Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-27, 14:42
  #1
Medlem
Derbi Senda DRD 2005

Håller på och bråkar med kicken till grabbens moppe. Förra veckan så slutade den plötsligt att gå helt tillbaka, antingen låg den i ingrepp helt eller så om den släppte så hörde man hur kugghjulen låg i mot varandra.

Tog isär och ser då att den inre fjädern som sitter på själva startdrevet har hoppat av. Sätter dit den igen, men samma sak, så köper en ny fjäder (den ser ut som ett C ungefär)

Sätter dit den och kickfunktionen fungerar precis som den ska, både om man rör axeln långsamt eller kikar hela vägen ner som man normalt gör vid start. Släpper ingreppet och inga missljud

När grabben kör till skolan nästa dag så är det samma sak igen. Missljud ifrån kugghjul som ligger emot varandra, och nu släpper den inte alls hur mycket man än trixar.

Vad är det som är trasigt på den? Ska jag behöva köpa en helt komplett axel för att få det att funka?

Tacksam för tips gällande mopeder, då jag mest skruvar bilar och motorcyklar i vanliga fall
Citera
2024-04-27, 16:48
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
har du verkstadshandbok så du kan se hur allting ska sitta? kollat efter klipp på youtube som tar upp hur kicken fungerar och visar hur alla delarna ska röra sig?
Citera
2024-04-28, 09:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
har du verkstadshandbok så du kan se hur allting ska sitta? kollat efter klipp på youtube som tar upp hur kicken fungerar och visar hur alla delarna ska röra sig?

Allt sitter som det ska, men det finns ett låsclips på axeln under fjädern som drar tillbaka själva kicken har jag läst mig till.

Ska kontrollera om den kan ha släppt
Citera
2024-04-28, 20:43
  #4
Medlem
Tcprocs avatar
Prova byta kugghjul?
Citera
2024-04-28, 23:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tcproc
Prova byta kugghjul?

Nä, men tror inte det är det som är problemet, utan att det inte går hela vägen tillbaka som det ska
Citera
2024-05-06, 15:18
  #6
Medlem
Tog isär kicken igen, och brickan under fjädern som drar tillbaka kicken satt helt snett. Bytte ut den mut en ny låsbricka, och sen funkade allt som det ska.

I en dag.

Nu är det samma problem igen.

Allt funkar när man sätter ihop det, du har ett tag och sen är det samma visa igen
Citera
2024-05-06, 18:46
  #7
Medlem
Uppdatering:

Nu när jag kom hem och kikade på kicken så visade sig vara ett nytt fel, det är fjädern som lyfter tillbaka kicken som gått av/släppt. Är det inte det ena så är det andra, bara att riva isär skiten igen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback