Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-27, 10:14
  #1
Medlem
richfucks avatar
Hej!

Jag är 100% säker på att jag spelade ett kortspel som kallades pissnisse.

Det handlade om att man la korthögen mitt på bordet, sen vände alla deltagare ett kort upp i en hög.

Man skulle vända snabbt för att alla skulle se kortet fort. Sen kom det roliga.

Om det va en tia skulle man lägga handen på kortet så fort som möjligt.
Om det va ett ess skulle man vissla
Om det va en tvåa skulle man säga pissnisse
Om det var en knekt skulle man säga tex klöver knekt.

Men jag kommer inte riktigt ihåg reglerna, vet någon här reglerna?

Har googla och frågat chatgpt som säger att det är tjuv och polis-spelet. Men det stämmer inte.

Kommer någon ihåg?
Citera
2024-04-27, 10:24
  #2
Medlem
Troligen är ditt namn på spelet påhittat av dig själv.

Kolla här
https://www.spelregler.org/category/kortspel/page/3/

Aldrig hört talas om pissenisse…. Idiot!

Förövrigt så verkar du ju kunna reglerna då du beskriver dom själv?
Citera
2024-04-27, 11:00
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richfuck
Hej!

Jag är 100% säker på att jag spelade ett kortspel som kallades pissnisse.

Det handlade om att man la korthögen mitt på bordet, sen vände alla deltagare ett kort upp i en hög.

Man skulle vända snabbt för att alla skulle se kortet fort. Sen kom det roliga.

Om det va en tia skulle man lägga handen på kortet så fort som möjligt.
Om det va ett ess skulle man vissla
Om det va en tvåa skulle man säga pissnisse
Om det var en knekt skulle man säga tex klöver knekt.

Men jag kommer inte riktigt ihåg reglerna, vet någon här reglerna?

Har googla och frågat chatgpt som säger att det är tjuv och polis-spelet. Men det stämmer inte.

Kommer någon ihåg?

Det förefaller vara en barnslig egenpåhittad variant av "Hej knekt".

https://www.spelregler.org/hej-knekt-regler/
Citera
2024-04-27, 12:57
  #4
Medlem
richfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det förefaller vara en barnslig egenpåhittad variant av "Hej knekt".

https://www.spelregler.org/hej-knekt-regler/

Tack för ett seriöst svar. Det är nog så att vi hittade på spelet själv när növi va 10 år gamla dva årtionden sen. Det var innan mobiltelfoner fanns kan jag säga.

Jag kan säga att det här kortspelet är det enda kortspelet som är roligt. Iom att det blir stressigt så slår man med handen och försöker sen vissla samtidigt och så börjar man skratta och dår börjar alla andra skratta.

Vilka andra kortspel skrattar ni i tråden åt? Vändtia är inte så att man gapflabbar direkt.
Citera
2024-04-27, 15:23
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richfuck
Tack för ett seriöst svar. Det är nog så att vi hittade på spelet själv när növi va 10 år gamla dva årtionden sen. Det var innan mobiltelfoner fanns kan jag säga.

Jag kan säga att det här kortspelet är det enda kortspelet som är roligt. Iom att det blir stressigt så slår man med handen och försöker sen vissla samtidigt och så börjar man skratta och dår börjar alla andra skratta.

Vilka andra kortspel skrattar ni i tråden åt? Vändtia är inte så att man gapflabbar direkt.

Ni har ju säkert utgått från "Hej knekt" som var ett vanligt spel för många årtionden sedan och så har ni lagt till "pissnisse" till det.

Minns att det i stressen blev en del visslande på fel kort (och att över huvud taget vissla när man garvar är inte det lättaste) och en del "hej dam", "goddag knekt", honnörer åt ess och andra felaktiga varianter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback