Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-27, 00:57
  #1
Medlem
Marsnalls avatar
Jag har haft fotsvamp och nagelsvamp en längre tid på mina fötter. Det är envist och vill liksom inte ge med sig. Jag har även psoriasis, vilket är en autoimmun sjukdom. Så även om jag inte har några bekymmer med psoriasisen på mina fötter, kan svampinfektionen trigga en extrem tillväxt av hud ändå?

Till saken hör att jag gick på fotvård för två dagar sedan där dem skar och filade bort alla förhårdnader från fötterna, och redan nu har jag tjocka stenhårda förhårdnader igen. Jag har smörjt och kört sånt där puder två gånger om dagen. Är detta ens rimligt? Kan det vara att min psoriasis triggas av svampinfektionen och gör denna reaktion?
Citera
2024-04-27, 07:01
  #2
Medlem
Du har fotsvamp pga att hudsvamp tagit över. Om du har immunsupprimerande behandling har du ökad benägenhet för svampreaktioner men just fotsvamp är vanligt oavsett.

Steg 1 är att bekräfta att det verkligen är svamp. Din hudläkare kan ta prov. Då måste du vart utan diverse anti-svampmedel gärna 3 (gärna 4) veckor för att få ett tillförlitligt resultat.

Steg 2 efter konstaterar svamp är lokalbehandling med korrekt antimykotika (antisvamp).

Steg 3 kanske inte ens är ett alternativ för dig, 3-6 mån behandling med tablettbehandling - där biverkningarna är värre än sjukdomen så att säga. Detta då svamp sällan orsakar allvarliga besvär.

Lycka till.
Citera
2024-04-27, 10:58
  #3
Medlem
Permafloxs avatar
Autoimmuna sjukdomar triggar varandra. Tar för givet du varit hos läkaren?
Citera
2024-04-27, 10:59
  #4
Medlem
Permafloxs avatar
Nagelsvamp kan ta ett år att bli av med, kan triggas av fotsvamp. Börja med fotsvampen.
Citera
2024-04-27, 12:27
  #5
Medlem
HBTKuks avatar
Påbörja fotsvampsbehandling och byt skor! Svampen finns i alla dojor du haft medan du haft svamp. Jag försökte bli av med det länge men det försvann inte förrän jag påbörjade behandling och samtidigt köpte nya skor. Obehandlad fotsvamp kan sprida sig till nagelsvamp om man inte gör något åt det.

Byt skor! Annars kommer svampen aldrig försvinna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback