några soldater som liksom under första världskriget sitter med handeldvapen i en kall och lerig grop och väntar på fiender som aldrig kommer. I stället sprängs det i bitar av en drönare som de inte hade en möjlighet att försvara sig mot.
Citera
2024-05-02, 21:18
  #722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Ja, det vore ju att skjuta sig själv i foten att gå ut med att man vill ha världsherravälde.

Allt behöver inte sägas. Det kan visas genom handling. Du bör ju vara i det närmaste blind om du inte ser att Ryssland jobbar hårt med att utvidga landets gränser?

Hahahaha... du är rolig du!!

Kan du inte vara lite vuxen och lägga upp lite källor och förklara hur du fått din helt verkligetsfrånvända bild av Ryssland??
Snälla jag ber dig...
Citera
2024-05-02, 21:27
  #723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Hahaha!

Snälla lägg ner. Jag har själv kontakt med patimedlemmar, lokalpolitiker och förtroendevalda i olika poster inom partiet. Finns gott om folk som är kritisk till stödet till Ukraina.

Bästa fingervisning om man vill veta vad SD-väljarna tycker är att titta bland kommentarerna på Samnytt och Riks.

Jag kan med 95% säkerhet säga att detta är inget SD kommer pusha, enstaka partimedlemmar kanske men inte som att partiet kommer ställa några direkta krav för att stödet ska upphöra på sina samarbetsparter i Tidögruppen. De vet att det är lönlöst för alla andra partier är 100% för så det är en ickefråga, plus att väldigt stora delar av partiet är för fortsatt stöd.

Tror inte heller det kommer locka några nya väljare heller utan endast förlora på det då stödet till Ukraina och mot Ryssland är enormt.
Citera
2024-05-04, 11:06
  #724
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken88
Ryssen har inga ambitioner i Europa.
Ni upprepar det som ett mantra härinne, samtidigt som ryssen nästa varje vecka i olika länder blir tagen på bar gärning med sina ambitioner i Europa. Spioner, sabotörer, påverkanskampanjer etc.. Ett gediget register av intresse för ett folk som påstås inte ha något intresse..
Citera
2024-05-04, 15:19
  #725
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Hahaha!

Snälla lägg ner. Jag har själv kontakt med patimedlemmar, lokalpolitiker och förtroendevalda i olika poster inom partiet. Finns gott om folk som är kritisk till stödet till Ukraina.

Bästa fingervisning om man vill veta vad SD-väljarna tycker är att titta bland kommentarerna på Samnytt och Riks.
Nä det är sämsta fingervisning. Dessa skitmedier frekventeras inte av de vettiga sd.arna.
Urvalet av sd-väljare från samnytt och Riks är inte alls representativt för sd-väljarna.
Citera
2024-05-04, 15:22
  #726
Medlem
StudiumValors avatar
Så skönt att Åkesson har dementerat det måmnga felaktigt trodde och istället förtydligar att SD står helt bakom Ukrainastöd: "Sveriges Ukrainastöd är existentiellt"!
-----------
Så att alla i tråden fattar vad det är som gäller.
Citera
2024-05-04, 16:39
  #727
Medlem
Och så fick Åkesson sitt valboskap att byta åsikt igen. Det han sade först fick medhåll av flocken och det han sade senare lär väl också få medhåll av samma grupp. Alltså ingen ståndpunkt över huvud taget. Men han fixade ju plastpåseskatten...det var stort!
Citera
2024-05-04, 17:58
  #728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Hahaha!

Snälla lägg ner. Jag har själv kontakt med patimedlemmar, lokalpolitiker och förtroendevalda i olika poster inom partiet. Finns gott om folk som är kritisk till stödet till Ukraina.

Bästa fingervisning om man vill veta vad SD-väljarna tycker är att titta bland kommentarerna på Samnytt och Riks.

Oj men titta, jag hade rätt! Idag på SDs vårtal bekräftade Åkesson precis vad jag sa. SD står 100% på Ukrainas sida och vill skicka stöd. Inga stop från SD att skicka vapen och humanitär hjälp.
Citera
2024-05-05, 04:52
  #729
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Tänkte rösta SD i EU 2024 och riksdag 2026. Men rösten ligger löst nu om han inte tar tillbaka sitt ... uttalande.
http://www.svt.se/nyheter/snabbkolle...om-ukrainastod
Nu har han understrukit att han "fullt ut" stödjer Ukraina paketen.
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Oj men titta, jag hade rätt! Idag på SDs vårtal bekräftade Åkesson precis vad jag sa. SD står 100% på Ukrainas sida och vill skicka stöd. Inga stop från SD att skicka vapen och humanitär hjälp.

Det är utmärkt. Men han måste väl ha begripit att hans uttalande tolkas som att SDares tålamod börjar tryta kring Ukraina. Han säger att allt har en gräns - som om det vore något nytt. Det är väl klart att inget är gratis i denna värld, det behöver man inte säga.
Än så länge får SD min röst men uttalandet var irriterande och skapar tveksamhet hos mig och många andra.
__________________
Senast redigerad av Svärje 2024-05-05 kl. 04:57.
Citera
2024-05-05, 08:26
  #730
Medlem
Klart att det finns en bortre gräns på hur mycket vi kan ge. Ska vi offra vår egen välfärd, ekonomi och säkerhet för att finansiera Ukraina? Vilket parti är beredd att göra det? JÅ verkar vara den enda partiledaren som förstår att vi måste vara starka för att överhuvudtaget kunna hjälpa någon. Att vi sätter oss själv i fattigdom hjälper ingen utan sätter oss bara själv i fara. Men JÅ uttrycker det själv så bra och har en lösning hur vi kan hjälpa ännu mer. Vi ger Ukraina hela vårt bistånd. Hur många andra partier är med på den hjälpen, de kunde ju inte få nog av att hjälpa Ukraina?

Citat:
Under lördagen slog Åkesson tillbaka mot kritiken.

– Att tala om balans och ändliga resurser, en övre gräns utifrån vår kapacitet. Det är att ta ansvar. Det är däremot inte samma sak som en bortre gräns, sade sade Åkesson och tillade:

– För min del kan vi gärna styra om hela biståndsbudgeten till Ukraina, där vi vet att pengarna gör nytta på riktigt.

https://www.tv4.se/artikel/7zDu06gPB...emenskapen-och
Citera
2024-05-05, 21:54
  #731
Medlem
AgentofSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Än en gång kärvar det i Tidösamrabetet. Den här gången handlar det om Ukraina.

På lördagsmorgonen gick SD:s ledaren Jimmie Åkesson ut och förklarade att deras givmildhet till Ukraina har visst en gräns. Detta fick övriga 7-klövern att än en gång gå i taket, inte minst regeringen som anser att Sverige ska vara beredd att överge allt sitt försvar och ekonomi för att rädda ett främmande lands gränser, och att man under inga omständigheter ska tala om någon "över gräns".

Liberalernas Johan Pehrson blev andfådd av Åkessons uttalande:

Även Sossarna gav sig in i leken med påminnelsen om SD:s band till Moskva.

Centerns Patrick Oksanen instämmer:

Ulf Kristersson säger att vi måste stödja Ukraina "så länge det krävs".

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...or/ar-AA1nLpC1

https://www.gp.se/politik/akesson-fi...3-754ada2af39a

Har Åkesson rätt om att det finns en över gräns för hur mycket stöd Sverige kan ge till Ukraina?

Har regeringen rätt i att man bör stödja Ukraina "så länge som det krävs"?

Har oppositionen rätt i att SD återigen springer Moskvas ärenden?

Nej SD springer inte Ryzzlands ärenden.

Tidö-samarbetet fortskrider smidigt vidare. SD är precis lika NATO-vänliga som övriga Tidö-partier.

Otur ryzztroll.
Citera
2024-05-15, 17:22
  #732
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Att stöda diktaturen i Ukraina, innebär att man ochså stöder:

1. Handel med barn.
2. Handel med organ.
3. 10-tals labb som använt ukrainare som labbråttor, och massdödat dem i experiment.
4. Mordet på 14 000 civila mellan 2014-2022.
5. Statskuppen 2014.
6. Arresterandet av den demokratiska oppositionen och den fria pressen.
7. Upphävandet av fria val 2024.

Förstår inte vad det är för sjuka jävlar som kan stödja ovan.

Den stora frågan är inte varför Åkesson säger ifrån. Den stora frågan är varför inte resten gör det.
Åkesson = "Normal".
Övriga partiledare = Landsförrädiska, mordiska, sinnessjuka, psykopater.

Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Fast nä du.
Sånt där skitsnack behöver man inte ens bemöta, det är rena falsarier som kan kastas på soptippen där det hör hemma. Sen om su är en nyttig idiot, medveten spridare av falsarier av div. anledningar eller genuint rysstroll lämnar jag osagt.

Du kan enkelt verifiera allt jag listade ovan. Allt är väl publicerat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback