Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-27, 10:59
  #1
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!

Di hade en artikel igår om klarna där Klarna brutit avtalen med tio blufföretag som som Konsumentverket listat.

Ett av dem, Sverigeklyven, säljer en vedklyv som ser otroligt bra ut på hemsidan men...

"Nätbutiken vedklyven.se har tidigare haft Klarna som betalningsleverantör. Butiken säljer envedklyv som är 2 decimeter hög och därmed inte kan användas för att klyva ved med"

Vad är det för humoristiska snillen bakom denna briljanta affärsidé?

Har de beställt vedklyvarna ifrån tex Kina och själva blivit lurade och sedan bestämt sig för att köra på ändå?

Har du köpt en vedklyv av dem?

Vad vet vi om herrarna bakom bolaget?

Fram med allt nu!
Citera
2024-04-27, 11:05
  #2
Medlem
zignatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!

Di hade en artikel igår om klarna där Klarna brutit avtalen med tio blufföretag som som Konsumentverket listat.

Ett av dem, Sverigeklyven, säljer en vedklyv som ser otroligt bra ut på hemsidan men...

"Nätbutiken vedklyven.se har tidigare haft Klarna som betalningsleverantör. Butiken säljer envedklyv som är 2 decimeter hög och därmed inte kan användas för att klyva ved med"

Vad är det för humoristiska snillen bakom denna briljanta affärsidé?

Har de beställt vedklyvarna ifrån tex Kina och själva blivit lurade och sedan bestämt sig för att köra på ändå?

Har du köpt en vedklyv av dem?

Vad vet vi om herrarna bakom bolaget?

Fram med allt nu!
De verkar ha klappat igen försäljningen nu finns bara ett kontaktformulär på sidan nu
Citera
2024-04-27, 11:09
  #3
Medlem
Köper man från sånna sidor e man en idiot

” I händelse av ej uthämtade varor debiteras en avgift på 7 euro”

Återbetalning utan att returnera produkten
Begäran om återbetalning utan att returnera produkten kommer inte att behandlas. I undantagsfall kan vi erbjuda en delåterbetalning.

Lager i Kina
Varor skickas från kina, SverigeKlyven är en mellanhand.
Citera
2024-04-27, 12:38
  #4
Medlem
Verkar vara en F*bian Erikss*n som driver bolaget bakom denna hemsida. Otroligt många dåliga reviews angående exakt samma sak.

* = A
* = O

Bolaget startat nyligen förra året, bor i Eskilstuna och verkar även ha ett till bolag; Ikonen Media Group AB som jag antar är det bolaget som fortsatt kommer försöka driva denna typ av scam genom andra produkter eller upplägg.
Citera
2024-04-27, 14:01
  #5
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Verkar vara en F*bian Erikss*n som driver bolaget bakom denna hemsida. Otroligt många dåliga reviews angående exakt samma sak.

* = A
* = O

Bolaget startat nyligen förra året, bor i Eskilstuna och verkar även ha ett till bolag; Ikonen Media Group AB som jag antar är det bolaget som fortsatt kommer försöka driva denna typ av scam genom andra produkter eller upplägg.

Tackar! Man undrar som sagt om de själva blev scammade när de beställde vedklyvarna och nu bara kör ut lagret?
Citera
2024-04-27, 17:47
  #6
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!

Di hade en artikel igår om klarna där Klarna brutit avtalen med tio blufföretag som som Konsumentverket listat.

Ett av dem, Sverigeklyven, säljer en vedklyv som ser otroligt bra ut på hemsidan men...

"Nätbutiken vedklyven.se har tidigare haft Klarna som betalningsleverantör. Butiken säljer envedklyv som är 2 decimeter hög och därmed inte kan användas för att klyva ved med"

Vad är det för humoristiska snillen bakom denna briljanta affärsidé?

Har de beställt vedklyvarna ifrån tex Kina och själva blivit lurade och sedan bestämt sig för att köra på ändå?

Har du köpt en vedklyv av dem?

Vad vet vi om herrarna bakom bolaget?

Fram med allt nu!

Journalisten måste vara efterbliven.
Varför skulle en höjd på 2 dm vara ett problem?

Om veden klyvs genom att pressas horisontellt så spelar höjden ingen roll...
Citera
2024-04-27, 17:51
  #7
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Butiken säljer envedklyv som är 2 decimeter hög och därmed inte kan användas för att klyva ved med”
Vad betyder detta? Jag har en vedklyv som är två decimeter hög och den fungerar utmärkt. Vad har höjden med saken att göra?
Citera
2024-04-27, 18:00
  #8
Medlem
Slavokias avatar
De bilder man kan se på hemsidan så ser man ju att vedklyvarna inte står på ben och då är de ju inte högre? En person skriver på Trustpilot att vedklyvarna inte har den storlek som visas i reklamen? De bilder jag kan se så ser åtminstone jag att vedklyvarna inte har stativ.
Samma person skriver också att vedklyvarna är en leksakskopia och inte går att klyva med.
Citera
2024-04-27, 19:21
  #9
Medlem
kermassas avatar
På hemsidan angav de måtten b= 11 cm och h= 20 cm. Bild finns också
https://web.archive.org/web/20240320...rigeklyven.se/
Citera
2024-04-27, 21:10
  #10
Medlem
Slavokias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
På hemsidan angav de måtten b= 11 cm och h= 20 cm. Bild finns också
https://web.archive.org/web/20240320...rigeklyven.se/
Det verkar nästan som att kunderna i blindo bara har beställt efter ordet "vedklyv" och inte kollat på bilderna eller ens läst beskrivningarna.
Den du länkar till är till för att dela redan kluven ved till bras- och tändved, inte att klyva något till ved.
Bilderna jag såg när jag googlade var en riktig vedklyv, men då utan ben.
Det är ju också en viss skillnad mellan att bli lurad och att köpa skitsaker.
Citera
2024-04-27, 22:06
  #11
Medlem
LupusLupuss avatar
Det där är en billig och kass leksakskopia av den riktiga och mycket väl fungerande ”Kindling cracker”
Men för den halvblinde och lättlurade så är det väl en likvärdig..vilket scamen lever på.

Det är inte en vedklyv i kolossalformat ens i original, den är avsett för kaffeved och tändved
__________________
Senast redigerad av LupusLupus 2024-04-27 kl. 22:10.
Citera
2024-04-28, 11:49
  #12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Vad betyder detta? Jag har en vedklyv som är två decimeter hög och den fungerar utmärkt. Vad har höjden med saken att göra?

Jag citerade bara och har själv aldrig ägt en vedklyv. Problemet är väl att den var kass, inte egentligen storleken?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback